„Medúzákkal” a zaj ellen Zajterhelés miatt korlátozhatják a motorkerékpárok közlekedését?

  • A zajártalom számos egészségügyi probléma forrása.
  • Rövid távon ingerlékenységet, hosszú távon súlyos betegségeket okozhat, és hónapokkal vagy akár évekkel is megrövidítheti az emberi életet.
  • A zajterhelés csökkentése régóta foglalkoztatja a szakembereket és a döntéshozókat.
  • Tirol (Ausztria) egyik járásában megtiltották a 95dB feletti hanghatást keltő motorkerékpárok közlekedését.
  • Németországban egyéb szigorítások mellett a motorkerékpárok hétvégi közlekedését tervezték jogszabály által megtiltani, ám a Bundesrat nem fogadta el a javaslatot.
  • Franciaországban novembertől már nemcsak a közúti forgalomban haladó járművek sebességét, hanem az általuk kibocsátott zajt is mérik majd Franciaországban.
  • A Méduse nevű eszköz a zaj erőssége mellett annak pontos forrását is képes megállapítani, és a jogsértés az integrált kamera által dokumentálásra kerülhet.
  • Az új eszköz iránt már a tesztüzem bevezetése előtt külföldről is élénk érdeklődés mutatkozik.

Hangosak a motorkerékpárok? Általában véve igen. Még alaphelyzetben is, hiszen a motorokat nem látják el olyan zajcsökkentő megoldásokkal, mint amelyeket a személygépkocsiknál alkalmaznak. Egyes gyártmányok, mint például a Harley Davidsonok zajkibocsátási értéke már eredendően magasabb az átlagnál (a jellegzetes motorhang a védjegyüknek is része), és ezt hivatalos típusbizonyítványok is tanúsítják. De korántsem ezek a motorok jelentik az egyetlen, illetve a fő zajforrást – már csak azért sem, mert ezekből a típusokból van a legkevesebb. Egy-egy jelentős gyorsítás (húzatás), valamint a nagy sebességgel történő tartós haladás ugyanis a „papíron” halkabb motorkerékpárok esetében is igen jelentős zajkibocsátással jár. Nem kevesen vannak továbbá azok sem, akik otthon garázstuningban bütykölik meg a kipufogó rendszert, és manipulált, illetve nem jóváhagyott kipufogóval szerelik fel járművüket, tisztességesen adva ezáltal a zajvédelemnek. És persze olyan motorosok is vannak – ez főleg a kisebb teljesítményű kategóriáknál, valamint a robogóknál jellemző -, akik csak a „tövig gáz és padlófék” elvet ismerik, így a szülők, valamint a környéken lakók már messziről hallhatják, hogy „hazafelé tart a kölyök”.

A motorkerékpárok zajterhelése már régóta foglalkoztatja a jogalkotókat és szakembereket. Mintegy másfél-két évtizeddel ezelőtt egy nemzetközi konferencián még olyan „elvetemült” ötletről is lehetett hallani, mely szerint a motorkerékpárokat a veszélyességük és az általuk okozott zajterhelés miatt egyenesen be kellene tiltani. Szerencsére ez a javaslat még a konferenciaterem falain sem nagyon szűrődött át, így később nem nagyon lehetett olvasni róla. Az elmúlt másfél évben ugyanakkor tényleges korlátozásokat kezdtek bevezetni a motorosok közlekedését érintően. Ausztriában például 2020. tavaszától a motorosok egyik paradicsomában, a kanyargós hegyi útjai miatt igencsak kedvelt Außerfern járásban (Tirol) megtiltották a 95 decibelnél hangosabb motorkerékpárok használatát az ott lakók zajterhelésének csökkentése, nyugalmának és egészségének védelme érdekében. A szabály ellen vétők 220 eurós büntetésre számíthatnak.

Közismert, hogy a zajártalom számos egészségügyi probléma forrása. Amennyiben a zaj rövid ideig tart, ill. szintje nem jelentős, akkor általában nem jelent problémát, legfeljebb ijedtséget, ingerültséget okoz. A magas decibel értékek, valamint a tartós zaj ugyanakkor már komoly stresszt okozhatnak, és negatív hatással van mentális és fizikai egészségre is. A zaj rövid távon ingerlékenységet, idegességet, fejfájást, álmatlanságot és a viselkedésmód megváltozását okozhatja, de hasonló hatásként megfigyelték még az anyagcserezavarokat, a csökkent immunitást, valamint a visszafordítható idegrendszeri problémákat is. Hosszú távon azonban a zajártalom depressziót, agresszív viselkedést, memória zavarokat, tanulási nehézségeket, mozgás koordinációs problémákat, alacsony fájdalomküszöböt és rendszeres éhségérzetet okozhat, továbbá megnövekedik a fogékonyság a fertőző betegségekkel szemben.

Az osztrák korlátozások bejelentését követően nem sokkal később Németországból jelentek meg hasonló jellegű hírek. Először Baden Württemberg tartomány közlekedési minisztere jelentette be, hogy terveik szerint a hatályos bírságösszeg akár tízszeresét is fizetheti a jövőben az, aki indokolatlanul zajos járművel közlekedik az utakon. A megengedett zajkibocsátási értéket túllépő járművel közlekedő sofőrök büntetéseit ugyanis 1.000-1.500 euróra szándékozták megemelni, a zajterhelés mértékétől függően. Eleinte csak a motorkerékpárok esetében tervezték szigorítani a szabályozást, azonban az előterjesztett kormányzati javaslat már valamennyi gépi meghajtású járműre kiterjedt.

