Másnaposok!

  • Ez a cikk elsősorban azoknak szól, akiknek egy nem túl durva mulatozás, baráti sörözés után a jogosítványa bánja, amiért túl korán ültek autóba.
  • Az „Ön dönt: Iszik vagy vezet!” felhívás talán gyakorlatiasabb lenne így: Ön dönt, hogy mit eszik, amikor iszik, ha másnap vezetni szeretne!
  • Közlekedési ellenőrzések alkalmával csak a szonda számít, és akkor már a legkevésbé sem érdekli a rendőrt, hogy ön mikor ivott utoljára!

Ittas volt, jogosítványa viszont nem volt annak a 18 éves fiatalembernek, aki autójával szombat éjszaka villanyoszlopnak csapódott Budapesten, a Havanna-lakótelep közelében. Előzőleg rendőrök akarták igazoltatni, tisztázandó, hogy jogszerűen tartózkodnak-e az utcán a kijárási tilalom alatt az autó utasai, de a sofőr nem állt meg. A rendőrök a nyomába eredtek, az autós üldözésnek azonban végül nem ők, hanem egy Havanna utcai villanyoszlop vetett véget. A ronccsá tört autóban a 18 éves sofőrön kívül két fiatalember utazott.

A police.hu közlése szerint a sofőrnek nem volt jogosítványa és ittasan vezetett. Vélhetően ez utóbbi miatt vesztette el uralmát a járműve felett és csapódott a villanyoszlopnak.

Ez a cikk azonban nem róluk és nem is nekik szól!

Amit a szóban forgó autó sofőrje tett, arra nem igazán lehet mit mondani. Ivott és közvetlenül az utolsó pohár után, volánhoz ült. Erre nincs magyarázat, és mentség sincs, főleg, hogy két utasa életét is veszélybe sodorta a filmbe illő menekülésével.

Sokan beszámolták azonban már olyan esetekről is, amikor egy nem túl durván átmulatott éjszaka után, másnap, amikor ők már fittnek-frissnek érezték magukat, igazoltatta őket a rendőr és a szonda még mindig ittasnak mutatta őket. Ott és akkor persze hiába bizonygatták a rendőrnek, hogy nem hazudtak, amikor az első kérdésére, hogy tudniillik „Fogyasztott Ön alkoholt az elmúlt 8-12 órában?” nemmel feleltek, a járőröket akkor már csak az érdekelte, hogy elfogadják-e a helyszínen mért értéket, vagy elvigyék vérvételre.

Van persze abban némi nyomásgyakorlási szándék is, hogy a rendőrök ehhez többnyire még azt is hozzáteszik, hogy „a laborban sokkal pontosabban ki tudják mutatni, hogy mennyit ivott” a sofőr, de ez a téma szempontjából mellékes. Ha a légalkohol-szonda jelez, az esetek többségében annál az értéknél csak magasabbat állapít majd meg a második vizsgálat. Nem mindig és nem feltétlen, de többnyire. Az autósok többsége pedig pontosan tudja mikor és mennyit ivott, ezért inkább nem kockáztat, elfogadja a kisebbik rosszat, azt az értéket, amit a helyszínen mért a rendőr, nehogy a pontosabb méréssel (bírság)szintet lépjenek.

De vajon tényleg előfordulhat az, hogy valaki egy félig átmulatott, félig átaludt éjszaka után ittasnak bizonyuljon egy közúti ellenőrzésen? Nem lehet, hogy valójában a két állítás egyike nem igaz? Esetleg, hogy egyik sem az? Nem annyit ivott, amennyit állít és nem is aludt annyit…

Nos, mindenekelőtt tisztázzunk egy fontos kérdést! Az, hogy ki mennyire érzi magát fittnek (vezetésre alkalmas állapotúnak) nem feltétlenül van szoros összefüggésben a vér- vagy légalkoholszint nagyságával. Mindenki ismer olyan embert, akiről tudni lehet, valójában akkor józan, ha részeg, azaz ha nincs benne egy bizonyos mennyiségű alkohol, működésképtelen.

Mások esetében használjuk még a „célzóvíz” és a „szíverősítő” kifejezéseket is az alkoholra, ami azt sejteti, hogy a hagyomány, a népi bölcselet szerint bizonyos helyzetekben egy kis alkohol még akár javíthatja is az ember eredményességét, teljesítőképességét. Szögezzük le azonban gyorsan: A gépjárművezetés nem tartozik, és soha nem is tartozott az efféle tevékenységek közé!

Régebben, ha ittas vezetésen kaptak egy sofőrt, a hatóságoknak azt kellett bizonyítani egy közúti ellenőrzés alkalmával ittasságon ért sofőr esetében, hogy az illető alkoholos befolyásoltság állapotában volt. Csakhogy a fittség és a véralkoholszint között nincs közvetlen és egyenes arányos összefüggés, és ez az ittasság és a befolyásoltság között sem egyértelmű. Ezért módosult a jogszabály, és ma már mindegy, hogy ha valakinek alkoholt jelez a szonda a szervezetében, hogy amúgy  addig tökéletesen egyenesen, másokat nem veszélyeztetve vezetett. A szankciókat a vér-, illetve légalkoholszint alapján vetik ki a sofőrökre.

