Megtanulható az elsősegélynyújtás az internetről?
- Mi az, amiből már a járművezető-képzés előtt le lehet vizsgázni, de ha úgy jobb, utána is?
- A vizsgán leggyakrabban bukást okozó kérdésekre is felkészít az elsősegélynyújtási tananyag.
- Nemcsak járművezető-tanulóknak ajánlott, a munkahelyeken is hasznos lehet ez a tudás.
- Mindenkinek segítenie kell a bajbajutottakon, kinek-kinek a tőle elvárható módon és mértékben.
Nem kaphatja meg az első jogosítványát senki a sikeres járművezetői gyakorlati vizsga után addig, amíg nem igazolta, hogy a szükséges elsősegélynyújtási ismerteket is megszerezte. Ellentétben a járművezető-képzéssel, az elsősegélynyújtásnál nincs kötelezően előírt tanfolyam, sem olyan előírás, hogy hol, mikor és milyen formában kell megtanulni a tudnivalókat. Csak vizsgakötelezettség van. Így a tanuló akár a járművezető-képzés megkezdése előtt is felkészülhet és le is vizsgázhat a Vöröskeresztnél, de megteheti azt a sikeres járművezetői vizsgák után is. Amikor számára a legalkalmasabb.
Bár a járművezetők többsége soha nem kerül olyan helyzetbe, amikor elsősegélynyújtóként élesben kellene bizonyítania felkészültségét, a jogosítványnak mégis előfeltétele a vizsga vagy olyan végzettség, amelynek velejárója az elsősegélynyújtás szabályainak ismerete. Részben mert soha nem tudhatja az ember, mikor kell egy baleset helyszínén segítséget nyújtani, és mert a törvény mindenkit arra kötelez, hogy a tőle elvárható mértékben nyújtson segítséget a rászorulóknak.
Fontos: a törvény nemcsak a jogosítvánnyal rendelkezőkre ró segítségnyújtási kötelezettséget, hanem mindenkire. Egy tinédzsertől is elvárható, ha van telefonja, hívja fel a 112-t, ha balesetet vagy sérültet lát.
Hogy csinálják a mentősök?
Mint ma már oly sok minden más, az elsősegélynyújtás alapjai is megtanulhatók az internetről. Kifejezetten a járművezető-képzésben résztvevők számára készített e-learning tananyagot a témában az E-Educatio Zrt., bár az anyag mások számára is hasznos és praktikus tudást kínál. Dr. Szőcs Károly vezérigazgató szerint magától értetődő volt, hogy egy járművezetők és közlekedési szakemberek elméleti képzésével foglalkozó vállalkozásnak legyen tananyaga az elsősegélynyújtás elsajátításához is. A mai járművezető-tanulók pedig már a tananyag jelentősen megújított, második generációját használják.
A cég vezető szakértőként a gyakorló mentőtisztként is dolgozó dr. Hornyák Istvánnal, a SOTE docensével vágott bele a 2015-ben megjelent első verzió fejlesztésébe, melyet később is folyamatosan frissítettek. Az együttműködés a 2024-es generációváltásnál is folytatódott és az megújított e-learning tananyag elkészítéséhez jelentős szakmai támogatást nyújtott az Országos Mentőszolgálat és a Magyar Vöröskereszt is, melyek az elkészült anyagot a folyamat végén jóvá is hagyták. Így az ma már mind a középiskolai képzésben, mind a vöröskeresztes vizsgára készülő autósiskolai tanulók esetében használható.
Patkós Edina, a tananyag fejlesztője és Lehóczki Fanni projektmenedzser indoklása szerint a változtatásokra részben azért volt szükség, mert általában ötévente megújul az elsősegélynyújtás nemzetközi protokollja, és az anyag folyamatosan ahhoz igazodik. De fontos követelmény az is, hogy az elsősegélynyújtás menetének bemutatása a mentőszolgálat szakmai protokollját is kövesse. Így például a leendő segítségnyújtó legyen felkészítve arra, hogy a mentésirányító telefonon egészen a mentőegység kiérkezésig támogatja őt az elsősegélynyújtás szakszerű elvégzésében. Végezetül pedig a tananyag készítői a megújításánál kihasználták az e-learning platform technikai fejlődését is, többek között a mobileszközökön is megvalósítható teljes reszponzivitást, azaz a megjelenítés alkalmazkodását a mindenkori kijelző méretéhez és felbontásához.
Az e-learning elsősegélynyújtó képzés anyagát elsősorban a járművezető-tanulóknak állították össze, de hasznos azok számára is, akik „csak” felkészültek akarnak lenni arra az eshetőségre, ha a környezetükben valaki megsérülne, rosszul lenne, balesetet szenvedne, házimunka közben megvágná magát vagy elcsúszna és kificamodna a keze-lába, beverné a fejét és emiatt elvesztené az eszméletét. És persze, hogy önmagukon is tudjanak segíteni, ha bajba kerülnének.
