Még több részeg sofőr okozott balesetet

  • 96-tal kevesebben haltak meg az idén az utakon, mint 2019 azonos időszakában.
  • Az autósok és a kerékpárosok is több balesetet okoztak augusztusig, mint tavaly.
  • Minden mutató javult, de az ittas sofőrök az idén jóval több balesetet okoztak.

Augusztus végéig mind az autósok, mind a kerékpárosok növelték részarányukat a személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetekben. Előbbiek az összes sérüléses baleset 64 százalékáért felelősek, míg a második legtöbb balesetet okozó kerékpárosok részesedése már elérte a 13 százalékát.

A kerékpárosok „részesedése” a balesetekben, mint balesetet okozók, nyilvánvalóan a megnövekedett kerékpáros forgalommal magyarázható, azon belül is a leginkább azzal, hogy a koronavírus-járvány miatt a közösségi közlekedésről (de akár az autókról is) kerékpárra váltók többsége messze nem olyan rutinos és talán a szabályokat sem ismeri olyan jól, mint azok a bringások, akik már sokéves tapasztalattal bírnak a városi kerékpáros közlekedésben.

Mindazonáltal augusztus végéig is kitartott az idei trend: tovább javult az ország közlekedésbiztonsága az elmúlt év azonos időszakához képest. Országosan 9018 halálos, súlyos és könnyű sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt, 1730-cal kevesebb, mint 2019 azonos időszakában.

Örvendetes, hogy 96-tal kevesebben vesztették életüket az utakon, mint tavaly az év első nyolc hónapjában. Az idén 240 halálos kimenetelű balesetben 262-en vesztették életüket, míg tavaly az első nyolc hónapban 317 emberéletet követelő közúti balesetben 358-an haltak meg.

A tavalyihoz képest (január elseje és augusztus 31 között) 500-zal kevesebb súlyos és 1137-tel kevesebb könnyű sérüléssel járó baleset történt.

A legfőbb baleseti okok évek óta változatlanok. A legtöbb tragédia a sebesség helytelen megválasztása miatt történik, ami a rendőrség szóhasználatában magában foglalja az adott úton megengedett maximális sebesség túllépését (abszolút gyorshajtás) és az út- és látási viszonyokhoz, valamint a jármű és a vezetője képességeinek nem megfelelően megválasztott sebességet (relatív gyorshajtás).

Ez az adat azért is megdöbbentő, mert a fix telepítésű VÉDA-kapuk mellett még több száz mobil, illetve autóba telepített sebességmérővel dolgozik a rendőrség gyakorlatilag folyamatosan. Köztudomású tény az is, hogy az úgynevezett Pofátlan(TAN)ító, nagy teljesítményű civilnek látszó rendőrautókban is van sebességmérő, ami menetből is pontosan meg tudja mérni a közlekedők sebességét.

Nőtt a gyorshajtás miatt bekövetkezett balesetek száma az idén az elmúlt év azonos időszakához képest. Ennek az lehet az oka, hogy elsősorban a koronavírus-járvány miatt elrendelt kijárási korlátozások alatt sokan kihasználták a jelentősen lecsökkent a közúti forgalmat és a szokottnál is gyorsabban hajtottak.

A balesetek valamivel kevesebb, mint a negyedét (23%) az elsőbbségi szabályok be nem tartása okozta. A kreszvaltozas.hu portál értékelése szerint a közlekedők lakott területen belül jóval kevésbé adják meg az elsőbbséget másoknak, mint azon kívül.

S bár a statisztika összességében kedvező képet mutat az ország útjainak biztonságáról, egy adat jelentősen romlott az elmúlt év azonos időszakához képest. Míg tavaly az összes személyi sérüléssel végződő baleset 8,6 százalékát okozták ittas  vezetők, az idén augusztus végéig már minden tizediket.

F.Gy.A.