Már 30-an meghaltak a síneken

  • Már mostanra megnégyszereződött a vasúti balesetek halálos áldoztainak száma.
  • Tudta ön, hogy a vasúti balesetek áldozatai közül minden ötödik gyalogos?
  • Az „én még átérek” szemlélet és a figyelmetlenség okozzák a legtöbb tragédiát.
  • Reménytelennek tűnő kampányt folytat a MÁV az út-vasút átjárók biztonságáért.

Soha nem derül ki, mi volt a baleset tényleges oka. Miért kellett egy szörnyű tragédiában hét embernek meghalnia? Egyelőre az áldozatok rokonaitól annyit lehet tudni, hogy a rokonok és barátok indultak napszámban bodzát szedni a határba, és már az induláskor késésben voltak. Talán ezért siethetett a sofőr. Ezért lehetett óvatlan. Állítólag munkaadójuk üzent, ha nem lesznek kint időben az ültetvényen, nem kapják meg az aznapi bérüket.

Az áldozatok hozzátartozóinak meggyőződése, hogy a késés miatt siethetett a fiatal, jogosítvánnyal – még ha nem is túl régen, de – rendelkező sofőr, amikor múlt hétfőn reggel a tragédia történt. Többen a rokonaik közül már az ültetvényen dolgoztak, amikor telefonon hívták őket.

Ami hivatalosan tudható, hogy szeptember 5-én reggel háromnegyed hét táján egy ötszemélyes Opel a Kunfehértó határában lévő földút-vasút kereszteződésben vonattal ütközött Kiskunhalas és Kunfehértó között. A gépjárműben összesen heten utaztak – ketten a csomagtartóban.

A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban már szinte esélye sem volt megelőzni a tragédiát. Mire száz méterekre az átjárótól megállt, az Opel felismerhetetlenné gyűrt és préselt fémhalmazként tapadt a mozdony elejére.

A bennülőknek esélyük sem volt túlélni a tragédiát.

Azóta történt még egy halálos vasúti baleset. Balatonbogláron egy gyalogost gázolt el a vonat szeptember 9-én, aki a helyszínen belehalt a sérüléseibe. Vele együtt szeptember 11-ig 30-an haltak meg Magyaroszágon vasúti balesetben.

Május végén kongatta meg először a MÁV a vészharangot, mert addigra, azaz nem egészen öt hónap alatt, országszerte 43 közlekedési baleset történt vasúti átjárókban, amelyekben összesen 18-an vesztették életüket. A balesetek száma akkor még csak 17-tel volt több, mint ahány 2021-ben egész évben történt, a halálos áldozatoké pedig 11-gyel.

A helyzet azóta tovább romlott. A MÁV pénteki tájékoztatása szerint „2022-ben vasúti átjáróban 71 baleset történt. 13 halálos kimenetelű volt, amelyek 29 áldozatot követeltek; 9 súlyos- és 10 könnyű sérüléssel járó baleset történt, a fennmaradó esetekben pedig anyagi kárt regisztráltunk”.

A vasúttársaság adatai szerint az útátjárós balesetben az idén 47 személygépkocsi, 3 kerékpár, egy motorkerékpár volt érintett, a többi esetben pedig kamion/tehergépkocsi/traktor/mikrobusz ütközött vonattal. Ezeken túl még hat személyelütés történt.

Múlt péntekig, amikor is a „személyelütések száma” hétre nőtt, az összes áldozaté pedig 30-ra.

Kérdésünkre a MÁV azt közölte, hogy balesetekben érintett útátjárók 70 százaléka fénysorompóval, vagy fény- és félsorompóval védett, azaz a hét halálos áldozatot követelő kunfehértói tragédia e tekintetben a kivételek közé sorolandó. Szerintük a vasúti átjárókban történt balesetek legfőbb és egyben leggyakoribb oka a figyelmetlenség és a KRESZ előírásainak be nem tartása.

A gépjárművezetők egy része egyáltalán nem néz körül mielőtt behajtana az átjáróba. Sokan egyszerűen nem is figyelnek a vasúti átjárót előre jelző táblákra és útburkolati jelekre, még ott sem, ahol mind meg van. Ha tízből hét baleset fény- és félsorompóval ellátott kereszteződésben történt, nehezen elképzelhető, hogy azokban az átjáró előtt ne lettek volna előre jelző táblák!

