Miért figyelné a Ford a sofőrök tekintetét?
- Ha „sokkal több fény kellene” az út jobb szélére, az is elég lesz, ha a sofőr csak odapillant.
- Hogyan hat majd a Ford most szabadalmaztatott fényszóró-vezérlése a közlekedésbiztonságra?
- Ezentúl nem vakítják el majd a sofőröket a szembe közlekedő és az egymást követő autók?
Július 11-én tette közé az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatala azt a szabadalmi bejegyzést, amit még 2023 elején nyújtott be a Ford. A Motor Authority beszámolója szerint a cég egy olyan fényszóró rendszert szabadalmaztatott, ami a már széles körben elterjedt adaptív fényszórókkal szemben nemcsak a kanyarokban és a szembejövők fényének hatására képes módosítani a jármű fényszóróinak irányát, hanem azt is érzékeli, hová néz ebben a gépjárművezető és arra a területre irányítja a lámpákat.
A General Motors Company fejlesztése – a gépjárművezetők „fényigényét” jobban kiszolgáló világítási rendszer kialakítása – már évekkel ezelőtt elkezdődött. Még 2015-ben jelentette be a GM, hogy a társaság tulajdonában lévő Opel új típusú fényszórót fejleszt, amely ténylegesen követi a szem mozgását, majd egy meghatározott hatótávolságon belül abba az irányba világít, amerre a sofőr néz. Az új funkció már a közeljövőben az Opel adaptív fényszóróinak részét fogja képezni, és valamikor valószínűleg átszűri majd a GM hajtáson belüli más márkákat is, ígérték akkor.
Végül a Ford nyújtotta be a szabadalmi eljáráshoz szükséges dokumentációkat az Egyesült Államokban.
Az új fejlesztés lényege, hogy a jármű kamerák és más érzékelők adatai alapján sofőr szem- és fejmozgásához igazodva is képes módosítani szükség esetén a fényszórók irányát, és ezzel akár nyílegyenes úton is lehetővé teszi például az út jobb oldalának erősebb megvilágítását. Gyakorlatilag az úttest és az út széleinek bármelyik pontjára „erősebb fényt adhatnak majd” a sofőrök pusztán azzal, hogy abba az irányba fordítják a fejüket és/vagy a szemeiket.
Az új innovációnak különösen az olyan kivilágítatlan utakon lesz majd nagy jelentősége, ahol időszakosan nagy lehet a gyalogosforgalom. De megkönnyítheti az autóvezetők dolgát és növelheti a biztonságukat a vadveszélyes utakon is. Hirtelen kormánymozdulatok nélkül is megvilágíthatják majd az út szélét – nem mellesleg lényegesen szélesebb sávban, mint jelenleg –, hogy meggyőződjenek arról, nem kóborolnak-e ott vadállatok, kell-e tartani attól, hogy egy vagy több példány hirtelen az útra ugrik.
A Ford úgy véli, hogy ez a képesség gyakorlatilag minden olyan egyenes útszakaszon hasznos lehet, ahol az autó nem kanyarodik be, de a vezetőnek extra világításra lehet szüksége a jármű valamelyik oldalán. Segíthet megvilágítani és ezáltal időben észlelni az esetleges akadályokat.
Szembejövő forgalom esetén a koromsötétben szinte mindenki próbál nem a közeledő jármű fényszóróiba nézni, de ez nem mindig és nem mindenkinek sikerül. Ám, ha valaki tudatosan az út jobb szélét figyeli, hogy nem áll vagy közlekedik-e ott éppen valaki vagy valami, gyakran kissé a kormányt is jobbra fordítja. Még gyakrabban hiába mereszti a szemét, a szembejövők zavaró fénye miatt szinte semmit nem lát. Ha gyalogos, kerékpáros vagy valamilyen fizikai akadály van ott, jó esetben is csak az utolsó pillanatban veszi észre, amikor már csak hirtelen, intenzív kormánymozdulatokkal kerülheti el az ütközést.
Gyakran látni, hogy autók olykor mintha szlalomoznának, hol kissé jobbra húznak, majd vissza a sáv közepére, aztán újra jobbra. Mintha nem lennének urai a járművüknek. Valójában Így oldják meg, hogy időnként több fényt kapjon az út széle és nagyobb eséllyel és távolságból lássák meg ott az esetleges veszélyforrásokat, legyen szó gyalogosokról, parkoló autókról, bármikről.
Ez a fajta „nézelődés” azonban zavarhatja, megtévesztheti a többi közlekedőt, emiatt akár veszélyes is lehet.
Amennyiben széles körben elterjed a Ford szabadalma, ilyen manőverekre már nem lesz szükség. Elég lesz a gépjárművezetőknek abba az irányba fordítani a fejüket és/vagy a tekintetüket, ahová több fényt szeretnének és a fényszórók máris arra fordulnak, anélkül, hogy a kormányt megmozdítanák.
Az adaptív fényszórónak köszönhetően a szembejövő és az elöl haladó forgalom elvakítása nélkül válik lehetségessé az úttest eddiginél jobb megvilágítása. A rendszer egy, a szélvédő mögött, a visszapillantó magasságában telepített kamera segítségével ismeri fel a szembejövőket és az előttünk haladókat. A rendszer vezérlőegysége folyamatosan állítja az első lámpák fénycsóvájának szélességét és hosszát, hogy az ne vakítsa el a szemből közeledőket. A tompított fényszóró megvilágított távolság akár 60 és 300 méter között is változhat.
Az adaptív rendszer képes az autók bal- és jobboldali lámpáit egymástól függetlenül állítani és szabályozni. A felhasználóknak már azzal sem kell foglalkozniuk, hogy a forgalmi viszonyoktól függően le- vagy felkapcsolják a távolsági fényszórót, ahogy ezzel már a fényszóró-asszisztenssel közlekedőknek sem kellett foglalkozniuk.
A Ford mindezeket a fejlesztéseket fejelte meg azzal, hogy az új fényrendszere nemcsak a kerekek állása és a jármű mozgásához kapcsolódó érzékelők jelzése, hanem a sofőr fej- és szemtartásának monitorozásával nyert információk alapján is képes lesz megváltoztatni, hogy a jármű előtt pontosan mely terület kapjon nagyobb megvilágítást.
Közlekedésbiztonsági szakértők szerint bár a fejlesztés széleskörű elterjedése évtizedeket vehet igénybe, az már most valószínűsíthető, hogy jótékony hatással lesz a közlekedésbiztonságra, még biztonságosabbá teszi az éjszakai vezetést.
A dolgok jelen állása szerint a gépjárművezetők szem- és fejmozgásával is irányítható világítási rendszer hamarabb kezdheti meg hódító útját Európában, mint az Egyesült Államokban. Ez esetben ugyanis az európai jogszabályok már most is támogatják az efféle innovációk bevezetését, míg az USA-ban még csak most kezdik megalkotni a rendszer bevezetéséhez szükséges jogszabályokat.
F.Gy.A.