Mi okozza a legtöbb motoros balesetet?

  • Meghalt a motor egyik utasa, amikor a kisodródott és felborult gép maga alá temette.
  • A nagymotoros közlekedési balesetek 96-98 százaléka személyi sérüléssel végződik.
  • A fiatalabb és rutintalanabb motorosok gyakran túlértékelik saját és gépük képességét.
  • A fekete motorosruha slankít, de közlekedésbiztonsági szempontból roppant veszélyes.

A motorkerékpár vezetője nem az útburkolat állapotának és az út vonalvezetésének megfelelő sebességgel közlekedett, ezért okozott halálos közlekedési balesetet egy balra ívelő kanyarban – ezt állapította meg a bíróságra nemrég benyújtott vádiratában a Kecskeméti Járási Ügyészség egy tavaly augusztusi közúti tragédiáról.

Egy keceli férfit vádolnak halálos közúti baleset gondatlan okozásával. Tavaly augusztus 8-án Nemesnádudvar határában, lakott területen kívül – az igazságügyi szakértő vizsgálta szerint – 90-104 km/h sebességgel haladt az egyenetlen és töredezett aszfalttal borított úton, amikor egy balra ívelő kanyarban kisodródott a jobb oldali útpadkára, majd az úttal párhuzamosan futó árokba hajtva felborult. A motor irányítatlanul sodródott tovább még vagy 30 métert, majd egy fának csapódott.

A baleset áldozata a motoros mögött utazó hölgy volt, akire rázuhant a motor miután a fának ütközött. Bár ő is viselt motoros bukósisakot, de a testére zuhanó motorkerékpártól olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette.

Súlyosan megsérült a motort vezető keceli férfi is. Közvetlen életveszélyben volt, amikor a mentők kórházba szállították. Az ügyészség vádemelésről kiadott közleményében az áll: „maradandó fogyatékosság visszamaradásával gyógyuló sérüléseket szenvedett”.

Az ügyben lefolytatott nyomozás adatai szerint a baleset azért következett be, mert a motor vezetője „megszegte azt a KRESZ szabályt, miszerint „…járművel az útviszonyoknak, így az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának megfelelően kell közlekedni”.

Ezzel együtt a keceli férfi esete azon szomorú kivételek közé tartozik, amik erősítik a szabályt. Tudniillik, csak elvétve fordul elő a statisztikák szerint, hogy utassal közlekedő motoros okozzon közlekedési baleset. A tragédiák elsöprő többségében a balesetet egyedül motorozó 16-24 év közti férfiak okozzák. Ők a leginkább balesetveszélyesen motorozók, míg a 30-50 közöttiek ülik meg és vezetik a motort a legbiztonságosabban.

Akiket ön- vagy mások hibájából baleset ért, azoknak az esetek 92 százalékában friss volt a jogosítványuk a baleset megtörténtekor, közülük is minden második még öt hónapja sem vezetett nagymotort.

A motoros balesetek 96-98 százaléka végződik könnyebb-súlyosabb személyi sérüléssel, illetve halállal. Azaz, az számít ritkaságnak, ha valaki megússza sérülések nélkül a motoros balesetet.

Egy felmérés szerint a balesetek háromnegyedében a motorosok más járművel vagy járművekkel ütköznek – az esetek kétharmadában a motorosok hibájából. Az esetek fennmaradó egynegyede olyan, mint a nemesnádudvari eset, amikor az útról lesodródó motor főnek ütközött. Hasonló sorsra jutott társai is rendre fának, betonoszlopnak és más műtárgyaknak csapódva állnak meg. Műszaki hiba, kátyú vagy más úthiba, illetve a motoros elé futó állat miatt elenyésző számban történik csak baleset.

A főbb baleseti okok a motorosok esetében sem különböznek az autósoknál tapasztaltaktól. A sebesség helytelen megválasztása, az elsőbbségi, valamint az előzési és kanyarodási szabályok be nem tartása  miatt történik a legtöbb baleset. Gyakori baleseti ok a motorosok köreiben is, hogy a motorosok túlértékelik saját és gépük teljesítőképességét.

Léteznek azonban szinte kizárólag (azaz elsősorban és leginkább) a motorosokra jellemző, illetve őket az autósoknál jobban veszélyeztető baleseti okok és körülmények is. Ilyen például, amikor a balra nagy ívben bekanyarodó autósok nem adják meg az elsőbbséget a szemből érkező és egyenesen továbbhaladni szándékozó motorosoknak, mert vagy észre sem veszik őket vagy úgy ítélik meg, hogy még kényelmesen bekanyarodhatnak előttük.

Többször írtunk már arról, hogy az emberek jellemzően túlbecsülik a közeledő járművek távolságát és alulbecsülik a sebességüket. Fokozottan igaz ez a motorosok esetében. Az autóknál kisebb, bár köztudottan általában gyors motorok távolságának és sebességének a felmérése még nagyobb próbatétel elé állítja a közlekedőket, mint ugyanezeknek a paramétereknek a megállapítása például a közeledő autók esetében.

2022-ben gyászosan indult a motoros szezon. Több halálos és súlyos kimenetelű balesete is történt a motorozásra csábító hétvégéken. Előfordult, hogy egy hétvégén többen is meghaltak az utakon motoros balesetben. A szakemberek kezdetben abban látták a sok baleset legfőbb okát, hogy a téli kényszerpihenő után egyes motorosok nem számoltak azzal, hogy a rutinjuk megkophatott és úgy vágtak neki az első tavaszi útjuknak, mintha végig motorozták volna a telet egyetlen nap kihagyás nélkül. Esetenként felmerült a gyanú, hogy nemcsak a motoros, a motor sem volt felkészítve a szezonra.

Egy másik gyakran felmerülő „tavaszi probléma”, hogy a szezon kezdete után el kell telnie még egy kis időnek, amíg az autósok megszokják a motorosokat. A volán mögött ülők szeme az övékével közel azonos vagy nagyobb méretű járművekre figyel, nehezebben észlelik a kisebbeket és lassabban is reagálnak azok jóval gyorsabb mozgására. Fontos lenne a szezon kezdetén – bár nemcsak akkor, ezt minden szezonkezdetkor elmondjuk, pedig nemcsak olyankor van jelentősége –, ha a motorosok nem ragaszkodnának a sötét ruháikhoz Kétségtelenül slankít a fekete szín, elegáns is, közlekedésbiztonsági szempontból azonban roppant előnytelen.

Nagyban növelné a biztonságukat az is, ha a lehető legrövidebb ideig motoroznának az autók tükreinek holtterében. Tény, hogy az az a terület, ahonnan a leggyorsabban indítható az előzés, ám, ha az autós nem látja, akaratlanul is könnyen ráhúzhatja a kormányt vagy fékezhet egy nagyot, aminek a következményei a közvetlenül mögötte haladó motorosra nézve akár végzetes is lehetnek.

F.Gy.A.