Mi indokolta a szabálysértési bírságemelést?

  • Megdöbbentő eredménnyel zárult az augusztusi egyhetes ROADPOL akció.
  • Közel 20 ezer gyorshajtó akadt fenn az előre bejelentett sebességellenőrzésen.
  • Az önkormányzatok is több sebességmérőt telepíttetnének az útjaikra.
  • Szeptembertől 30 százalékkal emelkednek a közlekedési szabálysértési bírságok.

Ha egy szóval kell válaszolni a címben feltett kérdésre, a válasz úgy szólna: ez!

Hiába jelentették be előre az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata Műveleti Csoportjának (ROADPOL) égisze alatt augusztus 7-13. között tartott országos sebességellenőrzési akciót, a rendőrök közel 20 ezer gyorshajtót mértek be ez idő alatt. A figyelmeztetés, a sebességmérés már nem érte el a kívánt célt.

Az ORFK-tól kapott tájékoztatás szerint az akció ideje alatt dokumentált összesen 19.320 gyorshajtó közül 6663-at állítottak meg. Közülük 3564-et helyszíni bírsággal büntettek, 109 ellen szabálysértési feljelentést tettek. További 2931 gyorshajtó kapott közigazgatási bírságot és 59 ellen indult közigazgatási eljárás.

További 12.657 gyorshajtáson ért gépjármű üzembentartója – akiket nem állítottak meg, amikor szabálysértésen értek – postán kapja meg az objektív felelősség elve alapján kiszabott bírságot. Ők a határozat átvétele után eldönthetik, megnevezik-e azt, aki a kérdéses időben az autójukat vezette (már ha nem ők maguk voltak azok) vagy fizetnek az illető helyett.

A ROADPOL akció eredményei arra utalnak, hogy az utóbbi hetek, hónapok kampányai ellenére sokan még mindig nem tartják be a sebességhatárokat. És nem veszik komolyan, hogy a rendőrség komolyan veszi a gyorshajtás elleni akcióit. Sokan annak ellenére sem lassítanak, hogy az utóbbi időben rohamosan nőtt a sebességmérők száma országszerte. Egyre több helyen bukhatnak le tehát a száguldozók.

Köztudott, hogy 2012-2015 között a rendőrség 160 változtatható helyű és 134 fix telepítésű intelligens sebességmérő rendszert telepített. Ezek a mobil VÉDÁ-k és a VÉDA-kapuk, amelyek a gyorshajtáson kívül képesek felismerni és dokumentálni egyebek mellett a biztonsági öv használatának elmulasztását, a piroson áthajtást vagy a busz-, illetve a leállósáv jogellenes használatát is.

Ezeken túl a rendőrség számos régi FÁMA-lézer sebességmérőt is felújított, korszerűsített, amelyek menet közbeni nagy pontosságú mérésre is alkalmasak. Májusban jelentették be a 40 vadonatúj, a magyar rendőrségnél korábban még nem alkalmazott sebességmérő beszerzését, amelyek menetből a rendőrautó előtt és a vele szembe haladók sebességét is képesek pontosan megmérni és a dokumentálni.

Számos településen a gyalogos-átkelőhelyeket védő táblákat kötötték össze a sebességmérővel, így aki túlontúl nagy sebességgel hajt a lakott területre, biztos lehet abban, hogy mire odaér, a lámpa pirosra vált. Elveszti azt az előnyt, amit a gyorshajtással nyert ahhoz képest, mintha betartotta volna a sebességhatárt. És ha a sebességmérő nemcsak a lámpát és a „Lassíts!” feliratot villogtató táblát vezérelte, hanem dokumentálta is a gyorshajtást, akkor még egy vaskos bírságra is számít.

Az eddigi eredmények igencsak vegyes képet mutatnak.

A közelmúltban Budapest III. kerületében két, az illegális autóversenyzők és notórius gyorshajtók által egyaránt kedvelt úton, nem egészen három óra alatt a rendőrségtől kapott tájékoztatás szerint 198 alkalommal regisztrált sebességtúllépést a kihelyezett sebességmérő. Volt, aki a megengedett 50 km/h helyett 115 km/h-s sebességgel ment.

A III. kerületi rendőrök (de ez más kerületi és városi kapitányságokra is igaz) időről időre visszatérnek a gyorshajtók kedvelt útjaira és mindig „tarolnak”.

„Eltűntek ugyanakkor egyes utakról a gyorshajtók” az után, hogy ott „mindkét irányba dolgozó” sebességmérőt telepítettek. Korábban volt, ahol az 50-es tábla mögött 100, nem egy autót 100 km/h feletti sebességgel mértek be a rendőrök. Amióta fix telepítési sebességmérő működik az adott úton – azaz állandó a sebességmérés –, megszűnt a száguldozás.

Ne feledje: a rendőrség bárhol mérhet sebességet! Akár közvetlenül egy fix telepítésű VÉDA-kapu vagy egy önkormányzat traffiboxa mögött, de attól pár száz méterre vagy néhány kilométerre is. Nem biztos, hogy elég a bírság megúszásához, ha valaki a fix mérőhely előtt lelassít.

Tavaly a sebességrekordert 118 km/h-val mértek be egy olyan úton, ahol 50 km/h volt a megengedett sebesség. 2021-ben három gépkocsit is bemértek 200 km/h feletti sebességgel (226, 221, 220 km/h-val), mindhárom legfeljebb 90-nel hajthatott volna az adott úton.

2020-ban, a közlekedésbiztonság 1956 óta legjobb évében, amikor a pandémia miatti korlátozások miatt a forgalom és így a balesetek száma is évtizedek óta nem látott alacsony szintre süllyedt, szintén bemértek és lefotóztak olyan autósokat, akik 226, illetve 210 km/h sebességgel hajtottak ott, ahol csak 90-nel lehetett volna. Mégsem ők lettek 2020 gyorshajtói, hanem az az autós, akit az 50-es tábla mögött 180-nal mértek be.

Szeptembertől közel harmadával drágább lesz majd a száguldozás. A vonatkozó kormányrendelet már megjelent a Magyar Közlönyben. A rendőrség már korábban is többször felhívta a figyelmet arra, hogy elsősorban a legtöbb személyi sérüléssel járó baleseti okok megszüntetésére koncentrál, azaz a gyorshajtás, az elsőbbségadás, valamint a kanyarodás szabályainak megsértésére.

Ezeken túlmenően minden közúti ellenőrzésnél figyelik, hogy a közlekedők bekapcsolták-e a biztonsági övet, a koruknak és magasságuknak megfelelő gyermekbiztonsági rendszerben utaztatták-e a gyermeküket, és a motorosok viseltek-e bukósisakot.

F.Gy.A.