Gyakori baleseti ok, hogy lakott területen vagy annak közelében a csúcsforgalomban bent ragadnak a kereszteződésben, ahol tilos és életveszélyes megállni. Mert sok autós azonban úgy gondolja, érzi, vagy inkább csak reméli, ő még pont elfér a túloldalon, nem lóg az autója fara a sínekre, így, ha jönne is a vonat, nem lesz semmi probléma.

Azonban az, hogy jól mérték-e fel, hogy mennyi hely van a sínek túloldalán, csak akkor derült ki, ha az átjáróba ér a vonat. És a bizonyosság olykor fájdalmas.

A figyelmetlenség mellett a másik gyakori vasúti átjárós baleseti ok a gyorshajtás. Az „én még átérek” gondolkodásmód és az ahhoz társuló agresszív vezetési stílus. Több esetben bebizonyosodott, hogy az autós nem is hajtott túl gyorsan, bár nem is lassított az átjáró előtt, nem volt agresszív sem, a figyelmét a telefonja vonja el a kereszteződés előtti teendőkről, ezért valójában fogalma sem volt arról az ütközés pillanatáig, hogy hol van, és ott hogyan kellene közlekednie.

Az „én még átférek” és a „nehogy már itt rostokoljak majd órákig” hozzáállás miatt sokan akkor a gázra lépnek a fék helyett, ha „nem messze tőlük” épp pirosra vált a jelzőlámpa és ereszkedni kezd a sorompó. A MÁV tájékoztatása szerint az idén, augusztusig 634 félsorompó rúdját törték le azok az autósok, akik mégsem fértek át.

Évente átlagosan 800-900 félsorompó rúdját törik el, rongálják meg a közúton közlekedők. Ez nemcsak tetemes anyagi kárt jelent a vasúttársaságnak, de közlekedésbiztonságra nézve is veszélyt jelent.

Mit kell tudni, amikor áthajt a vasúti síneken?

  • Lassítunk az átkelő előtt és mindkét irányba nézzünk, hogy nem jön-e a vonat! Ezt akkor is meg kell tenni, ha a lámpa fehéren villog, ha a sorompó felnyitott állapotban van!
  • Ha első pillantásra felvetődik a kérdés önben, hogy átér-e vagy sem még előtte, ne induljon át. Mert, ha végül úgy ítéli meg, hogy „még simán átérek”, és téved, akkor jó eséllyel ez lesz élete utolsó tévedése!
  • A vasúti átjáróba csak akkor hajtson be járművel, ha egyértelműen látszik, hogy a túloldalon már van annyi hely az előtte haladó mögött, hogy biztonságosan és az ön járművének teljes hosszával át tud hajtani az útátjárón!
  • Gyalogosan mindig figyeljünk mindkét irányba – különösen akkor, ha két sínpár is keresztezi az utat. Nem egy baleset történt már azért, mert miután elment a vonat, sokan a lámpa piros jelzése ellenére elindultak a túloldal felé, miközben a másik sínpáron ellentétes irányból egy másik szerelvény közeledett feléjük.
  • A síneken és azok közvetlen közelében soha ne álljon meg (mert a végén még majd nem tud újra elindulni)! Tilos előzni, tolatni, megfordulni. Általában minden tilos, ami lassíthatja mások áthaladását, vagy megállásra kényszerítheti őket az átjáróban.

„Sajnos a közúti közlekedők figyelmetlensége miatt mozdonyvezető kollégáink is életüket vesztették vagy megsérültek az elmúlt években. 2010 óta vasúti átjárós balesetben 15 vasutas munkatársunk vesztette életét, ketten súlyosan, négyen könnyebben megsérültek”, emlékeztetett szerkesztőségünknek írt válaszában a MÁV.

