Mi lenne, ha öt év alatt ezer autós motorra váltana?

  • Tisztábbá, zöldebbé, fenntarthatóbbá és biztonságosabbá tehetnénk a városokat, ha motoroznánk?
  • Hogyan csökkenthetné ezer autós egy két nagykörútnyival a budapesti dugókat?
  • A motorosok nagyobb hányada okoz balesetet azért, mert túl gyorsan haladt, mint ahány autós.

Zöldebb, élhetőbb, fenntarthatóbb és biztonságosabb lenne a világ – az Életre való program és a MotoMia motoros találkozó szervezői és támogatói szerint legalábbis ez a helyes válasz a címben feltett kérdésre.

A szombati MotoMia rendezvények sajtóbeharangozóján Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője egyebek mellett arról beszélt, hogy a hazai motorosok biztonsága kiemelt helyet foglal el minden közlekedésbiztonsági programban. Ők ugyanis talán a legveszélyeztetettebb szereplői a közlekedésnek. Két keréken közlekednek, ezért instabilabbak a négy kerekű járműveknél, a motorosokat ugyanakkor nem védik olyan passzív biztonsági eszközök a balesetek következményeitől, mint az autósokat.

Tavaly az év végéig feljegyzett személyi sérüléssel végződött 16.627 közúti közlekedési balesetből mindössze 1486-ban voltak érintettek motorosok. Azonban összesen csak 766 esetben állapították meg a vizsgálatok a motorosok felelősségét. Ezzel együtt a múlt évben 67 motoros halt meg közlekedési balesetben, és már az idén is be kellett számolnunk több halálos motoros balesetről.

Ez azért különösen aggasztó, mert 2011 és 2019 között 39-58 között mozgott a halálos motoros balesetek száma, ráadásul csökkenő tendenciát mutatott. A közlekedésrendészet azt reméli, nem valamiféle trendfordulóhoz értünk, bár az idei motoros tragédiák nem adnak okot túl nagy optimizmusra.

A legfőbb baleseti okok a motorosoknál is azok, mint az autósoknál. Ám míg átlagosan a balesetek 30-36 százalékát okozza a statisztikák szerint a sebesség helytelen megválasztása, a motorosok esetében ez az arány 55-60 százalék. Azaz arányait tekintve jóval több motoros hajt (olykor lényegesen) gyorsabban annál, mint amekkora sebesség mellett még uralni tudja a járművét, mint ahány autós teszi ugyanezt.

A motoros balesetek 18-20 százaléka a haladási, irányváltási és kanyarodási szabályok megszegése miatt következik be, s nagyjából 7-10 százaléka szabálytalan előzés miatt.

A statisztikák szerint ugyanakkor mintha a motorosok kevesebbet innának az autóval közlekedőknél, de lehetséges, hogy csak ritkábban kapják rajta őket a rendőrök. 2015-ben még 72 motoros ellen indult eljárás ittas balesetokozás miatt, azóta az e címen indított nyomozások száma csökken. Tavaly 47 esetet jegyeztek fel.

Óberling ezredes mindazonáltal arról beszélt, hogy a közlekedésbiztonság érdekében különösen fontos az autósok és a motorosok békés egymás mellett élése, egymás elfogadása és segítése az utakon.

Az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője ugyanakkor arról is beszélt, hogy mindenki jobban járna, ha az autósok egy része motorra váltana Budapesten és általában a városokban. „Zöldebb, élhetőbb, fenntarthatóbb és biztonságosabb lenne a világ”, mondta Óberling József, és egy példát is mondott, hogy miért.

Szavai szerint egy-egy autó átlagosan 6-7 métert foglal el az úton miközben a dugóban áll vagy araszol éppen. Amennyiben öt év alatt sikerülne ezer autóst rábírni arra, hogy autó helyett motorral közlekedjen, két nagykörútnyi dugótól szabadulna meg a város. Tisztulna a levegő, könnyebb lenne a parkolás.

Többek között a tisztább, fenntarthatóbb környezet érdekében dolgoznak azok a cégek is, melyek a motorosok biztonságáért szervezett programokat évek óta támogatják.

