Már az Euro NCAP is aggódik az egyre nagyobb méretű és tömegű gépkocsik miatt

  • Az autós törésteszteket végző független szervezet észlelése alapján a tesztprogramban részt vevő gépkocsik egyre nehezebbek.
  • Az elmúlt tíz évben az Európában értékesített új személygépkocsik tömege átlagosan mintegy 100 kg-mal nőtt.
  • A nagyobb tömegű és mérető gépkocsik (pl. a SUV-ok) aránytalanul nagy veszélynek teszik ki az ütközésben érintett másik, könnyebb és kisebb autóban ülők életét, testi épségét.
  • Az ETSC 2020-ban bevezetett Mobil Progresszív Deformálható Akadály (MPDB) programja a járművek ütközéskori kompatibilitását is értékeli.
  • A tesztjárművet, valamint az MPDB szerkezetet egyaránt 50 km/h sebességre gyorsítják fel, majd 50 százalékos átfedéssel frontálisan ütköztetik.
  • Az új teszt már nem csak azt vizsgálja, hogy a tesztelt gépkocsi mennyire védi a benne ülők testi épségét, hanem azt is felméri, hogy mennyire agresszív más járművekkel szemben, és miként hat az ütközés a balesetben érintett másik járműben utazókra.
  • A teszt során a túl agresszív kialakítású járműveket pontlevonásokkal sújtják.
  • Az MPDB program során szerzett tapasztalatok nem csak a gyártóknak, hanem a fogyasztóknak, az autókat vásárlóknak is hasznos.
  • Az Euro NCAP felszólította a járműipar képviselőit, hogy javítsák a jövőbeni modellek járműtörési kompatibilitását, és ne elégedjenek meg a jelenlegi állapotokkal.

A személygépkocsik és kishaszonjárművek biztonságát értékelő független szervezet, a töréstesztjeiről elhíresült Euro NCAP vizsgálatainak középpontjában mindig is a közlekedők biztonsága állt. Legutóbb gépkocsi tesztelését végezték el, melyek igen jól teljesítettek: nyolc modell kapott 5 csillagos, hét 4 csillagos, egy modell pedig három csillagos értékelést.

Az Euro NCAP az általa kialakított gyakorlatnak megfelelően a gépkocsik biztonságát az első, oldalsó és hátsó ütközési teszteken nyújtott teljesítményük, a gyalogosbiztonsági követelményeknek való megfelelőségük, valamint a veszélyeztetett közlekedőkkel kapcsolatos ütközésmegelőző rendszereik értékelésével méri fel. A tesztek célja, hogy komplex képet adjanak a biztonságról, amely nem csak az autóban ülő utasok védelmét, hanem más közlekedők sérülési kockázatát is magában foglalja, amennyiben gyalogos elütés, vagy másik járművel való ütközés következik be.

Az Euro NCAP az utóbbi időben megfigyelte, hogy a tesztprogramban részt vevő gépkocsik egyre nehezebbek, és ezt a legutóbb vizsgált autószéria is megerősíti. Az elmúlt 10 évben az Európában eladott személygépjárművek átlagos tömege mintegy 100 kg-mal nőtt. Ez nagyrészt a SUV-ok folyamatos fogyasztói népszerűségének, valamint az elektromos hajtásra való áttérésnek köszönhető (a SUV-ok 2024-ben az európai új autó eladások 54 százalékát tették ki). Ezek a folyamatok növelik piacokon értékesített autók átlagos tömegét és méretét, de a folyamat nyilvános vita tárgyává is vált a biztonságra, valamint a karbonlábnyomra gyakorolt​​​potenciális negatív hatása miatt.

Az Euro NCAP 2020-ban megváltoztatta, kiegészítette vizsgálati területeit. Az új tesztelési rendszer legjelentősebb új eleme, hogy az összetörésre szánt gépkocsikat nem csak álló, hanem mozgó akadálynak is nekiütköztetik, méghozzá a leggyakoribb és legveszélyesebb ütközési módon, frontálisan. Ez a Mobil Progresszív Deformálható Akadály (MPDB) megnevezésű egyedülálló teszt a céljárműnek egy átlagos középkategóriás (1400 kg tömegű) családi autóval való frontális ütközésének szimulálására szolgál. A tesztelés alá helyezett járművet, valamint az MPDB szerkezetet egyaránt 50 km/h sebességre gyorsítják fel, majd 50 százalékos átfedéssel frontálisan ütköztetik. Ezáltal az új teszt már nem csak azt vizsgálja, hogy a tesztelt gépkocsi mennyire védi a benne ülők testi épségét, hanem azt is felméri, hogy mennyire agresszív más járművekkel szemben, és miként hat az ütközés a balesetben érintett másik járműben utazókra.

