Melyik a legbiztonságosabb autószín?

  • A leggyakrabban választott autószín nem biztos, hogy a legbiztonságosabb is.
  • Az autó színét a vevők elsősorban esztétikai alapon választják meg, a szín ugyanakkor a biztonságban is szerepet játszik.
  • Az észlelhetőség fokozását fél évszázaddal ezelőtt is fontosnak tartották, mely hatására megjelentek a feltűnő, valamint a speciális fényezésű modellek.
  • Az ausztrál Monash University kutatást végzett annak érdekében, hogy megállapítsa, melyek tekinthetők a legbiztonságosabb autószíneknek. Ehhez 17 év baleseti tapasztalatait vették alapul.
  • A tanulmány alapján a legbiztonságosabb autószín általában a fehér, valamint az arany különböző árnyalatai, de a sárga szín is jól kitűnik a környezetéből.
  • A legkevésbé észlelhető autószín a fekete, míg biztonsági szempontból az ezüst „viszonylag megbízható” minősítést kapott.
  • A legbiztonságosabbnak tartott autószín kontinensen belül, országonként vagy akár országrészenként is eltérhet.

Autóvásárláskor a legtöbb vevő esetében meghatározó szempont a kiszemelt gépkocsi színe. Ma már széles palettája van a különböző színeknek és színárnyalatoknak, de nem volt ez mindig így. A rendszerváltás előtt, a 60-as, 70-es és 80-as években hazánkban új személygépkocsit kizárólag a Merkurtól lehetett vásárolni, és az akkori, többnyire a keleti blokk országaiból származó gépkocsik színválasztéka meglehetősen gyér volt. És bár az előfizetéskor meg lehetett határozni a kívánt gépkocsi színét, semmi sem garantálta azt, hogy a három-öt évvel későbbi átvételkor lesz is olyan jármű a telephelyen (emiatt az átvevőhelyeken több hölgyvásárló sokkot is kapott). Napjainkban az autó színét a vevők elsősorban esztétikai alapon választják meg, ugyanakkor a színnek jelentős biztonsági vetületei vannak. Az 1960-as évek végén és a 70-es évek elején azt tartották, hogy a színes autók biztonságosabbak, minél feltűnőbb, annál jobb. Egyes gyártók a kétszínűre fényezett autók átlagosnál magasabb fokú biztonságát – az észlelhetőség szempontjából természetesen – közlekedéspszichológiai véleményekkel is alátámasztották. Megjelentek a kontrasztos fényezésű gépkocsik, a Ford Lemans zöld, a Daytona pedig sárga fényezésű példányokat ajánlott 250 német márka körüli extra díjért, a Mercedes pedig narancssárga fluoreszkáló lemezeket ajánlott sötétkék limuzinjaira. Ezen kívül különböző mintázatok, jelek, jelzések is megjelentek az autókon. Az évek során azonban sok minden változott, és az egyéni megjelenésű tarka autók is eltűntek az utakról.

Néhány évvel ezelőtt egy hazai internetes felmérésen a válaszadók többsége, egészen pontosan 21%-a úgy válaszolt, hogy legközelebbi vásárlásakor fekete autót választana, a kékre 15%, ezüstre 12%, a fehér színre pedig 11% szavazott. A szavazás eredménye egyébként eltér a nemzetközi „ízléstől”, ugyanis világviszonylatban 2010 óta a fehér a legkedveltebb autószín (2018-ban például a Földön értékesített új autók 38%-a volt fehér). Főleg azért, mert a legnagyobb népességű kontinensen, Ázsiában a fehér fényezésű autók voltak a legkelendőbbek, míg a kisebb lélekszámú Európában a szürke és a fekete. De vajon melyik autószín tekinthető napjainkban a legbiztonságosabbnak?

