Mennyire biztonságosak a carsharing autók?
- Egy átlagos autó a nap jelentős részében csak parkol. Áll, miközben megvásárolni és fenntartani is egyre költségesebb.
- A carsharing járművek mind nagyobb számban hozzáférhetők a városokban, percekre, órákra, napokra is bérelhetők.
- A szolgáltató emberei olykor naponta többször is ellenőrizhetik a járműveket, ezért oly’ ritka a műszaki hibás autó.
- Néhány szempontot azonban érdemes szem előtt tartaniuk a carsharing használóknak, ha közösségi autót bérelnek.
Egy szakmai konferencián szakértők arról beszéltek, hogy hozzávetőlegesen évi 23 ezer kilométer megtételéig mindent egybevetve már ma is jobban megéri az autómegosztók szolgáltatását igénybe venni, mint saját autót fenntartani.
Ha figyelembe vesszük a mai autóárakat, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díját, a vizsgáztatás és a szerviz költségeit, a gépjárműadót – hogy csak a legnagyobb tételeket említsük –, hónapokra lebontva 60-100 ezer forintba is kerülhet egy saját tulajdonú gépkocsi fenntartása, és akkor még ki sem mozdul a parkolójából, garázsából. S akkor még ott vannak az erősen ingadozó benzinárak és a parkolási díjak, hogy az olyan apróságokról már szó se essék, mint az ablakmosó-folyadék, a jármű mosatása, a gumicsere és -tárolás.
Kétségtelen, van annak is előnye, ha az ember tudja pontosan hol parkol az autója, ami az övé, csak ő használja, esetleg a családtagjai vezethetik rajta kívül. Tisztában van vele, mennyi üzemanyag van benne, mennyire van feltöltve, ha elektromos autóról van szó, mikor volt utoljára szervizben, milyen állapotban vannak rajta a gumik. Még azzal is tisztában van a tulajdonos, milyen apróbb hibája, „rigolyái” vannak a járműnek (kissé jobbra/balra húz, a kéziféket a szokásosnál erősebben/gyengébben kell behúzni, és hasonlók).
Pontosan ismeri a gyorsulását, nem az első előzéskor szembesül azzal, hogy „ez a jármű nem úgy húz, mint amit két nappal korábban bérelt”.
Mindezekkel együtt nem szabad megfeledkezni arról, hogy egy átlagos autó a nap 24 órájának jelentős részében a garázsban vagy a parkolóban áll. Ezzel szemben a megosztott járműveket naponta akár 6-12 bérlő is használhatja, a kihasználtságuk, futásteljesítményük így jóval nagyobb.
Mivel hatan – tízen használnak egy autót, összességében ugyanannyi ember eljuttatásához A pontból B-be hozzávetőlegesen tizedannyi autó is elegendő. Ez tized akkora légszennyezettséget jelent a hagyományos autók esetében, és összeségében tized akkora zsúfoltságot az utakon.
A kevesebb autó és a kisebb zsúfoltság együtt kevesebb stresszel jár, azaz csökkenti a balesetek kockázatát!
Bár a nagy carsharing szolgáltatók üzleti titokra hivatkozva meglehetőségen óvatos válaszokat adtak kérdéseinkre, vagy egyáltalán nem válaszoltak, tájékoztatásaik és a honlapjaikon elérhető nyilvános adatok azt mutatják, a carsharing egyre népszerűbb városi közlekedési mód. Néhány perctől 30 napig tetszőleges időtartamra bérelhető közösségi autók, amelyekkel ingyenes a parkolás, a tankolás költsége benne foglaltatok a szolgáltatás díjában (vagy a kocsiban lévő benzinkártyával tankolhat szükség esetén a használó), és minimum Pest vármegyei autópálya-matrica is jár hozzájuk.
Csupán le kell tölteni a szolgáltató applikációját, majd miután regisztrált a szolgáltató oldalán, esetleg személyesen szerződött vele, már be is ülhet az igénylő a hozzá legközelebb parkoló megosztott autóba. Hogy pontosan mennyibe is kerül egy percnyi, egy órányi vagy egy egész napos autózás, carsharing szolgáltatója válogatja. Vala-mennyinek a honlapján jól áttekinthető táblázat és/vagy leírás található erről.
Ma még vannak, akik épp a megosztott autók vélt/valós biztonsági kockázatai miatt ódzkodnak a megosztott autók használatától. A cégek nyilatkozatai és a fellelhető statisztikák szerint alaptalanul.
A legnagyobb autómegosztók közül csak egy válaszolt arra a kérdésünkre, hogy hány autójuk érintett éves szinten közlekedési balesetekben. Azt írták, hozzávetőlegesen a tizedük, és hogy fele-fele részben a carsharing autó vezetője, illetve más közlekedők voltak a felelősek a történtekért. Arról, hogy melyek a carsharing autókra (illetve használóikra) leginkább jellemző baleseti okok, a cégeknek nincsenek adataik.
Ami tény, hordoz magában némi kockázatot, hogy egy-egy autót napjában akár 6-12 sofőr hajthat, akik vélhetően különböző stílusban és dinamikával vezetnek. Ugyanakkor a megosztott autók a hazai átlagnál biztonságosabbak. Már csak azért is, mert az átlagéletkoruk a negyedét sem éri el a hazai gépjárműpark átlagának. Szinte újak. (A KSH március 4-i adatai szerint a magyar autópark 2015 óta újra öregszik, és 2023-ban a járművek átlagéletkor elérte a 15 évet.)
Valamennyi szolgáltató javasolja a bérlőinek, hogy mielőtt beülnének egy megosztott autóba, alaposan nézzék meg:
A szolgáltatók is elsősorban szemrevételezéssel és próbaúttal győződnek meg a bérgépjárműveink megfelelő műszaki állapotáról. Így, ha olyan hibát észlel valaki, ami csak a kötelező karbantartások idején észlelhető vagy például akkor, ha a szolgáltató tankolni viszi az elektromos járműveket, célszerű jelezni azt a szolgáltatónak. Ez amolyan íratlan szabály, amit azért is célszerű betartani, hogy máskor mi se kapjunk hibás autót, mert aki elsőként észlelte a problémát jelezte a szolgáltatónak, ahol kijavíthatták azt.
Az autók folyamatos mozgatása miatt ez akár napi szinten is megtörténik. A bérgépjárművek időszakos karbantartását a gyártó előírásainak, időszakos műszaki megvizsgálását jogszabályi kötelezettségeinknek megfelelő ütemezés szerint végzik. Ütemezett külső-belső tisztítás rendszeres, de amennyiben az ellenőrzések során szennyezett bérgépjárművel találkoznak, vagy az ügyfelek ilyen problémát jeleznek, soron kívül tisztítják az adott autót.
A biztonság kedvéért azonban érdemes minden carsharing autóba úgy beülni, mint otthon, amikor még új az autó. Bármilyen rutinos sofőrnek tartja is magát valaki, néhány kilométeren keresztül célszerű „tesztelni” a frissen bérelt járművet, hogy ne vészhelyzetben szembesüljön a sofőr az esetleges gyengéivel.
…mert a carsharing autózás után is mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.