Miért kapnak egyedi elbírálást a környezetszennyezők?
- Egyedi jóváhagyás alapján nőhet rohamosan az amerikai benzinfaló-levegőszennyezők száma Európában.
- Az Európai Bizottság elismerte: piaci szereplők az uniós jogszabályokat kijátszva importálnak pick-upokat.
- Egyre több európai városban kerül többe a parkolás a nagyméretű és tömegű SUV-kel és pick-upokkal.
Egyedi jármű-jóváhagyás. Ez a hivatalos neve annak a kiskapunak, amin keresztül tavaly 5000 Dogde RAM pick-up érkezett az Európai Unió piacára, ötödével több az előző évi importhoz képest. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség legfrissebb adatai szerint az 2019-ben még csupán 1800-at importáltak az unió tagállamai ebből a típusból. Jelenleg több mint 20000 Dodge RAM fut az európai utakon.
Több fogyasztóvédelmi, biztonsági és környezetvédelmi csoport, köztük az ETSC (az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács) nemrég éles hangú levében követelte az Európai Bizottságtól, zárja be azt a kiskaput, amely lehetővé teszi, hogy mind nagyobb számban hozzanak Dogde RAM pick-upokat az EU-ba, mivel ezek a járművek nem felelnek meg jelenleg az Európai Unió környezetvédelmi és biztonsági előírásainak sem.
Az „egyedi jármű-jóváhagyás” ugyanis lehetővé teszi, hogy Egyesült Államokból érkező kisteherautóknak, mint a Dodge RAM-oknak nem kell megfelelniük az összes EU biztonsági és környezetvédelmi előírásnak.
Eredetileg az „egyedi jármű-jóváhagyás” intézményét a valóban „egyedi” vagy speciális járművek behozatalának engedélyezésére szánták, mint amilyenek a mozgássérültek vagy segélyszolgálatok számára gyártott különleges rendeltetésű és kialakítású járművek. Ezek a meghatározások azonban a sorozatban gyártott és nagy számban importált pick-upok többségére nem igaz.
Az utóbbi időben egyre nagyobb számban helyeznek forgalomba a fenti eljárásban veszélyes és környezetszennyező pick-upokat az unió tagállamaiban. Azért egyedi jármű-jóváhagyással helyezik forgalomba azokat, mert így ezeknek a járműveknek nem kell megfelelniük a 2019-es EU Általános Biztonsági Rendeletnek (GSR), a légszennyezettségi közúti előírásoknak, sem pedig az EU személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó CO2-kibocsátási szabványainak.
Számos szervezet, köztük a T&E, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács, az Európai Kerékpárosok Szövetsége, a fogyasztói szövetség BEUC, a Clean Cities, az Eurocities, a POLIS és a Gyalogosok Nemzetközi Szövetsége is e kiskapu haladéktalan bezárására szólította fel az EU-t.
Már nem először kérik a szakmai civil szervezetek a bizottságot hathatós intézkedésekre az uniós jogszabályok kijátszásának megakadályozására. Tavaly októberben hét civil szervezet írt levelet ez ügyben a Bizottságnak. Válaszlevelükben azt írták:
„Látjuk a problémát, hogy egyes gazdasági szereplők a jogszabályok kiskapuit kihasználva megkerülik a szabályokat, és nagy sorozatban gyártott járműveket hoznak forgalomba az EU piacára egyedi jármű-jóváhagyással, amelyek így mentesülnek az Általános Biztonsági Szabályozás és a CO2 monitorozás és célok betartása alól, míg versenytársaik továbbra is betartják – mert nekik be kell tartaniuk – a vonatkozó (EU) 2019/631 rendeletet.”
Ennél messzebb azonban nem ment a bizottság és az óta sem történt az ügyben érdemi előrelépés, ami komolyan nyugtalanítja az európai közlekedésbiztonságért, a levegőtisztaságért és a klímacélok teljesüléséért aggódókat. Szerintük semmi nem indokolja, hogy az unió továbbra is a leglazább szabályokat alkalmazza a legveszélyesebb járművekre. Ráadásul ez a gyakorlat az európai autógyártók érdekeivel is ellentétes.
A szervezetek az Európai Bizottságnak címzett nyílt levelükben sürgetik, hogy az IVA járművekre is alkalmazzák az új biztonsági követelményeket, amelyek 2024. július 7-től érvényesek és csak korlátozott kivételeket engedélyezzék: speciális mobilitási igényekkel rendelkező járművek behozatalát, valamint, hogy a sürgősségi járművek és veterán autók esetében is szigorúan szabályozzák, hogy mikor élhetnek az egyedi jármű-jóváhagyás lehetőségével is mikor nem.
A tiltakozók arra is felhívják a bizottság figyelmét, hogy a Dogde RAM-ok és a hasonló méretű és teljesítményű amerikai autók CO2 kibocsátása lényegesen magasabb, mint az európai autók átlagáé. A Dodge RAM esetében például a CO2 kibocsátás 300 és 910 g CO2/km között mozog. Ez azt jelenti, hogy 3-9-szer több szén-dioxidot bocsátanak ki, mint az új európai autók átlaga. Ráadásul az európai autók esetében a kibocsátást 2025-től 93,6 g CO2/km-re csökkenteni.
Brüsszelnek fontos lenne figyelemmel lennie arra is, írják az amerikai importnak kiskaput biztosító gyakorlat ellen tiltakozók, hogy több európai nagyvárosban új parkolási rend kialakítását tervezik, több helyen már a bevezetését is megkezdték, és a próbaüzemek is elindultak. Eszerint: a közterületi parkolás díját az autó tömegétől és méreteitől is függővé teszik. Párizsban, Lyonban, Grenoble-ban, Koblenzben és Tübingenben és más városokban így kívánnak megálljt parancsolni az egyre nagyobb SUV-k és pick-upok számának további növekedésének.
Ezek az autótípusok már pusztán méretük, tömegük és manőverező képességük miatt sem kívánatosak ma már a nagyvárosokban. Azzal, hogy az unió könnyített pályát biztosít az európai piacra jutásban a Dogde RAM-nak és a hasonló autóknak, szembe megy azoknak a városoknak a törekvéseivel is, amelyek a hivatalos uniós klíma és közlekedésbiztonsági célkitűzésekkel összhangban, saját hatáskörben próbálnak tenni valamit az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérséklése és a 2050 VISION ZERO cél elérése érdekében.
F.Gy.A.