A teszt során az MPDB jármű ütközéskor bekövetkező lassulásának mértéke, valamint a tesztjármű károsodásának jellege azt szimulálja, hogy a tesztjármű milyen hatékonysággal tud kölcsönhatásba lépni egy másik járművel frontális ütközés bekövetkezése esetén. A rendkívüli mértékű lassulás, valamint a nagyon súlyos lokális deformáció egyértelműen a rossz „kompatibilitásra” utal.  Ami a valóságban azt jelenti, hogy ezek a tesztjárművek nagy valószínűséggel nem nyelik el olyan hatékonyan saját energiájukat, mint az szükséges lenne, ezáltal nagyobb veszélyt jelenthetnek a többi közlekedőre nézve.

A legutóbbi töréstesztek azt támasztották alá, hogy frontális ütközés esetén egyes gépkocsik potenciális fenyegetettséget jelentenek, és az átlagosnál lényegesen nagyobb veszélynek teszik ki a másik autóban ülők életét, testi épségét. Egy példával érzékeltetve: az Audi Q5 (egy 2245 kg-os öntömegű, középkategóriás SUV) a szemből érkező MPDB járművel való ütközésekor gyenge kompatibilitást mutatott. A lassulási folyamat elemzése, valamint a deformáció részletes vizsgálata azt mutatta ki, hogy a Q5 túlságosan agresszív lenne egy másik gépkocsival szemben frontális ütközés esetén, az autó elülső szerkezetének egyes részei különösen könyörtelennek bizonyultak. Szükséges ugyanakkor megjegyezni, hogy amennyiben egy jármű az első szerkezetek tömege, kialakítása, vagy viselkedése miatt nem teljesít jól a kompatibilitás terén, az nem jelenti azt, hogy a definíció szerint nem biztonságos autó. Az Euro NCAP biztonsági tesztjeinek minden más aspektusában, beleértve a személygépkocsikkal és a veszélyeztetett közlekedőkkel történő ütközések elkerülését, az Audi Q5 védelme lenyűgözőnek bizonyult, ellensúlyozva a kompatibilitási problémák miatti pontlevonást, és biztosítva a maximális ötcsillagos értékelést.

A teszteken természetesen jó kompatibilitásra is voltak példák, ami arra utal, hogy az adott gyártó jelentős erőfeszítéseket tett az energiaelnyelő és terheléselosztó első szerkezetek tervezésére a jármű agresszivitásának csökkentése érdekében.

2020-tól az Euro NCAP azt is vizsgálja, hogy oldalirányú ütközések esetében az adott jármű mennyire védi az ütközési, becsapódási helytől távolabb ülő személyeket (pl. jobboldali ütközés esetén a gépjárművezető, illetve a bal hátsó utas védettsége, biztonsága milyen szintű). Új vizsgálati szempontként jelent meg továbbá a baleset utáni biztonság kérdése is. A biztonsági tesztek során figyelembe veszik, hogy baleset bekövetkezése után mennyire marad hozzáférhető az utastér, milyen extra szolgáltatásokat nyújt a jármű vészhívó rendszere, valamint egy elektromos zárral ellátott modell nyitható marad-e az ütközést követően. Az Euro NCAP az automata vészfékek tesztelését is fejlesztette, az eddigi módszerek mellett a forgalmi helyzetek körét tolatásos, és kanyarodásos szituációkkal egészítette ki.

Az Euro NCAP felszólította a járműipar képviselőit, hogy javítsák a jövőbeni modellek járműtörési kompatibilitását, és ne elégedjenek meg a jelenlegi állapotokkal. Úgy gondolják, hogy a mobil MPDB akadályokkal való tesztelés segítséget nyújthat a gyártóknak abban, hogy a gépkocsik tervezésekor nagyobb gondot fordítsanak az utasvédelemre frontális ütközések bekövetkezésekor. A szervezet által végzett átfogó tesztsorozatok az európai fogyasztók számára is hasznosak, hiszen lehetővé teszik, hogy olyan autókat vásároljanak, amelyek megfelelnek a világ legmagasabb szintű járműbiztonsági szabványainak, továbbá elősegítik, hogy Európa továbbra is világelső maradjon a járműbiztonság terén. Az elmúlt időszakban megszerzett tapasztalatok alapján az Euro NCAP módosította az MPDB tesztek pontozási rendszerét, ösztönözve a gyártókat annak biztosítására, hogy a nagyobb tömegű és méretű autók ne okozzanak aránytalanul nagy kárt a könnyebb járművekhez képest. A speciális töréstesztek értékes tapasztalataiból ugyanakkor a kisebb, könnyebb autók gyártói is profitálhatnak.

G.I.