Mától aktuális…!

  • Saját közlekedési szokásainkhoz időzítsük a téli gumicserét!
  • Miért tanácsos a gumicserét összekötni a futómű-vizsgálattal?
  • Ön már cserélt izzót az autójában? Ha úgy adódik, menni fog?
  • Nyáron „pöccre” indult a motor, de télen is bírni fogja az aksi?

Esténként már fagyhat. Napközben sem túl gyakran emelkedik a levegő hőmérséklete húsz fok fölé. Mindezek csalhatatlan jelei annak, hogy most már tényleg itt az ősz, ideje nekilátni a gépjárművek téli felkészítésének vagy bejelentkezni egy szervizbe, ahol elvégzik az ilyenkor ajánlott összes ellenőrzést, utánállítást, szükség esetén a javításokat is.

Különösen igaz ez azokra, akik reggel korán indulnak útnak autóval. Még ők sem késtek el, de jól teszik, ha nem halogatják tovább az átállást.

A szakemberek úgy tartják mindenki a saját közlekedési időszakához igazítsa a gumicserét. Akik csak délelőtt autóznak, amikor már kezd felmelegedni a levegő, még várhatnak pár hetet, de aki minden nap korán reggeltől autózik, sokat közlekedik lakott területen kívül és este, ne halogassa sokáig a gumicserét!

Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy mostanság az időjárás még kiszámíthatatlanabb, mint korábban bármikor. Ma még ősz van, de holnap lehet újra nyár, vagy tavasz, de akár tél is.

Bár a gyártók és forgalmazók szerint a gumik ellenőrzése (ideértve a légnyomás ellenőrzését is) havonta legalább egyszer – de a legbiztonságosabb, ha minden tankoláskor – ajánlott, sokan csak akkor végzik el ezt a pár perces „munkát”, ha már valamelyik (vagy az összes) gumijuk látványosan lapos, és vezetés közben is érezhető, hogy valami nincs rendben a kerekeknél.

Különösen fontos lenne pedig ilyenkor, amikor este télies az idő, napközben azonban még tavaszias, olykor akár kora nyárinak is mondható, hogy a gumikat havonta legalább egyszer ellenőrizzék az autósok és a motorosok. A napközbeni jelentős hőingadozás hatására éjszaka összehúzódik, napközben kitágul a gumi, ami könnyen levegővesztést, azaz nyomáscsökkenést eredményezhet.

A nem megfelelő nyomás hatására pedig megváltoznak a jármű menettulajdonságai! Például megnő a fékút!

Fontos ellenőrizni a gumik futófelületének az állapotát is, és – ha van – kiszedni a bordázatból az apró köveket, fémeket, üveget és hasonlókat. Lehet, hogy amikor „felszedte” azokat a gumi még nem okoztak benne kárt, de ez idővel megváltozhat. Szerencsés esetében az idegen dolgok kihullanak a bordázatból. Nagyobb azonban az esélye, hogy még inkább belenyomódnak, és eljön az a pillanat, amikor defektet okoznak. Ezért célszerű kiszedni minden apró követ, üveget és fémet a gumi bordái közül!

A guminyomáson kívül fontos azt is ellenőrizni, hogy elegendő-e a futófelület mélysége a nedves úton történő tapadáshoz. A hivatalos minimális gumiabroncs mélység 1.6 mm, de a futófelületnek legalább 3 mm-nek kell lennie, hogy lehetővé tegye a legjobb tapadást és a biztonságos közlekedést a nedves, vizes úton. Ezt a legegyszerűbben úgy ellenőrizhetjük, ha megnézzük, eltűnik-e az egy eurós pereme (ami cca. 3 milliméter) a gumi bordázatában. Ha igen, biztos jó a gumi. Ellenkező esetben célszerűbb alaposabban megvizsgálni azt. A legtöbb szakszerviz 2 milliméternél már új gumik vásárlását javasolja az ügyfeleire. Olyan szervizek is vannak azonban, ahol az „éppen még megfelelő gumik” cseréjét már nem is vállalják.

Fontos az abroncsok oldalfalának ellenőrzése is. A járdára felállás, a szegélykőnek ütközés és hasonló manőverek könnyen okozhatnak olyan sérüléseket rajtuk, amelyek már rövid távon is defektet vagy akár súlyos balesetet is okozhatnak.

Milyen gumira cseréljük a nyárit? Már a legtöbb nagy gyártó kínál prémium minőségű négyévszakos gumit, amelyek nyáron is, télen is megfelelnek az úrvezetői igényeknek. Musztrai Ferenc, a Continental Hungária marketingvezetője elsősorban azoknak ajánlja a négyévszakos abroncsokat, akik évente nemigen autóznak 10 ezer kilométernél többet, illetve elsősorban városi körülmények között használják az autójukat, ahol az átlaghőmérséklet kicsit magasabb, mint lakott területen kívül, az országúton, és a legkeményebb teleken is ritkábban, rövidebb ideig kell havas-jeges úton közlekedniük.

