Mégis vannak előnyei az automata váltónak?
- Megkérdezték Vitray Tamást, mikor kell fiókba tenni a jogosítványt?
- Nincs szabály arra, hány éves kortól ne vezethessenek az úrvezetők!
- „Ha a gyerekek mondanák, hogy abba kéne hagyni, megfontolnám.”
Újabban évente három-négy alkalommal kerülök olyan helyzetbe vezetés közben, amikor egy-egy élesebb szituáció után meg kell állapítom magamban, hogy „meg kellene köszönnöm a többieknek, hogy nem történt baleset, mert az nem rajtam múlt!”, mondta a KRESZ FM podcast csatornáján Vitray Tamás. A 91 éves televíziós személyiség nemrégiben podcast csatornát is indított, de nemcsak a képernyőn aktív.
Idős kora ellenére Vitray még ma is napi szinten vezet. Alföldy Miklós közlekedési szakíróval, gépjárművezető-oktatóval és Berzai Zsolt alezredessel, az ORFK balesetmegelőzési osztályvezetőjével, az ORFK-OBB főtitkárával beszélgetve azt is elárulta, szerinte mikor kell egy maga fajta idős embernek fiókba tennie a jogosítványát.
Vitray az interjúban elmondta: 1963 óta van jogosítványa. Még az MHSZ-nél szerezte, Budapesten. Finoman szólva neccesen. Az utolsó alkalommal próbálkozhatott, amikor végül sikerült levizsgáznia. Pontosabban „átengedték”. Mert nem volt problémamentes az utolsó vizsgája sem.
„Akkoriban még a Falk Miksa utcából ki lehetett kanyarodni a Szent István körútra. Én lendületben ki is hajtottam, anélkül, hogy visszakapcsoltam volna – idézte fel a történteket Vitray. – Egy idős bácsi, bottal, épp elindult a túloldal felé, amikor kikanyarodtam elé. Eldobta a botját ijedtében, úgy menekült előlem vissza a járdára. Szerencsére nem történt baleset és végül engem is átengedtek. Azóta van jogosítványom.”
Vitray nem kis szomorúsággal a hangjában jegyezte meg, hogy ma már ő van célkeresztben. Nem személy szerint ő, az egész korosztálya. Bár 2021 februárjában ő maga is a támadások kereszttüzébe került, amikor Budapest VI. kerületében, az Andrássy út és a Szív utca kereszteződésében szabálysértést követett el.
A záróvonalat figyelmen kívül hagyva próbált meg keresztülhajtani az Andrássy úton és összeütközött egy ott közlekedő autóval. Annak a vezetője viszont, mint már helyszínen elismerte, a megengedettnél jóval gyorsabban hajtott. A műsorban Vitray Tamás még mindig sérelmezte, hogy „ez – mármint a gyorshajtás ténye – nem érdekelte a rendőröket”, csak azzal foglalkoztak, hogy ő nem vette figyelembe a záróvonalat.
Az igazság az, hogy érdekelte őket! Vitrayt a rendőrség pénzbírsággal sújtotta és három hónapra eltiltotta a gépjárművezetéstől is. Később, méltányosságból az eltiltást mellőzték. Gyorshajtásáért a másik autós is pénzbírságot kapott.
Akkor az eset nem először és nem is utoljára felszította a vitát arról, hogy meddig szabad „megengedni” az időseknek, hogy vezessenek? Miért nem tiltják el egy bizonyos kor felett őket a vezetéstől?
Vitray szerint a társadalom mintha kevésbé lenne megértő és elnéző az idősekkel szemben, ha hibáznak és emiatt közlekedési balesetet okoznak, mint amennyire megértő és elnéző, ha a fiatalok követnek el hasonlókat. Ő és kortársai azonnal célkeresztbe kerülnek, ahogy kiderül, hogy ők a felelősek a történtekért. Ellenben, ha egy fiatal vadul az úton, ha játékszernek tekinti az autóját és balesetet okoz, elintézik annyival, hogy „fiatal, majd lecsillapodik”.
Szerinte a biztonságos közlekedés alapja és záloga az alkalmazkodás!
„Minden közlekedő tudja, a szakemberek meg pláne, hogy abból lenne a legnagyobb káosz az utakon, ha mindenki minden szabályt betartana”, jegyezte meg Vitray. Figyelni kell egymásra, és szükség esetén korrigálni kell mások hibáját is, mondta. Szerinte évente három-négy eset fordul elő vele az utóbbi időben, amikor már az eset után érzi, tudja, nem sok köze volt ahhoz, hogy „abból a helyzetből nem lett baleset”.
Bár a műsorban Vitray elismerte, hogy a ma már szinte minden autóban megtalálható kütyükről nem minden esetben tudja mire valók, hogyan kell használni azokat, vannak a modern autóknak kifejezetten előnyös tartozékai, amiknek az ő korában különösen nagy hasznát veszik a sofőrök.
„Sok éven keresztül kínálgattak nekem automata váltós autókat. Mindig azzal hárítottam el az ajánlatokat, hogy akkor lesz nekem automata váltós autóm, ha a fél lábamat levágják. Nos, még mindkét lábam meg van, de ma már automata váltós autót vezetek, és el kell ismernem, rengeteg előnye van. Egyszerűbb így a vezetés, nem kell sebességet kapcsolgatni, a kuplungra figyelni. Sokkal kényelmesebb!”
Szerinte a GPS is nagyban megkönnyítette a helyismerettel nem rendelkező autósok életét. „Bárhova könnyen oda lehet találni vele”, mondta.
Vitray Tamás, aki már több mint 60 éve vezet, arra a kérdésre, hogy mikor kell letenni a jogosítványt, és a döntésben van-e felelőssége a családnak, azt mondta:
„Ha a gyerekeim tennék fel a kérdést, hogy „Apa, nem kellene-e már abbahagyni?”, biztosan elgondolkodnék rajta. Mert belőlük a szeretet, a féltés szólna, és nem azért akarnának lebeszélni a vezetésről, hogy az övék lehessen az autóm. Nekik is van.”
Szerinte azonban mindenkinek magának kell éreznie és eldöntenie, hogy meddig ura a helyzetnek és az autójának.
Vitrayhoz hasonlóan több általunk megkérdezett közlekedésbiztonsági szakember is úgy fogalmazott: nincs, mert nem is lehet általános, mindenkire érvényes szabály, hogy hány éves korig szabad gépjárművet vezetni, részt venni vele a forgalomban. Ez ugyanis nem életkorfüggő.
Bár az tény, hogy az idő előrehaladtával kopnak az emberek reflexei, a mozgásuk lelassul, a reakcióidő megnő. Ezek azonban külön-külön, de még együtt sem feltétlen kell, hogy a vezetés feladására kényszerítsenek bárkit is. Elég lehet lassabban közlekedni, nem vezetni éjszaka, ha már a szem „nem a régi”, elkerülni azokat a forgalmas helyeket, ahol gyorsan sok döntést kell hozni.
Vitray szerint az idősek előnye a tapasztalat. Ez azonban csak részben igaz. A gépjárművezetés az elmúlt 60 évben gyökeresen megváltozott. Az autók úttartása, kormányozhatósága, a vezetést támogató eszközök sokasága jelent meg az évtizedek során és számuk immár évről évre tovább nő. A két-három generációval ezelőtti autókkal szerzett tapasztalatokat, ha nem is nullázza le a technika, a jelentőségüket erősen csökkenti.
Marad, amit Vitray is felvetett: az alkalmazkodás!
… mert mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.