Megelőzhetők lennének a tragédiák!
- A közlekedés veszélyes üzem, de odafigyeléssel a tragédiák egy része megelőzhető lenne.
- Mit ér bővülő a közlekedési infrastruktúra, ha nincs közlekedési kultúra és kellő biztonság?
- 23 másodpercenként meghal valaki a Földön közlekedési balesetben, többségük fiatalon.
- Magyarországon 26 percenként követelnek egy-egy emberéletet a közlekedési balesetek.
„Kulturált és biztonságos közlekedést minden napra!” Az idei Közlekedési Kultúra Napja szlogenjével nem nehéz egyetérteni, hiszen – mint azt Fónagy János, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára, a Közlekedéstudományi Egyesület elnöke az Építési és Közlekedési Minisztérium, a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet, a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara, és a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) szervezésében 9. alkalommal megrendezett Közlekedési Kultúra Napja rendezvénysorozatát megnyitó beszédében fogalmazott, az emberiség egyik legrégebbi vágya legyőzni a távolságot a lehető leggyorsabban, legkönnyebben, legbiztonságosabban.
Fónagy János emlékeztetett rá, az évszázadok során a közlekedés és a szállítmányozás önálló tudományággá vált. Találmányok, innovációk sokasága született mialatt a kezdetekben kizárólag gyalogosan közlekedő ember eljutott a ma oly divatos mikromobilitási eszközök használatáig.
„Hiába azonban a sok tudományos siker, ha az új felfedezések, megoldások, a tudomány vívmányai nem, vagy csak túlságosan lassan válnak kultúránk részévé”, jegyezte meg Fónagy János, és felhívta hallgatósága figyelmét, hogy A Közlekedési Kultúra Napja is egy innováció. Egy magyar találmány, ami Bíró Józsefnek, Közlekedési Kultúra Napja Eseménykoordinációs Munkabizottság vezetőjének az ötletéből jött létre.
„Mindannyian tudjuk, akik itt vagyunk, mondta a KTE elnöke, hogy a közlekedés veszélyes. Egy veszélyes üzem. Törekedni kell rá azonban, hogy minden veszélyessége ellenére a lehető legbiztonságosabb legyen. Mert a biztonságé az elsőbbség!”
„Sokkoló híreket látunk, hallunk, olvasunk nap nap után, balesetekről, egyéni tragédiákról. Azonban bármilyen szomorú is ilyen hírekkel találkozni, azok is meg kell, hogy erősítsenek minket abban, hogy van még bőven tennivalónk. Az úton a szó szoros értelmében a lét a tét!”, fogalmazott Fónagy János, aki szerint a cél nem lehet más, mint a partnerségen alapuló közlekedési rend kialakítása és mindennapi szokássá formálása.
Nemcsak a jelenlévőket, a közlekedésben, a személy- és áruszállításban dolgozókat is köszöntötte Lázár János építési és közlekedési miniszter nevében Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár. Beszédében emlékeztetett rá, hogy a kormány kiemelten kezeli a közlekedési infrastruktúra fejlesztését. Magyarországon napjainkban mintegy 60 ezer embert foglalkoztat a MÁV-Volán-csoport, 8 ezer kilométeres vasút és 32 ezer kilométeres úthálózaton bonyolódik le a személy- és teherforgalom. 2400 kilométeres a hazai gyorsforgalmú úthálózat, amiből 1320 km autópálya. És van még a mintegy ezer kilométeres kerékpárút-hálózatunk is.
„De mit ér mindez, ha nincs kulturált közlekedés, ha emiatt nincs biztonság az utakon?” – tette fel a kérdést Nagy Bálint, hozzátéve: tíz közúti közlekedési balesetből kilenc különböző emberi hibákra, mulasztásokra vezethető vissza. Sokféle okból történnek balesetek, mondta később, épp ezért különösen fontos a szemléletformálás, hogy együttműködés legyen a közlekedők között és a közlekedés, az utazás, az áruszállítás ne teher, hanem élmény legyen mindenki számára.
Napjainkban a helyzet azonban (még) nemcsak nálunk aggasztó – ez derült ki Jonathon Passmore, a WHO európai regionális közlekedésbiztonsági tanácsadójának szavaiból. Évente 1,35 millióan halnak meg közlekedési balesetben a világon, főleg fiatalok, fiatal felnőttek, mondta.
„Ez a szám az agyunk számára felfoghatatlan, befogadhatatlan, ezért másképp mondom, emelte fel hangját Jonathon Passmore. Minden nap 3700-an veszítik életüket az utakon, azaz a Földön 23 másodpercenként meghal egy ember közlekedési balesetben”.
„Itt, Magyarországon, 16 óránként követel egy-egy halálos áldozatot a közlekedés!”, tette hozzá.
Jonathon Passmore szerint a közlekedési tragédiák nagy része elkerülhető, illetve megelőzhető lenne.
