Miért halt meg 18 ember a vasúti átjárókban május végéig?

  • Mit kellene tenni ahhoz, hogy mindenki épen és élve átjusson a vasúti átjáró túloldalára?
  • Ne higgye, hogy Ön biztosan jól méri fel a sínen közeledő vonat sebességét és távolságát!
  • Beismerték: Hiába akciózik és kampányol a rendőrség, a közlekedési morál egyre romlik.
  • Hat egyszerű szabály, ami segít elkerülni a tragikus találkozást az átjárókban a vonatokkal.

Nem egészen öt hónap alatt 43 közlekedési baleset történt vasúti átjárókban. Ezekben az úgynevezett útátjárós balesetekben 18-an haltak meg. A balesetek száma 17-tel több, mint ahány tavaly egész évben történt, a halálos áldozatoké pedig 11-gyel. És még csak most kezdődik a nyaralási szezon.

Kivétel nélkül valamennyi vasúti átjáróban történt tragédiát – ahogy a „csak” súlyos vagy könnyű sérülésekkel járó baleseteket is – a közúton közlekedők figyelmetlensége és a közlekedési szabályok be nem tartása okozta.

„Drámai romlást mutat az idei vasúti baleseti statisztika” – mondta Binder Anett MÁV szóvivő szombaton a vasúttársaság és rendőrség közös balatonszemesi sajtótájékoztatóján. Az elborzasztó idei számokhoz hozzátette: 13 éve nem történt olyan úgynevezett útátjárós baleset, amiért a MÁV akár a legcsekélyebb mértékben is felelőssé tehető lett volna. A fél- és fénysorompók minden baleset helyszínén jól működtek, tette hozzá.

A magyar vasút teljes pályahosszán 5460 útátjáró van. Sokat sem teljes, sem fél-, sem fénysorompó nem védi. A hatályos KRESZ-szabályok szerint azonban a közúton közlekedőknek a vasúti átjárókat fokozott óvatossággal kell megközelíteni és az áthajtás előtt meg kell győződniük arról, hogy nem jön-e a vonat, akár működik ott sorompó, akár nem.

A fénysorompó fehér fénye – ezt mintha nem mindenki tudná, pedig benne van a KRESZ-ben és a tanfolyamokon is hangsúlyozzák – nem ugyanazt jelenti, mint a zöld a közúti közlekedési lámpákon. A villogó fehér fény csak azt jelzi, hogy a fénysorompó működik.

Sokan azonban a megállásra utasító piros jelzés ellenére is behajtanak az átjáróba. Még sokan emlékezhetnek az áprilisi mindszenti esetre, amikor egy kisteherautó vezetője a tilos jelzés ellenére hajtott be a vasúti átjáróba és ütközött össze az érkező motorvonattal.

Elementáris erejű volt az ütközés, ami abból is látszik, hogy a baleset következtében a motorvonat kisiklott és az oldalára borulva állt meg a töltésen. Ilyesmi elvétve fordul csak elő a hazai vasút történetében.

A darabokra szakadt kisteherautó hét utasa közül csak ketten élték túl a tragédiát. A MÁV és a rendőrség az óta kampányol, és a legkülönbözőbb módon próbálja felhívni a közlekedők figyelmét a szabályok betartására és az óvatosságra.

Négyen haltak meg az év első napján Tapolca közelében, amikor egy szilveszteri buliból haza tartó társaság autója megpróbált áthajtani a síneken még a közeledő vonat előtt. Nem sikerült. Öten ültek az autóban, csak egy, a hátsó ülésen középen utazó lány élte túl a tragédiát.

E két balesetben vesztette életet a május végéig útátjárós balesetben elhunytak fele.

Hiába a vasúti átjárókban történt balesetekről szóló híradások, a felismerhetetlenségig összeroncsolódott járművekről közzétett sokkoló felvételek. Volt olyan hét, amikor rövid időn belül két tragédia is történt áprilisban útátjáróban. Úgy tűnik, a sokkterápia nem hat a közlekedőkre.