Hornyacsek Zoltán, a Continental magyarországi kommunikációs vezetője szerint a Continental fejlesztéseikkel, köztük a tesztnyertes gumiabroncsaikkal ők is azért dolgoznak, hogy a motorosok a lehető legbiztonságosabban közlekedhessenek.

Az OMV az üzemanyagokba tett védő és tisztító adalékokkal segíti a motorosokat és a motorozást, hangzott el. Az adalékok az OMV értelmezése szerint olyanok az üzemanyagban, mint a fűszerek az ételben. Megfelelő mennyiségben és arányban sokat javíthatnak rajta, amivel növelhetik a motorok biztonságos működésének időtartamát és egyben a motorok élettartamát, illetve óvhatják egyszersmind a környezetet is.

Szombaton MotoMia, azaz egy sokszínű, vírusmentes motoros találkozó lesz Budán, a KTM Centrumban (Budapest, XI. kerület, Vizsla utca 6.), egy gurulás az életért! Lehet, hogy az ön életéért, a te életedért!

„Ha robogózol, ha motorozol, ha szíjas vagy, ha kardános, ha láncos vagy, tarts velünk, fogjunk össze egy életért, talán a TE életedért!”, hirdetik a szervezők, akik az ORFK-OBB és a KTM Centrum szervezésében, a Continental, az OMV, a KTM, a Husqvarna, a Motorrevü, a Red Bull, a Nissan Centrum, valamint a Nemzedékek Biztonságáért Közhasznú Alapítvány támogatásával a következő programokkal várnak minden érdeklődőt. A békés egymás mellett élés jegyében függetlenül attól, ki hány keréken közlekedik.

Ízelítő a programokból:

  • Futóműállítás, optimalizálás – Dávid Pisti futóműspecialistával
  • MAMI motoros fékpad teljesítménymérés
  • MAMI Közlekedésbiztonsági Park kicsiknek és nagyobbaknak
  • Elsősegély workshop, gyakorlati bemutatóval: mit tegyünk, amíg a mentő megérkezik
  • Zeiss szemészeti vizsgálat és tanácsadás
  • Jeli Motors – KTM 790 Adv R hard enduro bemutató
  • Vezetett on-road túra
  • Safety Hungary – motoros ügyességi vetélkedő
  • Biztosítási- és káresemény-tanácsadás
  • Térítésmentes közlekedésbiztonsági motorátvizsgálási lehetőség a KTM Centrumban
  • Tesztvezetési lehetőség a Nissan Centrumban
  • Véradás: segítsünk, hogy segíthessenek (10:00 – 15:00 óra között)
  • Túra kiegészítő workshop
  • Protector: minden, amit a védőruházatról, túrafelszerelésekről tudni kell
  • Vezetéstechnikai képzés kis csoportokban, profi rendőrmotoros oktatással a Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központ nagytétényi bázisán
  • Számos érdekes bemutató, élménybeszámoló és előadás
  • Több, mint 20 különböző tesztmotor várja, hogy kipróbáld
  • Soha nem látott kedvezmények a Continental gumiabroncsokból
  • KTM Powerwear és Powerparts termékekből akár 30%-os kedvezmény
  • OMV üzemanyagtréning
  • Duke Cafe Club terasz
  • 3D „Gripen” szimulátor
  • A zenéről a Red Bull DJ gondoskodik
  • …az első 500 résztvevő pedig vendégünk egy ízletes pörköltre és egy rétesre, továbbá az első 500 regisztrálót megajándékozzuk egy OMV motoros kedvezménykártyával, mellyel minden magyarországi OMV töltőállomáson 10 Ft/l kedvezményben részesülsz a MaxxMotion 100 prémium üzemanyagból, valamint 100 Ft kedvezményt kapsz a VIVA kávék árából.

Este hattól márkafüggetlen motoros gurulás lesz a közlekedési balesetek áldozatainak emlékművéhez, ahol a résztvevők közös mécsesgyújtással hallatják a hangjukat a vírusmentes közlekedésért, a konfliktusmentes autós-motoros egymás mellett élésért, a motorkerékpáros közlekedés fejlesztését szolgáló jogszabályi háttér fejlesztéséért.

Indulás 18.00 órakor a Péterhegyi út 66-68. szám alatti OMV benzinkúttól.

F.Gy.A.