Máshol is vonatoznak, levillognak és rád fékeznek

  • Nem hungarikum: a kulturáltságáról híres német Autobahnon is szaporodnak az agresszív megnyilvánulások.
  • Egy kutatás szerint a válaszadók több mint fele jobban nyomja a gázt, ha ideges.
  • Egyre többen büntetőfékeznek, letolják, levillogják a belső sávban utazókat, és rövid követési távolságot tartanak, hogy más ne előzzön be eléjük.

A közlekedés közösségi tevékenység, és nem választható el a társadalom általános állapotától. Ha a társadalom frusztrált, feszült, akkor a közúton is frusztrált és feszült sofőrökkel kell együtt autóznunk. Ám aki azt hinné, hogy ez magyar sajátosság, az téved: Európa első vonalában, az autópályák őshazájában, Németországban is hasonló jelenségek tapasztalhatók.

Legalábbis egy reprezentatívnak tekinthető felmérés szerint a járművezetők egyre agresszívabb magatartást tanúsítanak az utakon. Az O.trend Intézet által a Biztosítók Balesetkutató Intézetének (Unfallforschung der Versicherer) megbízásából végzett felmérésben a válaszadók 53 százaléka állította, hogy a szokásosnál gyorsabban vezet, ha dühös. A legutóbbi, 2016-os és 2019-es felmérések során a válaszadóknak még csak 47 százaléka értett egyet ezzel az állítással – olvasható a Zeit online felületén.

– Mindannyian tudjuk, hogy az autó nem megfelelő hely arra, hogy az agressziót kiéljük – hívta fel a figyelmet Siegfried Brockmann, a kutatás vezetője.

A válaszadók 44 százaléka ismerte el a felmérésben, hogy ha valaki a féktávolságon belül követi, vagyis letolja az útról, akkor ráfékez, hogy bosszantsa a tolakodót. Ez is hét százalékponttal több, mint 2019-ben, és 18 százalékponttal több, mint 2016-ban. Ugyanakkor 34 százalékuk elismerte, hogy ők maguk is hajlamosak letolni a „notórius baloldali sofőröket”. A korábbi felmérésekben még csak 26 százalék értett egyet ezzel.

De hogy ne legyen egyszerű a képlet: 31 százalék nyilatkozott úgy, hogy azért követi szorosan az előtte haladó autót a belső sávban, hogy távol tartsa a befurakodókat – ez 2019-hez képest öt százalékpontos, 2016-hoz képest pedig tíz százalékpontos növekedés.

Németország az egyetlen nagy ország Európában, ahol még egyáltalán vitatkozhatnak az autópályákon általánosan érvényes sebességkorlátozás bevezetéséről. A felmérésben részt vevők 76 százaléka, azaz több mint kétharmada azt mondta, hogy nem szeretne speedlimitet. De nem látják szívesen a sebességkorlátozásokat az Autobahnon kívül sem. A városban bevezetendő 30 km/h-s sebességkorlátozást csak az emberek 41 százaléka, a 80 km/h-s sebességkorlátozást az országutakon pedig 47 százalékuk támogatta.

N.V.