Mellette ülő barátnője átaludta a gázolást
- Napszúrással magyarázta az ámokfutó sofőr, hogy miért gázolt el három embert
- Egy szemtanú szerint koordinálatlan volt a mozgása, amikor kiszállt az autójából
- Valószínűleg nem kell börtönbe mennie, de sokba fog kerülni neki a „napszúrás”
Nem zárható ki, hogy a három embert elgázoló, majd kissé távolabb a szemből jövők sávjába áthajtva egy ott szabályosan közlekedő autóval is koccanó autó vezetője igazat mondott és tényleg nem emlékszik semmire. Bár a vallomása, amiben ezt állította, felvet néhány kérdést.
2020. júliusában egy személyautó három embert sodort el Felsőnyáregyházán. Lakott területen belül egymás mögött haladtak az út jobb oldalán, ketten gyalog, a harmadik pedig a biciklijét tolta, amikor egy nagy sebességgel közeledő autó lesodródott előttük az útpadkára és mindhármukat elütötte. Egyikük könnyű sérüléssel megúszta a balesetet, a másik súlyos, a harmadik maradandó fogyatékossággal gyógyuló sérüléseket szenvedett.
A gázoló nem állt meg, noha az autón utóbb rögzített sérülések alapján nehezen hihető, hogy ne észlelte volna, hogy balesetet okozott. Márpedig a kihallgatásán ezt állította.
Miután elsodorta a három gyalogost elhagyta Felsőnyáregyházát. Pontosan ma sem tudni miért, a település határától nem messze áttért az út bal oldalára és ott folytatta az útját. Egy szembejövő autós látta a veszélyt, próbálta figyelmeztetni a sávjában vele szemben közeledő sofőrt, hogy rossz helyen autózik, de az nem reagált. A vétlen sofőr később azt mondta, látta, hogy a veszélyesen közeledő autó „fél eleje le van bontva”, úgy gondolta, ez nem viccel, ezért megpróbált lemenekülni előle az útról. Lehúzódott a padkára amennyire csak tehette, de a másik autónak és az övének a visszapillantói még így is koccantak. Nem tört le egyik se, de nyoma maradt az ütközésnek.
Az ámokfutó itt sem állt meg. A vétlen sofőr azonban nem hagyta annyiban a dolgot: utána kanyarodott és még a következő település, Csévharaszt előtt sikerült megállásra bírnia.
Később a rendőröknek azt mondta, a fiatalember erősen „dezorientált volt”. Nem érzett rajta alkoholszagot, de igen furcsán viselkedett és nem igazán volt koordinált a mozgása. Épp ezért közölte vele, hogy rendőrt hív. Erre a másik sofőr visszaült az autójába és elhajtott.
Csévharasztbon aztán megállt az autója. Ő és mellette utazó barátnője stoppal mentek haza.
Két nappal később aztán a férfi feladta magát a rendőrségen. A barátnő a rendőröknek később azt mondta: aludt (erre majd még visszatérek), nem emlékszik semmire. Akkor ébredt fel, amikor megálltak és a barátja szólt, hogy innen gyalog kell továbbmenniük.
A Budakörnyéki Járási Ügyészség maradandó fogyatékosságot eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétsége, valamint három rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt emelt vádat ellene.
A nyomozás adatai szerint a férfi Felsőnyáregyházán azért sodródott le az útról és gázolt el három gyalogost, mert nem megfelelő sebességet választott, ezért nem tudta követni az út vonalvezetését. Az viszont a Pest Megyei Főügyészség vádemelésről kiadott közleményéből sem derült ki, hogy később miért az út baloldalán autózott tovább.
A férfi azzal védekezett, hogy semmire sem emlékszik. Bármennyire is nehezen hihető az autó sérülései láttán, nem vette észre, hogy három embert elsodort, amikor lehajtott az úttestről. Egész nap „a tetőn dolgozott”, szerinte „megszúrta a nap”, fájt a feje és nagyon nem érezte jól magát. Szédült és nehezen mozgott.
Szavait részben alátámasztani látszik annak az autósnak a vallomása, akivel a gázolás után koccant és aki később utána ment, hogy megállítsa, majd rendőrt hívott. Ez esetben azonban felvetődik a kérdés: ha nem érezte jól magát, ha maga is érzékelte, hogy gond van a mozgáskordinációjával, miért ült a volán mögé.
A KRESZ a járművezetés személyi feltételei között írja (4. § b.) Járművet az vezethet, aki a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van.
