Mennyit szeszt ihatnak vezetés előtt az európai sofőrök törvényesen?

  • Magyarországon kívül még három országban van zéró tolerancia Európában
  • A magyar autósok nem elég mértéktartók, állítólag ezért marad a szigor
  • Az Európai Unió több országa is a mai gyakorlatának a szigorítást tervezi

Nálunk miért nem ihatnak meg egy-két sört vagy pohár bort a sofőrök, amikor Európa legtöbb országában ennyit minden további nélkül ihatnak, akár a rendőr orra előtt is?

Az elmúlt húsz egynéhány évben szinte minden rendőri vezetésnek feltettem ezt a sok autóst foglalkoztató kérdést, és szinte szó szerint mindig ugyanazt a választ kaptam.

Eszerint nálunk azért marad a zéró tolerancia, legalábbis amíg a jogalkotó elfogadja a rendőrség érvelését, mert ha megengednék, hogy egy sörrel még bárki vezethessen, az autósok jó része azonnal kijelentené, hogy „nekem kettő is belefér, nem lesz semmi gond még akkor sem, ha hármat iszom”.

Szóval, ha jól értettem a rendőri vezetők szavait, magunknak köszönhetjük a vezetés előtti, közbeni ivással kapcsolatos zéró toleranciát. Ha nem vagyunk képesek  (így általában, mi autósok) mértéket tartani, akkor senki ne igyon egy kortyot se! Ők mindenesetre nem kívánják kinyitni Pandora szelencéjét és mindent elkövetnek annak érdekében, hogy ezt más se tegye meg.

Több felmérés is bizonyítja ugyanis, hogy bár az ittas vezetőket tolerálja a legkevésbé a társadalom a közlekedési szabályszegők között, azért összességében nem tekintik „halálos bűnnek” az emberek azt, ha valaki pár pohár után volán mögé ül. Sőt, közlekedési tragédiák sora bizonyítja, hogy a legtöbben minden további nélkül beülnek egy olyan autóba is, amit egy általuk tudottan ittas sofőr (a barátjuk, rokonuk) vezet.

Európában jelenleg Magyarország azon kevés országok egyike, ahol zéró tolerancia van érvényben. Az ORFK-Országos Beleset- megelőzési Bizottsága hivatalos honlapján, a kreszvaltozas.hu-n az elmúlt év végén tette közzé, hogy milyen alkohol limitek vannak érvényben Európa 29 országában.

Országok Általános érték Hivatásos vezetőknél Kezdő vezetőknél
Ausztria 0.5 0.1 0.1
Belgium 0.5 0.2 0.5
Bulgária 0.5 0.5 0.5
Horvátország 0.5 0.0 0.0
Ciprus 0.5 0.2 0.2
Cseh Köztársaság 0.0 0.0 0.0
Dánia 0.5 0.5 0.5
Észtország 0.2 0.2 0.2
Finnország 0.5 0.5 0.5
Franciaország 0.5 0.5 /buszvezetők: 0.2 0.2
Németország 0.5 0.0 0.0
Görögország 0.5 0.2 0.2
Magyarország 0.0 0.0 0.0
Írország 0.5 0.2 0.2
Olaszország 0.5 0.0 0.0
Lettország 0.5 0.5 0.2
Litvánia 0.4 0.0 0.0
Luxemburg 0.5 0.2 0.2
Málta 0.5 0.2 0.2
Hollandia 0.5 0.5 0.2
Lengyelország 0.2 0.2 0.2
Portugália 0.5 0.2 0.2
Románia 0.0 0.0 0.0
Szlovákia 0.0 0.0 0.0
Szlovénia 0.5 0.0 0.0
Spanyolország 0.5 0.3 0.3
Svédország 0.2 0.2 0.2
Egyesült Királyság 0.8 0.8 0.8
Svájc 0.5 0.1 0.1

Forrás: kreszvaltozas.hu

Látható, hogy rajtunk kívül csak Csehországban, Szlovákiában és Szlovéniában tilos még a legcsekélyebb mennyiségű alkoholfogyasztás is a sofőröknek vezetés előtt és alatt.

Persze tény, ami tény, a magyar autósok nem kis hányadát ma sem zavarja a zéró tolerancia. Ahogy egy rendőrségi illetékes fogalmazott: a magyar autósok igen nagy  hányada nem elég mértéktartó ahhoz, hogy egyáltalán fontolóra lehessen venni a zéró tolerancia felülvizsgálatát.

Jelenleg a személyi sérüléssel járó balesetek nyolc százalékát az ittas vezetők okozzák, de becsült adatok szerint a balesetet nem okozó autósok közül is legalább minden tizedik több-kevesebb alkohollal a vérében ül volán mögé. És ezen a téren – a dolgok jelen állása szerint – nem várható rövid távon kedvező változás.

Emlékeztetőül: nemrég ismertettünk egy felmérést arról, hogy a gyermekek miket tapasztalnak vezetés közben. A legfiatalabbak és egyben a legőszintébbek igen nagy számban számoltak be arról, hogy ültek már olyan autóban, amit valamelyik szülőjük, rokonuk vagy a család közeli barátja ittasan vezetett.

Nem érdemes háborogni, nem érdemes most Európára hivatkozni azoknak, akik enyhítést szeretnének alkoholügyben az autósok számára. Már csak azért sem, mert a vezetés és ivás problematikája jelenleg nemzeti hatáskörbe tartozik, tehát Brüsszel nem szólhat bele. De, ha egyszer megteszi, mert esetleg majd megteheti, akkor sem valószínű, hogy a nemzetállamokban már kialakult rendszerek liberalizálását fogja zászlóra tűzni.

Európa szerte már ma is inkább a szigorítás, azaz a még nem büntetendő vér- és légalkoholszintek csökkentése van napirenden, és nem a meglévő szabályok enyhítése. Erről itt írtunk korábban. Mivel egyes felmérések szerint a zéró toleranciával évente 5 ezer emberéletet lehetne megmenteni Európában és az unió a 2020- utáni időszakra vonatkozó fehér könyvében elkötelezte magát, hogy 2050-re nullára kell csökkenteni a közúti közlekedési balesetek számát, aligha számíthatnak az érintettek másra, mint szigorításra.

F.Gy.A.