Ne feledje! A pótkeréken is van gumi! Azt is cserélni kell, különben egy téli kerékcsere után komoly gondjai támadhatnak a sofőrnek, ha három keréken téli, egyen nyári gumival kell közlekednie, főleg, ha a nyári az egyik kormányzott keréken van.

Hasznos, ha a gumi és/vagy a szerelt kerék cseréjét egybekötik a futómű bevizsgáltatásával. Évente egyszer ez minden autótípus esetén ajánlott. Mivel a gépkocsik menettulajdonságait az út- és az időjárás talán mégiscsak télen befolyásolja nagyobb mértékben, a téli átálláskor mindenképpen tanácsos ezt a vizsgálatot is elvégeztetni. (A legtöbb szakszerviz minden gumicsere alkalmával elvégzi a futómű-vizsgálatot is.)

A rosszul beállított futómű miatt a gumik nem egyenletesen, viszont annál gyorsabban kophatnak, ráadásul a futómű nem megfelelő beállítása jelentősen befolyásolhatja az autó menetstabilitását is.

Reggel a legtöbben még sötétben indulnak útnak, késő délután, este már sötétben térnek haza és sokszor napközben sem túl jók már a látási viszonyok. Még ha mi magunk látunk is, az autónk sokkal kisebb távolságból észlelhető, ha nem kapcsoljuk fel a világítást, akár még lakott területen belül is.

Látni és látszani! A közlekedésbiztonság egyik legfontosabb alapelve. És épp ezért fontos az autók, motorok világításának ellenőrzése. Hogy ne zavarja a szembejövőket, ugyanakkor a lehető leghosszabb utat világítsa be előttünk. Ne feledje: a régebbi típusoknál ugyan az izzócsere akár egy parkolóban is elvégezhető pár perc alatt, ez nem minden típusra igaz ma már. Nem véletlen, hogy a rendőrség már nem sorolja a kötelező tartozékok közé az izzókészletet. Sok autónál ugyanis már ahhoz is szervizkörülményekre van szükség. Sőt, akár balesetveszélyes is lehet, ha valaki kellő szakértelem nélkül, esetleg nem is makulátlanul tiszta kézzel nyúl egy led lámpához, ezért a szakszervizek nem is javasolják az otthoni izzócserét. (Nem véletlen húznak a szakszervizekben fehér pamutkesztyűt a szerelők az izzócseréhez!)

Ha nem boldogul az izzócserével, kérje szakemberek segítségét, vigye szervizbe az autóját vagy hívja a Magyar Autóklub segélyvonalát!

Ellenőrizze a téli felkészítés részeként az akkumulátort! Ami nyáron „pöccre indítja a gépet”, már nem biztos, hogy a hidegben is ugyanolyan üzembiztos lesz. Hideg időben az autó indításához több energiára van szükség. Egy akkumulátor várható átlagos élettartama négy-öt év. Ez persze lehet több is, ha például állandóan garázsban tartjuk az autót, de kevesebb is, ha sokat áll a hidegben például. Ötévente ajánlott a cseréje, de az mindenképpen javallott, hogy a téli a felkészítésekor vizsgáltassuk meg az áramforrás állapotát is.

Nem maradhat ki az őszi-téli felkészítéskor a fékek, a fékfolyadék szintjének és állapotának az ellenőrzése sem. Aligha kell részletezni milyen gondok származhatnak abból, ha egy autó négy kerekét jelentősen különböző mértékben lassítják a fékek. Vészhelyzetben, vészfékezéskor például, az autó másodperc törtrésze alatt irányíthatatlanná válhat!

Bár az előrejelzések nem jósolnak túl kemény telet, jobb felkészülni a legrosszabbra. Nem maradhat ki az ellenőrzéskor a hűtő- és az ablakmosó-folyadék ellenőrzése és pótlása sem. Utóbbinál nyilván nem szükséges leereszteni a nyári ablakmosó-folyadékot. Kicsi az esélye annak, hogy egyik pillanatról a másikra mínusz 10-20 fokok robbannak be a a Kárpát-medencébe. Azonban mostantól célszerű téli ablakmosóval utántölteni a tartályt.

Van, aki az őszi időszakban még keveri a téli és a nyári ablakmosó-folyadékot. A nyáriban ugyanis olyan adalékok is vannak, amelyek megakadályozzák, hogy a rovar- és bogártetemet a szélvédőre tapadjanak. A kevert – téli-nyári vegyes – ablakmosó mínusz 10-15 fokig így sem fagy bele a tartályba.

Cseréltessék ki a motor levegő- és az autó pollenszűrőit is. Egy elhasználódott, rossz állapotú szűrő összességében rosszabb, mintha nem is lenne! Ugyanez igaz a sérült ablaktörlő-gumilapátra is, amit a téli időjárás előtt – ha már repedezett – célszerű cserélni. Ahogy tanácsos átnézni a szélvédőt is, és kijavíttatni a kőfelverődés okozta sérüléseket rajta. Télen a Nap alacsonyabban jár, ilyenkor még zavaróbb lehet és még könnyebben elvakíthatja a sofőrt az apró üveghibán szerteszét szóró fény.

F.Gy.A.