„Tévedhetünk, hiszen emberek vagyunk. Nem mindegy azonban, hogy a tévedéseink milyen következményekkel járnak. A járművek, a közlekedési infrastruktúra, az egészségügyi ellátás – ideértve a sérültek felépülése utáni rehabilitációt is – emberéleteket menthetnek meg”, szögezte le a WHO európai regionális közlekedésbiztonsági tanácsadója.
Jonathon Passmore hangsúlyozta, hogy a biztonságos közlekedés feltételeinek kialakítása, megteremtése elsősorban a kormányok feladata, de nemcsak ők tehetnek azért, hogy az emberek nagyobb biztonságban legyenek az utakon, amikor utaznak vagy szállítanak valamit. Politikai prioritásként kell kezelniük az országoknak, a nemzetközi szervezeteknek egyaránt, hogy a közlekedési eszközök gyártói, az infrastruktúra építői vegyék figyelembe: az emberi test nem bír ki bármekkora ütközést.
„Ugyanakkor van tennivalójuk és felelősségük a civil szervezeteknek, a kisebb-nagyobb közösségeknek és a médiának is abban, hogy együttműködő, egymásra figyelő, egymás lehetőségeire, érdekeire tekintettel lévő közlekedési kultúra váltsa fel a mostani fatalizmust. Mert a közlekedés igenis biztonságosabbá tehető, sok ezer ember élete igenis megmenthető!”, mondta.
Az ENSZ 2021-2030-at a közúti közlekedésbiztonsági akciók évtizedévé nyilvánította. Jonathon Passmore elmondta, annak érdekében, hogy Európa teljesíthesse azt a célkitűzését, hogy 2030-ra a tíz évvel korábbi felére csökkenti a közlekedési balesetek halálos áldozatainak és súlyos sérültjeinek a számát, a WHO azzal segíti, hogy közzétesz minden jó ötletet.
Beszéde zárásaként elmondta, hogy két évtizeden át a balesetek áldozatainak a családjaival foglalkozott. Szeretné megélni azt a napot, amikor elmondhatja, a közlekedési balesetek áldozatainak halála – a szörnyűség ellenére – nem volt hiábavaló, mert tanult a világ a tragédiáikból és kulturáltabbá, biztonságosabbá tette a közlekedést.
Sebastian Belz, az Európai Közlekedéstudományi Platform főtitkára is az edukációt, a közlekedési kultúra javításának fontosságát emelte ki beszédében.
„A történelem legmobilabb társadalma vagyunk. Közlekedünk földön, égen, vízen számtalan féle módon. Mind többen, mind több féle-fajta közlekedési, illetve közlekedésre is alkalmas eszközzel használják ugyanazokat a közlekedésre szánt tereket. Meg kell tanulni a békés egymás mellett közlekedést. Meglátni a másik szándékát és szükségletét és kölcsönösen alkalmazkodni egymáshoz. Hozzátette: Mindenkinek úgy kellene közlekednie, csak annyira kellene tisztelnie másokat az utakon, amekkora tiszteletet ő maga is elvár másoktól, és akkor kulturáltabb, biztonságosabb lesz a közlekedés.
Bíró József, az ötletgazda és a Közlekedési Kultúra Napja Eseménykoordinációs Munkabizottság vezetője felidézte az elmúlt közel egy évtized eseményeit. Elmondta, hogy A Közlekedési Kultúra Napja iránt külföldön is egyre növekvő érdeklődést tapasztalt és továbbra is az a célja, hogy május 11. európai, majd világnapja legyen a közlekedési kultúrának. „A közúti közlekedés (is) csak akkor lehet biztonságos, ha kulturált!” Hozzátette, a kultúra és a biztonság részét képezi ma már a környezettudatosság is!”.
A felszólalásokat követően különböző díjakat, elismeréseket osztottak ki. Az ország legszebb vasúti sínek felett átívelő hídja a Miskolci Y-híd lett. A legszebb körforgalmú csomópont elismerést a 31-3111-es út találkozásánál megépült körforgalom kapta (Maglód). Ezeken túl díjazták az legszebb kerékpárutat, a legjobb közlekedésbiztonsági fotókat és kiadványokat.
Az év társadalmi felelősségvállalója az Országos Polgárőr Szövetség és megyei szervezetei lettek. Az őket megillető elismerést Mayer András János, a KTI ügyvezetője, Berta Tamás közlekedésbiztonsági igazgató-helyettes, valamint Heinczinger Mária, a HRSP – Partnerség a Közlekedésbiztonságért Egyesület ügyvezetője adta át.
Végül a Kisművész pályázatok díjazottjait ismertették. Azonban a felnőttekkel ellentétben az apró művészek délelőtt nem értek rá – iskolában voltak – így ők személyesen egyeztetett időpontokban vehetik majd át az elismeréseiket.
F.Gy.A.
Fotók: Iró Zoltán