Miért lehet balesetveszélyes a sötétített ablak?

  • Parkolóból kihajtáskor az átláthatatlanra sötétített gépkocsi akadályozza a kilátást.
  • Mi a fontosabb: ne kelljen rendet tartani a hátsó ülésen, vagy kiparkoláskor át lehessen látni a forgalmi helyzetet?
  • A sötétítő fólia kétségtelenül meglévő előnyei mellett közlekedésbiztonsági problémát jelenthet a zsúfolt városi forgalomban.

Forrás: 123rf.com

Több mint bosszúság: régi barátom, Z. 2 kilométer/órás sebesség mellett, tolatás közben ütközött egy teherautóval. Totálkár.

Hogy történt? Z. egy magyarországi, közepes méretű város központjában, forgalmas főút mellett, merőlegesen kijelölt parkolóból, sűrűn álló járművek közül igyekezett tolatva kihajtani a 2×1 sávos főútra. A tőle jobbra álló személygépkocsi, termetes kombi, alaposan megnehezítette a dolgát, mert csak széles ívben lehetett kitolatni mellőle. Még inkább feladta a leckét az, hogy a második üléssortól erősen sötétített fóliát viselt, ezért aztán Z. gyakorlatilag semmit nem látott abból, hogy milyen jármű közeledik az úton.

Mit tesz ilyenkor a gyakorlott sofőr? Kiteszi az indexet, szúr egy hátramenetet, és lassan, kúszva igyekszik annyira kitenni a fenekét az útra, hogy már rálásson a forgalomra. Éppen ezt tette Z. is, de nem volt szerencséje. Már csak centiméterek hiányoztak ahhoz, hogy kilásson a kombi mögül, amikor kapott egy méretes pofont, ami vagy fél méterrel odébb lökte. A főúton szabályosan közlekedő teherautó tette ezt, amelynek vezetője talán egy pillanatra félrenézett.

Z. tisztában volt vele, hogy elsőbbséget kell adnia a főúton közlekedőknek, de egyszerűen nem volt rá lehetősége. Emiatt leginkább a fóliázott kombira haragudott, amely semmilyen módon nem szereplője a balesetnek, de mégis több arasznyi teret kitakart a forgalomból a tolató sofőr elől. – Az nem lehet, hogy szabályos így átláthatatlanná tenni a járműveket – dühöngött Z.

Pedig szabályos – még akkor is, ha közlekedésbiztonsági szempontból kifejezetten nem előnyös. Ugyanis törvény szabályozza az autófóliák telepíthetőségét: “Ha a gépjármű mindkét oldalon visszapillantó tükörrel van felszerelve, a „B” oszlop mögötti üvegfelületei, valamint a szélvédő felső csíkja tetszés szerinti fényáteresztésű, a Nemzeti Közlekedési Hatóság által engedélyezett fóliával ellátható.” A “B” oszlop előtti ablakoknak minimum 70% fényáteresztéssel kell rendelkezniük. A fóliázásról a kivitelezés után műbizonylatot kell kiállítani, mely igazolja a fólia szakszerű felszerelését és a fólia engedélyét egy rendőri ellenőrzés vagy a műszaki vizsgáztatás során. Ha ezek a feltételek teljesülnek, akkor az autófólia felszerelése szabályos.

De egyáltalán miért döntenek sokan úgy, hogy utólag sötétítő fóliát ragasztatnak az ablakaikra? Talán sok gengszteres filmet néztek kamaszkorukban? Vannak azért észszerűbb magyarázatok is. Az arra alkalmas fólia kint tartja a hőt, és így védelmet nyújt a napsugarak ellen. Egy sötétített gépjármű utastere lassabban és kevésbé melegszik fel. Ezzel együtt UV védelmet is biztosít. Szintén érthető igény, hogy így nem láthatnak be illetéktelenek az utastérbe. Vannak, akik a hátul utazó gyerekeket védik a kandi szemektől. És kétségtelenül akkor is hasznos, ha előfordul, hogy értékek maradnak szabadon az utastér hátsó részében.

A fóliázás esetében két fontos igény ütközik. Az egyik az intim szféra védelme: kinek mi köze hozzá, hogy mit csinálok a balkonomon, a kertemben vagy éppen az autóm hátsó ülésén. Az erre szolgáló eszközöknek nevük is van: belátásgátlóknak nevezik a kereskedelemben. Csakhogy amíg az ingatlanok nem mozognak, a gépkocsik nagyon is dinamikus rendszer részei. A jármű utasainak az az igénye, hogy kirekesszék az idegen pillantásokat, szemben találja magát azzal az igénnyel, hogy a közlekedőknek szükségük van a járművek áttekinthetőségére.

A nálunk érvényes jogszabály salamoni ítéletet hozott az ügyben: a “B” oszlopnál, a jármű elméleti felezővonalánál határt húzott, és az előtt csak korlátozottan, az után különösebb korlátozás nélkül lehet használni a “belátásgátlót”.

Gyanítjuk, hogy ha csak a közlekedésbiztonság szempontja érvényesülne, akkor a járművek teljes felületén tiltanák az átláthatatlan fóliát.

N.V.