Az alapvetően környezetvédelmi jellegű, a zajterhelés visszaszorítását célzó kezdeményezések az elmúlt év második felében össznémet szinten is megjelentek, heves indulatokat és szakmai vitákat kiváltva. A nagyobb városokban – például Münchenben, Drezdában, Lipcsében stb. – több tízezer motoros demonstrált a tervezett korlátozások ellen (lásd a képen).

Az előterjesztett német kormányzati javaslat alapvetően két korlátozást érintett:

  • jogszabályban kívánták korlátozni az új motorkerékpárok megengedett zajkibocsátási értékét (a régebben forgalomba helyezett motorokról nem esett szó),
  • a motorkerékpárok közlekedésének tilalmát (enyhébb változatban korlátozását) tervezték bevezetni vasárnapokon és ünnepnapokon.

A terveknek támogatói és ellenzői egyaránt voltak (és vannak). Utóbbiak közé tartozott a Andreas Scheuer szövetségi közlekedési miniszter, aki egy újságírói kérdésre válaszolva kijelentette, hogy semmilyen további tilalmakat és szigorításokat nem támogat a motorosok közlekedését érintően. A legnagyobb német autóklub, az ADAC ugyancsak a szigorítás ellen lépett fel, egyfajta kollektív büntetésnek minősítve a kormányzati terveket, ugyanakkor támogatta azt, hogy a hatályos műszaki előírásoknak a hatóságok az eddigieknél fokozottabban szerezzenek érvényt (végezzenek több célirányos közúti ellenőrzést, egészítsék ki a rendőrök és műszaki ellenőrök felszerelését zajszintmérőkkel stb.). A jogszabályi javaslatot a Bundestag, azaz a német Parlament 2021. május 20-án a napirendjére tűzte, elfogadta, majd továbbította a Szövetségi Tanács felé. A Bundesrat azonban a közlekedési törvény (StVG) 6. § módosítására tett javaslatot a 2021. május 28-i ülésén elvetette. Az ügy végére ezáltal pont került, és a motorosok egyelőre fellélegezhetnek: újabb korlátozások nélkül, az eddig hatályos szabályok figyelembe vételével közlekedhetnek továbbra is a német utakon.

A zajvédelemmel kapcsolatos kihívásokra a megfelelő választ Franciaországban egészen más területen keresik. A francia parlament 2019. június 13-án jóváhagyott egy programot, mely a „Méduse” (magyarul: medúza) megnevezést kapta. A program keretében az előrehaladott állapotban lévő fejlesztéseknek köszönhetően idén novembertől már nemcsak a közúti forgalomban haladó járművek sebességét, hanem az általuk kibocsátott zajt is mérik majd Franciaországban.

Az új technikai eszközt már csak a formája miatt is medúzának hívják, mely „csápjai” hamarosan életre kelnek. A főváros mellett további hét városban kezdik meg a rendszer tesztüzemét. A városok pontos listája az alábbi: Párizs, Nizza, Toulouse, Rueil-Malmaison, Villeneuve-le-Roi, Bron, Saint-Lambert és Saint-Forget.

Egy 2016. évi francia tanulmány azt állapította meg, hogy a motorkerékpárok közlekedése a második leggyakrabban említett zajszennyező tényező Ile-de-France lakosai számára. Egy túl zajos motorkerékpár reggeli közlekedése akár 10 ezer embert is képes idő előtt felébreszteni Párizsban. Emellett a rendszeres zajártalom hónapokkal, illetve akár néhány évvel is megrövidítheti az emberi életet. Az egészségügyi hatások mellett a fokozott zajterhelés az ingatlanpiacra, a zajszennyezett helyen lévő ingatlanok értékére is kihat.

A Bruitparif cég által kifejlesztett, radar elven működő Méduse másodpercenként több alkalommal rögzíti az elhaladó járművek által kibocsátott zaj értékét decibelben, és a négy irányban elhelyezett akusztikus érzékelők, mikrofonok alapján azt is képes megállapítani, pontosan honnan érkezik a zaj.

Amennyiben a tesztüzem sikeresen végződik, a program tovább folytatódhat. A zajmérő készülékekhez nagy felbontású, 360 fokos látóterű kamerákat integrálnak, melyek a forgalmi rendszám alapján azonosítják a járműveket (természetesen hátulról, hiszen a motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok rendszámait csak így lehet leolvasni). A kísérleti fázisban az eddigi nyilatkozatok alapján nem a jogsértően hangos járművek szankcionálása lesz a cél, hanem az, hogy teszteljék az új eszközök működését, és beazonosítsák a túlzottan zajos járműveket annak érdekében, hogy a büntetési tételekhez szükséges küszöbértékeket megállapíthassák. A későbbiekben azonban az a terv, hogy a Méduse forgalomfelügyeleti készülékek által rögzített jogsértések elkövetőivel, ill. a járművek tulajdonosaival, üzemben tartóival szemben automatikusan eljárás veszi majd kezdetét, mely alapesetben pénzbírság kiszabásával jár (de a súlyosabb esetek szankciójaként végső soron a jármű forgalomból való kitiltása sem zárható ki).

A hosszabb távú elképzelések alapján a „medúzáknak” nem csak a városokban van helyük, hanem azokban a turizmus és az idegenforgalom által kedvelt régiókban is, amelyek a hazai és a külföldi motorkerékpárosok körében igen népszerűek. Végezetül friss információ, hogy bár az új technikai megoldás tesztüzeme még el sem kezdődött, a Méduse iránt több ország nagyvárosaiból is érdeklődést mutatnak.

G.I.