„Nagy a baj”, Gál Kristóf rendőrségi szóvivő szerint is, aki a szemesi sajtótájékoztatón arról is beszélt, hogy nemcsak az út-vasút kereszteződésekben romlott a közlekedési morál. Máshol is. Május végéig 732-vel több személyi sérüléses baleset történt az ország útjain, mint az elmúlt év azonos időszakában és 29-cel többen vesztették életüket.

Gál Kristóf azt mondta: „A rendőrség számos akciót, kampányt tart, de meggyőződésem, hogy nincs az a mennyiségű akció, nincs az a súlyos szankció, ami ezen a romló közlekedési morálon javítani tudna” – fogalmazott a rendőrségi szóvivő.

Téved, aki azt hiszi, hogy csak az autósok figyelmetlenek, csak ők hajtanak be körültekintés nélkül a vasúti átjárókba. Kerékpárosok, rolleresek és gyalogosok is szenvedtek már súlyos, több esetben halálos balesetet. Róluk azonban nem lehet olyan látványos felvételeket készíteni, mint egy kilapított és összegyűrt személyautóról, kettészakított kamionról, felborított pótkocsis traktorról.

Nem véletlen azonban, hogy Balatonszemesen tartották a MÁV és az ORFK közös vasúti ba-lesetek megelőzését célzó kampányának első eseményét. Sok baleset történik a legtöbb helyen biztonságossá átépített Balaton-parti út-vasút kereszteződésekben is. Az elmúlt tíz évben 21, ezek közül öt tavaly! Ezért is lesznek még újabb és újabb kampányesemények a Balaton körül.

Előbb-utóbb a rendőrség és a jogalkotó is bekeményít annak érdekében, hogy a közlekedők figyeljenek jobban az útátjárókban, és általában az utakon. Inkább csak az a kérdés, hogy ki lép először. A MÁV már többször kezdeményezte, hogy büntessék szigorúbban azokat, akik nem tartják be a KRESZ szabályait a vasúti átjárókban.

Évente 800 vasútbiztosító berendezést rongálnak meg a közúton közlekedők – sorompókat törnek ki és át, jelzőtáblákat tesznek tönkre. Az ilyen és hasonló rongálások, amik után az esetek nagy részében a károkozó angolosan távozik, nemcsak anyagi kárt jelentenek a MÁV-nak, a közlekedés biztonságát is súlyosan veszélyeztetik.

Ezzel együtt van néhány egyszerű szabály, melyek betartásával minimalizálható annak az esélye, hogy elüssön minket, vagy kettészakítsa az autónkat egy vonat.

  • Mindig kellő körültekintéssel közelítsük meg a vasúti átjáró! „Azt úgy is jelzi a vonat, ha jön” szemlélet nemcsak szabálytalan, veszélyes is.
  • Lassítunk az átkelő előtt és mindkét irányba nézzünk, hogy nem jön-e a vonat
  • Ha első pillantásra felvetődik a kérdés Önben, hogy átér-e vagy sem még előtte, ne induljon át. Mert, ha végül úgy ítéli meg, hogy „még simán átérek”, és téved, akkor jó eséllyel ez lesz élete utolsó tévedése!
  • A vasúti átjáróba csak akkor hajtson be járművel, ha egyértelműen látszik, hogy a túloldalon már van annyi hely az előtte haladó mögött, hogy biztonságosan és az Ön járművének teljes hosszával át tud hajtani az útátjárón!
  • Gyalogosan mindig figyeljünk mindkét irányba – különösen akkor, ha két sínpár is keresztezi az utat. Nem egy baleset történt már azért, mert miután elment a vonat, sokan a lámpa piros jelzése ellenére elindultak a túloldal felé, miközben a másik sínpáron ellentétes irányból egy másik szerelvény közeledett feléjük.
  • A síneken és azok közvetlen közelében soha ne álljon meg (mert a végén még majd nem tud újra elindulni), tilos előzni, tolatni, megfordulni. Általában minden tilos, ami lassíthatja mások áthaladását, vagy megállásra kényszerítheti őket az átjáróban.

F.Gy.A.