Már létezik jó minősítést kapott négyévszakos gumi

  • Előnyök és hátrányok, amiket a gépjárművezetőknek ismerniük kell.
  • Minden évszakban használhatók, azonban egyikben sem ideálisak.
  • Szinte csak keveset futó városi autókra ajánlják az all-season gumikat.

Az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) nemrég bejelentette, találtak a négyévszakos autógumik között olyat, amely a nyári és a téli abroncsoknál alkalmazott szempontrendszer alapján jó minősítést ért el. A német autóklub beszámolójából ugyanakkor az is kiderült, hogy a nyári és téli körülmények között is tesztelt 16 négyévszakos gumi közül csak egy érte el a jó minősítést, a Goodyear Vector 4Seasons Gen-3.

Az ADAC az abroncsok minősítésekor olyan paramétereket mér és értékel, mint a jármű vezethetősége az adott gumikkal, az üzemanyag-fogyasztás, a zajkibocsátás, a jármű kezelése, biztonságos irányítása.

Az elmúlt években rohamosan nőtt az igény az autósok körében a négyévszakos abroncsok iránt. Sokan remélték, sok pénzt spórolhatnak meg, ha egész évben egyetlen garnitúra gumit használhatnak. A folyamatosan növekvő kereslet jelentős fejlesztésekre késztette az abroncsok gyártóit.

Azonban az all-season abroncsok szakmai megítélése alig változott. Még ma is csak guruló (vagy gördülő) kompromisszumoknak nevezik a négyévszakos gumikat és úgy is tekintenek rájuk.

Bár az autósok körében népszerűek –

  • nem kell kétféle gumi garnitúrát tartani,
  • évente kétszer gumit cserélni,
  • mérsékelt időjárási körülmények között (ha nincs túlságosan meleg, se hideg) jó teljesítményt nyújtanak, de még vizes, kissé havas utakon is,
  • környezetbarát megoldásnak is mondható a használatuk, amennyiben az autózás kisebb gumiigénye kevesebb energia- és alapanyag-felhasználást is jelent, és ez által kevesebb hulladék keletkezik –

a szakemberek, nemcsak a gyártók, a gumik forgalmazói és szerelői is, az all-season gumik kockázataira is igyekeznek felhívni a figyelmet. Nem mindenkinek valók ugyanis a minden időben használható abroncsok.

A négyévszakos gumik egyik legnagyobb hátránya

  • a korlátozott teljesítmény extrém körülmények között. Nem teljesítenek úgy kemény fagyokban és mély – értsd: több centis – hóban, mint a kifejezetten téli használatra gyártott gumik. Havas, jeges időben a tapadásuk csökkenhet, ezért a használatuk nagyobb kockázatot jelent a téli gumik használatához képest;
  • nyáron ugyanakkor gyorsabban kopnak a nyári abroncsoknál. Így viszont könnyen megtörténhet, hogy az all-season abroncsok egy-két olyan forró nyáron, mint amilyen a 2024-es is volt, elkopnak, így végül a takarékossági megfontolásból felszerelt abroncsok többe kerülnek majd egy abroncs életciklusa alatt, mint ha egy-egy garnitúra szezonális gumit vásárolt volna az autós;
  • ezek a gumik ráadásul gyengébben teljesítenek télen a téli gumiknál, ahogy nyáron is a nyáriaknál. Ez a „legyen jó télen is és nyáron is” kompromisszum következménye és a négyévszakos abroncsok esetében a legnagyobb kockázatot is ez jelenti. Tudniillik, hogy az all-season abroncsok minden évszakban megfelelőek, de egyikben sem ideálisak.

A magyarázat a gumikeverékek összetételében, az abroncsok keménységében és mintázatában keresendő. Más időjárási és hőmérsékleti viszonyokra tervezték a nyári, illetve a téli gumikat. Emiatt a nyári abroncsok anyaga keményebb, magas hőmérsékleten is jól tapad. Ezzel szemben a téliek anyaga lágy, épp azért, hogy hidegben is tapadjanak. Ennek azonban az az ára – aki túlságosan későn cserélte le a téli gumijait nyáriakra megtapasztalhatta –, hogy nagy melegben az út „pillanatok alatt” megeszi a téli gumit.