E lap oldalain már többször megírtuk: Ez a mondat nem, illetve nemcsak azt jelenti, hogy nem ülhet volán mögé az, aki alkoholt vagy más tudatmódosító szert fogyasztott. Azok sem vezethetnek e rendelkezés szerint, akik például olyan gyógyszert szednek, aminek a fogyasztása mellett a járművezetés, veszélyes gépek kezelése ellenjavallott.
De azok sem vezethetnének, akik túlhajtották magukat, napszúrást kaptak, nem tudták kipihenni magukat és ezért úgymond halálosan fáradtak. Sőt, még a folyamatos hányinger, hasmenés is kizáró ok lehet. Nem egy, olykor több halálos áldozatot is követelő baleset történt már sofőrök elalvása miatt. Olykor csak egy másodpercre ragad le a sofőr szeme, és mire magához tér, már késő.
A sofőr védekezését, miszerint napszúrást kaphatott a tetőn dolgozva, a barátnője vallomása megerősíteni látszik. A hölgy a rendőrségen tett vallomása szerint maga is a tetőn dolgozott egész nap, estére már nagyon rosszul érezte magát, és amikor beült a kocsiba rögtön elaludt. Sem a gázolásra, sem a másik autóval történt ütközésre nem ébredet fel, ezekről semmit nem tud.
Fájt a feje és a nyaka, amikor a barátja felébresztette. Azt nem derült ki, hogy a napszúrástól vagy a balesetek egyikét követően a sofőr hirtelen kormánymozdulatai miatt megrándult.
Az ügyészség azt indítványozta, hogy a bíróság az ámokfutó sofőrt tárgyalás mellőzésével büntetővégzésben marasztalja el. Ez jó eséllyel azt jelentheti, hogy amennyiben a bíróság a vádirattal egyezően ítéli meg az ügyet, a háromszoros gázoló és a segítségnyújtást három rendbelileg elmulasztó fiatalember akár másfél év, végrehajtásában felfüggesztett szabadságvesztés és egy-két év járművezetéstől eltiltás büntetésre számíthat. Legalábbis a bírói gyakorlat szerint.
Miután a jogosítványát a rendőrök elvették amikor feladta magát, ha elvégzi a fél évnél hosszabb járművezetéstől eltiltás után kötelező utánképzést, már akár majd vezethet is.
F.Gy.A.
Egy héten belül kétszer érték engedély nélküli vezetésen azt a kiskunhalasi férfit, akit korábban már jogerős bírói döntéssel 2025-ig eltiltották a gépjárművezetéstől. Hiába többszörösen büntetett előéletű, akik ellen ráadásul jelenleg is folyamatban van egy büntetőeljárás, nem érdekelte a tavaly május 14-én hatályba lépett Btk. módosítás, miszerint „Aki járművezetéstől eltiltás hatálya alatt vezet, vétséget követ el és egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.” De bűntettnek minősül és három évig terjedő szabadságvesztéssel is büntethető az, aki büntetőeljárásban (bíróság által) kiszabott eltiltás büntetés hatálya alatt vezet. Ő vezetett.
Ha mindez nem lenne elég: a férfi egy-egy végrehajtásában felfüggesztett fogház- és börtönbüntetés hatálya alatt vezette június 23-án Kiskunhalason a saját autóját, 28-án pedig egy kölcsönkocsit Jánosházán. A rendőrök a mások eset után őrizetbe vették és az ügyészség indítványozta a letartóztatását.
A Bács-Kiskun Megyei Főügyészség közleményéből az nem derül ki, hogy miféle bűncselekmény miatt indult ellene a folyamatban lévő eljárás. Az sem, milyen ügyekben kapott korábban felfüggesztett fogház-, illetve börtönbüntetést. Bármiért is, az már szinte bizonyos, hogy mindkét ítéletet le kell ülnie, függetlenül attól, hogy a folyamatban lévő nyomozás miképpen zárul le. Felfüggesztett szabadságvesztés büntetés hatálya alatt újabb bűncselekményt követett el (bíró által elrendelt eltiltás hatálya alatt vezetett), ami automatikusan azt (is) jelenti, hogy a felfüggesztett ítéleteit le kell töltenie. Ehhez jön még majd, amit az eltiltás alatti vezetéskért kapnak és – ha a végén bűnösnek találják – a még folyamatban lévő eljárás végén hozandó ítélet.