Miért maradt el a ceglédi verseny?

  • Egy illegális gyorsulási versenyszervező TikTok üzenetben tudatta: „a rendőrség nagyon ránk van állva.”
  • Szponzorokat keresnek az illegálisok, akik támogatnák őket, de egyelőre csak elutasításban volt részük.
  • A rendőrség folyamatosan blokkol és „ellehetetlenít” minden versenyzésre alkalmas utat és parkolót.

Norbi (azaz NFSMW_HU) láthatóan csalódottan tudatta egy Tiktok videóüzenetben követőivel (és az illegális gyorsulási versenyek szerelmeseivel), hogy nem sikerült helyet találni, ezért „most elmarad a szombat”.

Természetesen nem a szombati nap maradt el, hanem a következő szombaton Ceglédre meghirdetett verseny, mivel – mint Norbi elmondta – a pályának kiszemelt utat feltúrták és előre borítékolható volt, hogy sok lesz a rendőr a környéken a verseny időpontjában.

„Nem akarom, hogy eltiltsanak benneteket a vezetéstől vagy elvegyék a forgalmi engedélyeteket”, szögezte le Norbi, aki végül óvatosságra, a szabályok betartására szólította fel követőit.

@nfsmw_hu

#auto #foryou

♬ eredeti hang – NFSMW_HU

„A rendőrség nagyon ránk van állva, főleg, hogy benne voltunk a tévében”, indokolta a tervezett program ellehetetlenülését NFSMW_HU, azaz Norbi, hozzátéve, hogy szerinte ebben szerepe volt annak is, hogy a tévé úgy tálalta a róluk szóló anyagot, hogy „..szinte nem teljesen fedi a valóságot”.

Ez lehet az oka szerinte annak is, hogy a hiába hívott fel elmondása szerint gokart pályákat, repülőtereket, versengésre alkalmasnak tűnő magánkézben lévő területeket, mindenhol csak elutasításra talált. Még próbálkozik, mondta, és várja követői javaslatait, hogy hol lehetne megrendezni a következő megmérettetést, de a hangja azt sejtette, hogy belátható időn belül kevés az esélye, hogy új alkalmas pályát találnak.

A komment szekcióban kapott is pár ötletet, kétséges azonban, hogy a követői által javasolt helyszínek bármelyikén is meg tudják-e majd rendezni a „következő futamot”, bármikor lenne is annak az időpontja. Nem csinált ugyanis titkot abból a rendőrség, hogy ők is figyelik a közösségi médiafelületeket, így a javasolt vagy csupán alkalmasnak tartott helyszínekről ők is jó előre értesülnek.

Közben a versenyek szervezői szponzorokat is keresnek. Olyan cégeket vagy embereket, akik támogatnák az ilyen megmozdulásaikat. Egyelőre úgy tűnik azonban, hogy ezen a téren sem járnak sikerrel.

És nemcsak ők. Autós körökben már magától értetődő tényként beszélnek arról, hogy a rendőrség országszerte minden versengésre alkalmasnak tűnő utat „tönkretesz”. Fekvőrendőröket telepíttet rájuk, sebességkorlátozást rendel el, aminek a betartását „merő véletlen” mindig a hétvégére és a késő esti órákra időzítik, amikor az illegális versenyeket tartanák.

A rendőrség már hónapokkal ezelőtt hadat üzent az illegális gyorsulási és driftelő versenyeknek. Ezeken ugyanis az esetek döntő többségében mindenféle biztonsági intézkedések, és az autóversenyeken szokásos egészségügyi biztosítás nélkül csapnak össze tuningolt járműveikkel a résztvevők, olykor szinte csak centiméterekre száguldva a több száz, esetenként egy-kétezer fős közönségtől.

Azonban amióta három autó spontán versenyének következtében baleset történt az Árpád-hídon, melyben egy 26 éves vétlen kerékpáros meghalt, tovább nőtt a nyomás a rendőrségre:

Szüntesse be, lehetetlenítse el az illegális versenyeket!

Az országos rendőrfőkapitány bűnügyi és rendészeti helyettesének együttes intézkedése szerint, azóta valamennyi vármegyei rendőr-főkapitányságnak számba kellett vennie (már ha korábban még nem tették meg) azokat az utakat, útszakaszokat, áruházak, bevásárló központok, ipari parkok parkolóit, azok ki- és bevezető útjait, a területükön épülő, a forgalomnak még át nem adott utakat, amelyek alkalmasak lehetnek illegális versenyek tartására.

Pest vármegyében szeptember végére az utolsó „versenypályát” is bezárta a rendőrség a terület tulajdonosával, az Auchan-nal közös intézkedéssel. Sorra követték a példát más áruházak és ipari parkok. Senki nem akart azzal bekerülni a hírekbe, hogy már csak az ő útjain, parkolóiban rendeznek illegális versenyeket.

Az M0 körgyűrű mentén lévő ipari parkok és bevásárlóközpontok útjairól – ezek a főváros közelsége és jó megközelíthetőségük miatt különösen kedveltek voltak az illegális versenyek szervezői és résztvevői körében – hetek alatt kiszorultak a versenyzők. De, mint Norbi TikTok-videójából kitűnik: nemcsak onnan, hanem a vármegye más városaiból is.

Nincs ez másképp az ország más területein sem. A rendőrség országszerte szemmel tartja a potenciális versenypályákat, ráadásul ma már a területek tulajdonosai is inkább problémaforrásként tekintenek az efféle versenyek résztvevőire, és nem pályát kereső autóversenyzőkre.

A videó azonban azt is sejteti, hogy az illegalitás szerelmesei még nem adták fel, keresik a még nyitva álló lehetőségeket, hogy folytassák a kontroll nélküli száguldozást. Bár, ha egyre többet kell autózniuk az illegális versenyek helyszíneire, egy idő után már inkább megéri majd a legális gyorsulásokon indulni, az ellenőrzött pályákon.

Márpedig az ország számos pontján lenne lehetőség legálisan kipróbálni ki mit tud a volán mögött és kinek-kinek mire képes az autója. Csakhogy a legális gyorsulási versenyeken van nevezési díj, vannak szabályok és így vagy úgy (láthatóan és láthatatlanul) jelen van a rendőrség is. És épp ez az, aminek nagyon nem örülnek az illegálisok.

A nem legális versenyeken ugyanis – mint az az egy-egy akció után kiadott hatósági közleményekből is tudható – engedély nélkül vagy engedéllyel ugyan, de szabálytalanul átalakított járművekkel is részt vesznek. És feltűnnek olyan versenyzők és nézők is, akik különböző okok miatt, ha egy mód van rá, nem szívesen találkoznak a rendőrséggel.

Az engedély nélkül átalakított autók tulajdonosaitól olykor már a helyszínen elveszik a forgalmi engedélyt a rendőrök, másokat soron kívüli műszaki vizsgára köteleznek. De vannak járművek, amelyeknek az adatait csak felírják, a soron következő műszaki vizsgán már – ha addig nem alakítják vissza a szabálytalanul átépített részeket – azonban nem hosszabbítják meg a forgalmi engedélyüket.

F.Gy.A.