A társaság lapunk kérdéseire írt válaszában hangsúlyozta: Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a kerékpárosok és gyalogosok is, akik kellő körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken, vagy – ami szintén gyakori – nem a kijelölt átjárókat használják. Az őket ért baleseteket sok esetben „az érzékszervek működését akadályozó tényezők, például a fülhallgatóval történő közlekedés, a kapucnis ruházat vagy a mobiltelefon használata okozzák”.

Gyakori gyalogos és kerékpáros hiba, bár a motorosok is gyakran elkövetik, hogy ha a kétvágányú pályán elhalad előttük a vonat, hiába a piros jelzés sokan mégis azonnal elindulnak. Csakhogy az esetek többségében nem véletlen marad tovább a piros jelzés. Gyakran az előző vonat áthaladása után a gyalogosok nem is láthatják a másik sínpáron gyorsan érkező vonatot.

Egyelőre úgy tűnik, senki nem érti mitől nőtt meg ilyen nagy mértékben az útátjárós balesetek száma és miért kellett szeptember 10-ig 30 embernek meghalnia a síneken. A balesetek számának drasztikus emelkedése miatt a MÁV országos közlekedésbiztonsági kampányt indított, elsősorban a figyelemfelkeltés és a közlekedési morál javítása érdekében.

A kampány során szerte az országban, de kiemelten a vasúti átjárók közelében találkozhatnak a közlekedők figyelemfelkeltő plakátokkal, valamint online felületeken is megjelennek vasútbiztonsági témájú üzenetek, filmek. A www.mav.hu/erjhaza aloldalon az elrettentő baleseti helyszíni fotók mellett magyarázó- és alap vasútbiztonsági információkat, és a témában készült saját videókat is elhelyeznek. Az oldalon megjelenő számláló folyamatosan – aktuálisan – mutatja az idei vasúti átjárós balesetek és a halálos áldozatok számát.

A MÁV balesetmegelőzési kampánya a nyári szünet ideje alatt a Balaton körül zajlott. A vasúti átjárók közelébe szervezett kitelepüléseket a célközönség nagy érdeklődéssel fogadta. A nyári kampány kitelepüléseivel elsősorban a vasúti átjárók közelében sétáló családokat célozta, de az átjáró tilos jelzésénél várakozó autósok is balesetmegelőzési szórólapokat kaptak.

A helyszíni megjelenések sikerét vasútbiztonsági szakemberek, valamint a Vasúti Polgárőr Egyesület önkéntesei is segítették. A kitelepülések közelében a rendőrség közúti ellenőrzéseket tartott. A vasúttársaság igyekszik a lehető legtöbbekhez eljuttatni üzenetét: járművel vagy gyalogosan közlekedve is élet-halál kérdése lehet a KRESZ szabályok betartása!

Kérdéseinkre adott válaszaikból azonban az is kiderült, hogy a közlekedési morál változása, azaz jelentős javulása nélkül a balesetek száma aligha fog csökkenni.

Magyarországon a vasúti átjárók védelme, azok biztosítási módja kivétel nélkül minden esetben megfelel a hatóságilag előírt biztonsági szintnek, szögezte le válaszlevelében a vasúttársaság, és hozzátették: A MÁV teljes hálózatán vasúti hibából 2008 óta nem következett be halálos áldozatot követelő baleset.

A MÁV, mint országos pályahálózat-üzemeltető a vasúti hatóság által jóváhagyott pályafelügyeleti és biztosítóberendezési utasítások szerint, az azokban előírt gyakorisággal és rendszerben, részben a közlekedési hatóságokkal közösen végzi az útátjárók vizsgálatát, amely kiterjed a vasúti pályára, a vasúti területen lévő útszakaszra, az útátjáró környezetére és a biztosítóberendezésre. A vasúttársaság elkötelezett a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelő útátjárók biztonságát tovább növelő új technológiák és innovatív műszaki megoldások bevezetése mellett.

Ezzel együtt úgy vélik, most még leginkább nem az ő térfelükön pattog a labda. Sokkal inkább a közúton közlekedőknél, és itt – mint az a fentiekből is kiderült – nemcsak az autósokra kell gondolni, hiszen a 30 áldozat több mint egyötöde gyalogos volt!

F.Gy.A.

Fotók: mavcsoport.hu