Megteremtik az idális női Dummyt

  • Újra kell méretezni a járművek töréstesztjekor használt próbababákat, a Dummie-kat.
  • A ma használt próbabábuk mérete és tömege megegyezik egy átlagos felnőtt férfiéval az 1970-es évekből.
  • Az autók akkor védenek meg minden utast egyformán, ha minden testtípus és korosztályt megvizsgálnak, valamit figyelembe veszik a nők alkatát is.

Át kell alakítani a gépjárművek töréstesztjeinek a teljes folyamatát, hogy kövesse az autóhasználati szokásokban és az emberi test méreteiben végbement számos változást. Astrid Linder svéd mérnök és csapata a Svédországi Nemzeti Közúti és Közlekedési Kutatóintézetben (VTI) azon dolgozik, hogy orvosolja ezeket a különbségeket egy új Dummy, azaz törésteszt-bábu prototípus kifejlesztésével, amelyet ezúttal egy átlagos mai nő mintájára készítenek. A bábu 162 centi magas, körülbelül 62 kiló súlyú, és tükrözi a nemek közötti geometriai különbségeket, beleértve az ízületek kisebb merevségét és az izomzat csekélyebb voltát – olvasható az Euronews.com hírportálon.

Az autógyártók nem tudják megvédeni a teljes lakosság testi épségét a női crash test Dummie-k nélkül, mivel jelenleg a mérnökök egyszerűen nem rendelkeznek elegendő adattal. Az European New Car Assessment Programme (EuroNCAP) egy fejlettebb és részletgazdagabb női tesztbábut fog elfogadni, amelynek révén teljesebb képet tud nyújtani a jármű biztonságáról és növelni tudja majd az összes utas védelmét. Az egyes csoportokat érintő kockázatok megértése érdekében a biztonsági teszteknek tükrözniük kell az autóhasználók minden típusát, az idősektől a fiatalokig, a pehelysúlyúaktól a túlméretesekig.

A kutatások szerint jelenleg a nők 73 százalékkal nagyobb valószínűséggel sérülnek meg súlyosan vagy halnak meg frontális ütközésben, mint a férfiak, és háromszor nagyobb eséllyel szenvednek ostorcsapásos sérülést. Az üléshelyzet ugyanis növelheti a sérülésveszélyt. Mivel a nők általában alacsonyabbak, közelebb ülnek a kormánykerékhez, így sebezhetőbbek a lábakat, gerincet és a hasat érintő sérülésekkel szemben.

Annak ellenére, hogy a nők általában gyakrabban használják a biztonsági övet, alacsonyabb az átlagos testtömeg-indexük, és újabb autókat vezetnek, mégis nagyobb kockázatnak vannak kitéve az ütközések során, mint a férfiak.

Az autók ütközésbiztonságát tanúsító szervezet, az EuroNCAP biztonsági besorolásait sok ezer járműteszt alapján határozták meg. A teszteken olyan ütközéseket szimulálnak, amelyek az autó utasainak súlyos sérülését vagy halálát okozhatják. A tudósok és mérnökök évtizedek óta használták a Dummie-kat, hogy megértsék, milyen sokféle módon hatnak az ütközések a bent ülőkre.

A töréstesztek során a bábukat az autóülésekbe csatolva, nagy sebességre gyorsítva mérik a valós baleseti kockázatokat és a lehetséges sérüléseket. Ezek alapján minősítik az egyes járműtípusok és modellek ütközési biztonságát. Az autóvásárlók számára ezek a minősítések értékes információkat adnak arról, hogy egy autó mennyire biztonságos mind a vezető, mind az utasok számára.

De úgy tűnik, hogy ezek a besorolások jelenleg nem egyformán vonatkoznak az autó minden utasára. A leggyakrabban használt crash test Dummy mérete és tömege megegyezik egy átlagos felnőtt férfiéval az 1970-es évekből; de a nők nem kicsinyített férfiak; eltérő fizikai jellemzőkkel rendelkeznek, mint például: magasság, súly, csontsűrűség és az izomtömeg. Mivel az autókat az „átlagos férfit” képviselő modellekhez tervezték és tesztelték, ezeknek a teszteknek az eredményei nem jósolják meg pontosan a női utasok biztonsági kockázatait egy balesetben. Ennek a biztonsági résnek a megszüntetésén dolgoznak a svéd mérnökök és az EuroNCAP-nál az ideális női Dummy megalkotásával.

N.V.