Erre a kérdésre csak bizonyos feltételekkel adható meg a válasz, hiszen a legbiztonságosabbnak tartott szín kontinensen belül, országonként vagy akár országrészenként is eltérhet. Az északi területeken – ide értve a skandináv országokat, Kanada területének nagyobb részét, Alaszkát stb. –, ahol a tél igen hosszú, és a november végén leesett hó gyakran csak áprilisban olvad el, nyilván nem a fehér fényezés jelenti a legnagyobb biztonságot, hiszen a hófehér környezetbe könnyen belemosódik az autó kontúrja. (Finnország középső és északi részein például részben emiatt magasabb a piros, illetve a bordó színű autók aránya, melyek jobban kitűnnek a fehér környezetből). Hasonló a helyzet a sivatagos területeken, ahol a homok- és narancssárga színekről mondható el ugyanez a megállapítás. Ha azonban világviszonylatban kívánjuk a különböző autószíneket a biztonság szempontjából értékelni, akkor már valamivel könnyebb dolgunk van.

Az ausztráliai Monash University Accident Research Centre (MUARC) célirányos kutatást végzett annak érdekében, hogy megállapítsa, melyek tekinthetők a legbiztonságosabb autószíneknek. A kutatás során alaposan a dolgok mélyére ástak, és nem kevesebb, mint 17 év közúti baleseti jegyzőkönyveit vizsgálták meg, amíg az alábbi megállapításokra jutottak.

A kutatás adatai alapján a legbiztonságosabb autószín általában a fehér, a legveszélyesebb pedig a fekete. A fehér fényezésű autók különülnek el általában legjobban a környezettől, nem olvadnak bele a szürke aszfaltba, az erdős és a városi környezetbe, így ezeknek az autóknak az észlelhetősége kimagasló. A Monash-jelentés szerint a fehér autóval közlekedőknek 12%-kal kisebb esélyük van arra, hogy baleset részesei legyenek, mint ha fekete járgányt vezetnének – persze azonos járművezetői magatartás és közlekedési stílus esetén. Ugyancsak átlag feletti észlelhetőséget biztosítanak az arany különböző világos árnyalatai (pezsgőmetál stb.), melyek fényvisszaverő képessége, felismerhetősége különösen éjszaka magas. A sárga autók szintén meglehetősen biztonságosak. A sárga szín enyhén (vagy olykor nem is enyhén) rikító, így nappal és éjszaka, valamint esőben is jól kitűnik a környezetéből (az USA-ban a taxik ezért lettek tudatosan sárgák). Hasonló tulajdonságokkal bír a lime zöld, a bézs és a narancssárga szín, utóbbi színben azonban kevés gyártó forgalmaz autót – kivéve Hollandiát, ahol prémium modellek is futnak ilyen színben.

A legkevésbé észlelhető autószín a fekete, noha ezekből az autókból adnak el a legtöbbet Ausztráliában és Európában egyaránt. A fekete autókat éjszaka – és sokszor nappal is – nehéz észrevenni, mert valósággal beleolvadnak az út felszínébe és a természeti környezetbe. Hasonlók mondhatók el a sötétkék színről, mely különösen az USA-ban örvend nagy népszerűségnek. A sötétkék autók éjszaka gyakran feketének tűnnek – állapítja meg a tanulmány. Az ezüstszínről már valamivel jobb a vélemény. A „viszonylag megbízható” értékelés mögött az áll, hogy az ezüst éjszaka jól látható, hátránya viszont esős időben jelentkezik, amikor az ilyen színűre fújt autó „eggyé válhat” a csillogó környezettel.

És végezetül ejtsünk szót a piros színről, valamint annak árnyalatairól, melyek kevésbé biztonságos minősítést kaptak. A piros észlelhetősége kiemelkedik esőben, ködben és hóban, ugyanakkor borult időben és éjszaka már kevésbé feltűnő, a sötétkékhez hasonlóan. A Monash-tanulmány szerint a piros fényezésű autók 10%-kal nagyobb valószínűséggel lesznek baleset érintettjei a fehér színű gépkocsikhoz képest.

G.I.