Már az agresszív vezetés is kihágás Romániában

  • Közlekedésbiztonsági szempontból viszonylag csendesen telt a hosszú hétvége.
  • A rendőrség akciózott a szabálytalankodó és a másokat veszélyeztető autósok miatt.
  • Tévedés, hogy a motorbömböltetésnek semmiféle következményei nem lehetnek.

Az ünnepi hosszú hétvégén (péntek nulla órától kedd éjfélig) 153 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt az ország útjain. Közülük három volt halálos kimenetelű, és összesen hárman vesztették életüket, továbbá. 50 végződött súlyos, 10 könnyű sérülésekkel. Mindemellett a rendőrség 47 ittas vezetővel szemben intézkedett.

Pénteken kevéssel éjjel egy után Budapesten a Könyves Kálmán körúton egy személygépkocsi villanyoszlopnak ütközött. A balesetben egy 22 éves férfi a helyszínen életét vesztette.

A sofőr minden bizonnyal jelentősen túlléphette a megengedett sebességet, a villanyoszlop, aminek nekihajtott ugyanis szabályosan kettévágta a BMW orr részét, egészen az első ülésekig. A jármű motorja kiszakadt és méterekkel az autó előtt csapódott a földre. A kocsi számos más alkatrésze szétszóródott a helyszínen.

Március 14-én késő este egy gyalogost gázolt halálra egy utasokat nem szállító busz Soltvadkert térségében. Bár a sofőr azonnal mentőt hívott, a 21 éves áldozat életét már nem lehetett megmenteni. Egyelőre tisztázatlan, miért az úttesten gyalogolt a férfi, amikor az úttal párhuzamosan kerékpárút is található.

Néhány órával később, már március 15-én hajnali háromkor egy 18 és egy 21 éves fiatal szenvedett balesetet, amikor autójuk letért az útról, megpördült és az árokba csapódva állt meg. Egyikük sem használta a biztonsági övet, ez lehetett az oka, hogy mindketten kirepültek az autóból. Mindkettőjüket életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba, ahol a fiatalabbik sérült életét vesztette.

A hosszú hétvégén akcióztak az angyalföldi rendőrök, mint írták, a szabálytalankodó, másokat veszélyeztető autósokat igyekeztek kiemelni a forgalomból. Nem tudni az akció hatására kevesebb baleset történt-e a fővárosban, tény azonban, hogy 12 óra alatt (péntek este hattól szombat délig) 14 szabálysértési feljelentést tettek és 12 autó forgalmi engedélyét vonták be.

Egy sofőr ellen ittas vezetés bűntette miatt indult eljárás, háromra pedig azért szabtak ki közigazgatási bírságot, mert áthajtottak a piroson, illetve nem tartották be a kötelező haladási irányt jelző tábla utasítását.

Összesen 12 forgalmi engedélyt vettek el 14 szabálysértőtől. Volt, aki forgalomból már kivont autóval közlekedett és olyan is, aki engedély nélkül átalakított autóval. Több esetben pedig azért indult eljárás, mert az ellenőrzött autónak nem volt érvényes kötelező gépjármű felelősségbiztosítása.

A rendőrség azt ígéri, lesz még hasonló akció, és nem feltétlen csak a XIII. kerületben. Sok panaszt kap a rendőrség ugyanis a belvárosi egyirányú utcákba éjjelente (főleg a hétvégén) a menetiránnyal szembe behajtó autósokról, és illegális autóversenyekről, vagy legalábbis annak tűnő jelenségekről.

Korábban több rendőrségi illetékessel beszéltünk a lámpától lámpáig motort bőgetve  mini gyorsulási versenyeket tartó hétvégi országúti garázdákról. Azt mondták, több esetben bebizonyosodott, hogy a kívülállók számára esztelen száguldozóknak tűnők valójában nem lépték túl a megengedett sebességet. Az „egyetlen bűnük”, hogy hangosak, amivel sokakban félelmet keltenek.

Ám épp a motorbőgetéssel vagy a kipufogó nem feltétlenül szabályos átalakításával elért extrém hanghatás az, ami irritálja az efféle „nem gyorsulási versenyek” környékén élőket, és ami miatt veszélyeztetve érzik magukat azok, akik a nem gyorshajtó gyorsulási versenyzőkkel találkoznak az utakon.

Tévedés azonban azt hinni, hogy velük szemben nem léphetnek fel a hatóságok – akkor se, ha sikerül rajtakapni őket a „hangoskodáson”.  Egy, még 1990-ben kiadott rendelt ugyanis meghatározza, hogy a különböző gépjárműveknek mekkora lehet a maximális zajszintje. Nem lehet magasabb 74 decibelnél. Ha egy autó mégis hangosabb, akár időközi műszaki vizsgára is küldhetik a járművet, ami akkor is sokba kerülhet, ha addigra mindent rendbe tesz az autóján a tulajdonos.

Bár nem jellemző, hogy a járművek által kibocsátott zajterhelést mérné a rendőrség vagy bármely más hatóság, nem zárható ki, hogy egyszer ez is megtörténik. Több országban – például Németországban – már kezdeményezték a vonatkozó szabályok szigorítását, épp a nálunk is oly divatossá vált kerékpörgetős-motorbőgetős közúti magamutogatás visszaszorítására.

Romániában pedig már a KRESZ-ben definiálták az agresszív vezetés fogalmát. Így ott már azok sem úszhatják meg a 30-50 ezer forintnak megfelelő bírságot, akivel szemben a korábbi KRESZ alapján nem lehetett eljárni, mert annak egyetlen szabályát sem sértették meg.

A módosított román KRESZ kihágásnak minősíti az „agresszív vezetést”, amibe a motor hangos bömböltetése is beletartozik. Agresszív vezetőnek minősül ugyanis, akik

  • egy másik járművet veszélyesen megközelítve, indokolatlan fékezéssel vagy más módon próbálja megfélemlíteni (leszorítani) annak vezetőjét;
  • villogással, dudálással követeli, hogy az előtte haladó szabadítsa fel a sávot;
  • a forgalmi sávok között cikázik;
  • a kerekeket pörgetve indul;
  • kétkerekű járművet egy keréken vezet;
  • szándékosan megcsúsztatja a jármű kerekeit;
  • kézifék berántásával fordítja vissza járművét;
  • a környezetét zavaró módon, hangosan „túráztatja” a motort.

Nyilván Romániában is, ahogy nálunk is, minden szigorítás annyit ér, amennyire sikerül betartatni az új szabályokat. Arra azonban érdemes figyelni, hogy nemcsak egyes környező országokban kezdtek szigorításokba a hatóságok a közlekedésbiztonság javítása és a balesetek számának csökkentése érdekében. S, hogy egyszer valóban ne történjenek halálos közlekedési balesetek Európa útjain.

Erre utal az is, hogy mint korábban lapunk is beszámolt róla, az Európai Parlament tavaly ősszel elsöprő többséggel fogadta el azt az állásfoglalást, amely egyebek között 30 km/h sebességkorlátozást írna elő az unióban lakot területen belül és nulla tolerancia bevezetésére kötelezné a tagállamokat, azaz, hogy sehol senki, semennyi alkoholt ne ihasson vezetés előtt és alatt. Jelenleg ilyen szabály Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában és Romániában van érvényben.

F.Gy.A.