A nyári és a téli gumik bordázata is jelentős eltérést mutat. A négyévszakos gumiknál a kinézetbeli különbségek között sem sikerült eddig ideális kompromisszumot teremteni. Nehéz olyan bordázatot kialakítani, ami egyszerre képes az elvárt hatékonysággal kiszorítani maga alól a vizet (ezzel biztosítva a kapcsolatot az út és a jármű között) és jól tapad a nagy hidegben is a havas úton. Ennek viszont következményei lehetnek.

A négyévszakos gumik a fentiek miatt nemcsak, hogy télen és nyáron egyaránt használhatók, de télen és nyáron is hordoznak magukban olyan kockázatokat, amelyek akár balesetveszélyt is okozhatnak, ha a gépjármű vezetője nem ismeri ezeket a veszélyeket vagy nem vesz tudomást róluk. Csak néhány példa:

  • Havas, jeges útfelületeken a négyévszakos gumik tapadása és fékezési képessége nem éri el a téli gumikét, így az autó kezelhetősége csökkenhet, és a féktávolság növekedhet.
  • A négyévszakos gumiknál nagyobb az aquaplaning veszélye. Esős időben, amikor az úton nagy mennyiségű víz gyűlik össze, a négyévszakos gumik mintázata kevésbé hatékony, mint a nyári gumiké, ezért nőhet meg a vízen csúszás kockázata.
  • Nyáron a túlmelegedés a négyévszakos gumiknál is gyorsabb kopáshoz és tapadásvesztéshez vezethet. Ennek következtében a kanyarokban és a hirtelen fékezésnél is nehezebb lehet az autót irányítani.

Mindezekre tekintettel figyelmeztetnek a gumisok és a közlekedési szakemberek: nem mindenkinek valók a négyévszakos abroncsok.

Inkább csak azok szereltessenek fel ilyeneket az autójukra, akik inkább csak városi körülmények között autóznak, vagy olyan kis távolságokra használják, ahol a tapasztalatok szerint nem kell hirtelen és jelentős változásra számítani az utazási körülményekben.

Praktikus megoldás lehet az all-season abroncs a család második autójára, feltéve, hogy azzal nem, vagy csak ritkán indulnak nyáron hosszabb útra, és télen nem használják azt hegyvidéki utakon például.

Magyarországon, mint arról lapunkban már többször írtunk, a téli gumi használata nem kötelező, bár egyes időszakokban és utakon előírható. Azonban a klímaváltozás egyik hatásaként a Kárpát-medence és környéke éghajlata lassan olyanná válik, hogy már a négyévszakos gumik használata is problémát jelenthet nyaranta a túl gyorsan elkopó all-season gumik miatt.

Semmiképpen sem javasolják a szakemberek négyévszakos gumik használatát, azoknak, akik a hegyvidéken élnek, a Mátrában, a Bükkben, a Mecsekben lévő települések valamelyikén, és így tovább. És általában azoknak sem, akik rendszeresen utaznak havas, jeges vagy extrém hideg környezetben. Például, akik Ausztriába járnak dolgozni, ott ugyanis novembertől a téli gumik használata kötelező.

Megfontolandó a szakemberek szerint, hogy azok is használjanak inkább szezonális abroncsokat, akik kisgyermekekkel utaznak. A szezonális gumik sokkal jobban teljesítenek azon időjárási körülmények között, amelyekre készültek, mint a négyévszakosak.

Azok se használjanak négyévszakos abroncsokat, akiknek nagy teljesítményű autójuk van és szeretnek dinamikusan vezetni. Náluk különösen fontos a minden időjárási körülmény közötti maximális tapadás, amit ma még csak a szezonális gumikkal érhetnek el.

F.Gy.A.