A változás az úgynevezett másnapos sofőröket érintette kedvezőtlenül – nem mintha a korábbi rendszerben túl sokan megúszták volna közülük a bírságot, ha ittas vezetésen érték őket. Legfeljebb csak olcsóbban. Ők azok, akik úgy érzik, kipihenték (kialudták) az előző napi bulit, nem fáj a fejük, még csak kis nyomást sem éreznek benne, tehát vezethetnek, aztán a szondáztatáskor a rendőr mégis azt közli velük, túl korán ültek autóba.

Hogy mi ennek az oka?

A legfőbb ok az, hogy a máj nem túl sok alkoholt képes feldolgozni. Különböző szakértők és portálok különböző adatokat közölnek, azonban a legoptimistább szerint is csak óránként kevesebb, mint 30 gramm a máj lebontó képessége alkoholból. Ez azt jelenti, hogy elvileg egy sör vagy egy 50 fokos feles elfogyasztása után egy órával még talán volán mögé lehet ülni. Ám mindkettő elfogyasztása után már nem biztos, és ha ennél (egy sör és egy feles) többet ivott valaki, akkor jóval többet kell várni, mint egy óra, mielőtt vezethetne.

Az, hogy mennyi idő alatt dolgozza fel a szervezetük az alkoholt, számos tényezőtől függ. Mindenekelőtt a máj állapotától, az életkortól, hogy milyen gyorsan követték egymást az egyes adagok, mennyire elhízott, illetve hidratált a fogyasztó, és hogy mit ivott az italozás előtt vagy alatt.

A városi legenda szerint egy jó pörkölttel, vagy egy vastagon megkent és alaposan megsózott zsíros kenyérrel megelőzheti a durva berúgás. Lehetséges, hogy egyeseknél bejön ez a módszer, fő szabályként azonban a zsíros életek inkább csak elnyújtják az alkohol feldolgozásának az idejét. Emiatt inkább csak később lesz részeg a fogyasztó, ám az italozásának súlyosabb következményei lesznek. Alkoholmérgezés, hányás, émelygés és például tovább marad ittas (az átlagos ivásnál számított 8-12 óránál esetleg jóval hosszabb ideig nem ülhet volán mögé).

Egy másik városi legenda szerint, ha valaki italozás közben, amikor már érzi, hogy kezd sok lenni, meghánytatja magát, megint csak nem lesz „olyan” részeg és másnap hamarabb kitisztul a feje.  Ezzel csak az a baj, hogy az alkohol talán az egyetlen olyan fogyasztható valami, ami abban a pillanatban elkezd felszívódni, hogy a szánkba vettük. Míg az élelmiszerek általában csak a belekből szívódnak fel, az alkohol mindenhonnan képes rá. Főleg ott, ahol zsírral érintkezhet. Az alkohol ugyanis rajong a zsírért. Zsíros közegben még lassúbb a feldolgozása. Önmagában tehát a hánytatás nem megoldás.

De akkor hogyan kerülhető el, hogy valaki a másnapos vezetés bűnébe essen.

Mindenképpen tartsa be a 8-12, de még inkább a 12-24-es szabályt, azaz miután ivott (főleg, ha nemcsak egy sört vagy egy felest fogyasztott) minimum 12 órán keresztül ne üljön volán mögé. (A vidéki hotelben tartott pénteki vállalati buli után, ne akarjon szombat délelőtt haza indulni, ha együtt dorbézolt a többiekkel. Maradjon legalább esti, de még jobb, ha vasárnap reggelig.)

Szerezzen be egy jobb minőségű elektronikus szondát és ellenőrizze magát, mielőtt vezetni kezdene. Fontos! Ha igazoltatják, a rendőr szondájának az eredménye számít. Sehol, azaz még a bíróság előtt sem számít, hogy az Ön szondája mit mutatott. Ha Ön (például a saját mérése alapján) vitatta annak értékét, akkor a laborban megállapított véralkoholszint alapján dönt a bíróság

A rendőrség nem propagálja az önszondáztatást. Ami érthető, hiszen jobb, ha egyáltalán nem iszik, aki vezet, minthogy később azon kelljen vitatkozni bárkivel is, hogy kinek a szondája mér pontosabban.

Itt meg kell még jegyezni, hogy Magyarországon nulla tolerancia van a közlekedésben az alkoholfogyasztással szemben, azaz, ha a szonda nem nullát jelez, akkor már baj van!

Mi mégis ajánljuk az önszondáztatást. Feltéve, hogy arra használják, amire való, jó szolgálatokat tehet olyankor, amikor Önök már fittnek, vezetésre késznek érzik magukat, de a szervezetük esetleg még nem dolgozta fel teljes egészében a bulin elfogyasztott italokat. Mert az is sok mindentől függ ám, hogy mennyire érezzük fittnek magunkat. De erről, majd egy következő alkalommal!

F.Gy.A.