Ma már a munkahelyekkel szemben is elvárás, hogy létszámarányosan – és persze a tevékenység függvényében – kellő számban foglalkoztassanak elsősegélynyújtásban jártas munkatársakat. Az e-learning tanfolyam és utána egy sikeres vizsga így sok munkahelyen is előnyt jelenthet.
Az e-learning tananyag a nemzetközi protokollnak megfelelően az Állj! Gondolkodj! Cselekedj! elvet követi az alapoktól egészen odáig, amíg el nem hangzik a mentősök megnyugtató mondata, ami (már, ha a mentőszolgálat munkatársai valamilyen okból nem kérik még a további segítségét) egyben az elsősegélynyújtó segítségének a végét is jelenti: „Köszönöm, átveszem!”
Mérd fel a helyzetet, gondolkodj és cselekedj!
Amit minden elsősegélynyújtónak tudnia kell: az első lépés, hogy felmérje a helyzetet, a további biztonságos segítségnyújtás feltételeit. Mi történt vagy mi történhetett, hol történt, ami történt és így tovább. Majd végig kell gondolnia, hogy amit lát és tapasztal, azok milyen serülésre, rosszullétre utalnak.
A tananyag megannyi fotó és hozzájuk tartozó leírás mellett 23 oktató és hat interaktív video segítségével mutatja meg, mit, hogyan kell csinálni és miért. Nyilvánvaló, hogy azt a legjobb videó és animáció sem tudja pontosan érzékeltetni, milyen szorosnak kell lennie a szorítókötésnek vagy, hogy mekkora erőt kell kifejteni és milyen mélyre kell nyomni a mellkast az úgynevezett szívmasszázs (mellkaskompresszió) alatt. Mindkét esetben bemutatható a helyes kivitelezés, azonban a tananyag készítői is javasolják, hogy a tananyag elsajátítása után célszerű ezeket a fogásokat a gyakorlatban is megismerni.
Az Elsősegély, életmentés e-learning tananyagból mindemellett megtanulható hogyan kezelje a segítségnyújtó a stresszt, mind a sajátját, mind a sérültekét. Mindenkire másképp hatnak a tragédiák, a betegre/sérültre és az épp arra járó segítségnyújtóra. Mindketten hirtelen kerültek, kerülnek ott és akkor vészhelyzetbe. A sérült, beteg az életéért küzd, vagy csak a tehetetlensége miatt szenved. Kétségbeesik, ami egyeseknél agresszivitásba csaphat át – mert, miért nem jön már a segítség. Egy agresszív sérült akár el is utasíthatja a laikus segítséget, ezért az ilyen helyzetek megfelelő kezelésére is fel kell készíteni a segítségnyújtókat.
Mit mondjunk a 112 diszpécserének?
A tananyag egyes egységei tudásfelmérő tesztekkel zárulnak. A középiskolás tanulók e-learning tananyagában, aki ezekre nem tudja a helyes választ, nem tud továbblépni a tananyagban. Azokra a részekre azonban, amelyeket már teljesített, akárhányszor visszatérhet „még egyszer átnézni” a tanuló a vizsgára készülés keretében. Az autósiskolai tanulóknak szánt tananyag szabadon bejárható, vagyis ehhez nem kötelező a teszteket sikeresen teljesíteni, illetve az oldalak sorrendje sem kötött.
Jó hír, hogy a tananyagba minden olyan kérdést és témakört beépítettek, amelyek nem tudása a vöröskeresztes vizsgán bukást okozhat és természetesen a középiskolás tanulók is gyakorolhatnak az elméleti vizsgájuk kérdéseinek megoldásával. Így elvileg nem érheti kellemetlen meglepetés azokat, akik kellően alaposan dolgozzák fel az anyagot.
A cél persze nemcsak a sikeres vizsga, hanem sokkal inkább az eredményes segítségnyújtás egy éles helyzetben. Ennek egyik fontos eleme, hogyan tegyünk bejelentést egy balesetről, rosszullétről a 112 segélyhívó diszpécserének, hogyan kommunikáljunk a mentésirányítóval, milyen kérdésekre számítson a bejelentő, amikre még a 112 hívása előtt felkészülhet – hogy pontosan hol történt és mi, hány sérült van, ők eszméletüknél vannak-e vagy sem, milyen látható sérüléseik vannak, hogy viselkednek, mint mondanak – már ha lehet beszélni velük. Egyáltalán melyek azok a helyzetek, amelyekben mindenképp segítséget kell hívni. Ez azért is fontos, mert rossz példák sora jelenik meg időről időre a világhálón, olyan esetek, amikor felelőtlen, nem ritkán részeg emberek vészhelyzetnek távolról sem minősülő problémáikkal is a 112-t hívják, amivel azt kockáztatják, hogy miattuk a valóban bajban lévőkhöz később jut el a segítség. A tananyag tehát a jó példák és a helyes gyakorlat bemutatásával ahhoz is hozzájárul, hogy minél többen tudják helyén kezelni és az igazán indokolt helyzetekben hatékonyan igénybe venni a központi segélyhívó számot.
F.Gy.A.