Miért olyan gyakoriak a balesetek az Árpád hídon?
- Milyen eszközökkel veszik el a gyorshajtók kedvét a száguldozástól itthon és külföldön a települések?
- Egy korábban vélhetően drog hatása alatt zavartan viselkedő férfi okozta az újabb tragédiát a hídon.
- Nemcsak jogi, technikai megoldások is vannak gyorshajtók megfékezésére, de azok pénzbe kerülnek.
Egy évvel és két nappal azután, hogy egy spontán illegális autóverseny résztvevői halálos balesetet okoztak az Árpád hídon, 2024. július 3-án három ember vesztette életét egy, a hídon a forgalommal szemben száguldó taxi miatt. Csécsi Soma, a BRFK szóvivője az eset után újságírók előtt azt mondta, a taxit egy 43 éves férfi néhány perccel a baleset előtt rabolta el a III. kerületi Tavasz utcából.
A taxis gazdája épp dohányzott a kocsi mellett, ekkor hirtelen a sofőrülésbe pattant a rabló. Bár a tulajdonos megpróbálta kitessékelni onnan, a kézitusában alul maradt, a rabló magára csukta az ajtót és elhajtott.
Azonban budai oldali lehajtón hajtott fel a hídra, azaz a Pestről Budára vezető oldalon a forgalommal szemben kezdett ámokfutásba, és már a budai hídfő közelében összeütközött egy Hyundaijal. Megállás nélkül tovább ment, a hídon vele egy időben közlekedők videofelvételei arról árulkodnak, igen nagy sebességgel.
Aki látta dudált és villogott, így próbálták figyelmeztetni, hogy „eltévedt”, és persze mindenki lassított és kitért az útjából.
A tragédia végül a Népfürdő utcai felhajtó után történt.
Egy szabályosan közlekedő Suzukival ütközött össze frontálisan. A balesetről készült felvételek és a roncsok állapota alapján szakértők úgy vélik, a suzukisnak esélye sem volt elkerülni a karambolt. Az ütközés ereje akkora volt, hogy mindkét autó a felismerhetetlenségig összeroncsolódott. A Suzuki két utasa, egy 34 éves férfi és 32 esztendős párja, akiknek a baleset utáni szombaton lett volna az esküvőjük, az ütközés pillanatában életüket vesztették.
Meghalt a 43 éves ámokfutó is. Róla Csécsi Soma annyit mondott el, hogy aznap hajnali 5 óra tájában bejelentést kapott a rendőrség, hogy egy zavartan viselkedő, feltehetően kábítószer hatása alatt álló férfi randalírozik az utcán. A későbbi ámokfutó volt az.
Miután a rendőrök kis mennyiségű kábítószert találtak nála, ezért előállították és kábítószer birtoklással gyanúsították meg. Ezután szabadon távozhatott.
Egy ügyvéd, aki korábban a rendőrségen kábítószeres ügyekben eljáró nyomozóként szolgált, a rendőrséggel egyetértve azt állítja, a kerületi kapitányságnak nem volt oka őrizetbe venni a férfit. Nem állt fenn ott és akkor egyetlen törvényes oka, amiért szabadságát korlátozhatták volna.
A rendőrség még vizsgálja, hogy a baleset idején is még drog hatása alatt állt-e, mint az elsődleges adatok szerint akkor reggel, amikor előállították, bár ennek az ügy szempontjából már nincs jelentősége. Bár még a baleset pontos körülményei tisztázásra szorulnak, „az elkövető, azaz a baleset okozójának a halála” miatt az ügyet várhatóan gyorsan lezárják majd.
Nem ez, és nem is a tavaly júliusi, egy vétlen kerékpáros halálát okozó tragédia volt az első súlyos baleset az Árpád hídon az elmúlt években. Viszonylag gyakorinak mondhatók a közlekedési rendőrök szerint ott a súlyos sérülésekkel, de legalábbis jelentős anyagi kárral járó balesetek – majdhogynem évszaktól függetlenül.
Több szakember, valamint egykori és ma is aktív autóversenyzők szerint a híd szabályosan vonzza a gyorshajtókat. 928 méter hosszú, szinte nyílegyenes, három széles sávval, viszonylag jó minőségű burkolattal, és jól belátható – ami ez esetben azt jelenti, hogy a rendőröknek nem sok lehetőségük van észrevétlenül megfigyelni a forgalmat. Már ha nem vetnek be erre a célra drónt.
Már a tavalyi baleset után is sokan követeltek sebességkorlátozást, gyakoribb sebességmérést, szigorúbb büntetéseket a hídon, s általában is az utakon. Egyes fővárosi bevezető utakon, ahol gyakran történtek gyorshajtás miatt balesetek, és a helyiek megelégelték a veszélyes száguldozókat, a rendőrség és az önkormányzat sebességmérő dobozokat, traffiboxokat telepített. Számos úton ezek kihelyezésének hatására azonnal és drasztikusan csökkent a gyorshajtók száma.
Vannak azonban olyan utak, ahol egyelőre úgy tűnik, minden hiába. Budapest III. kerületének egyes útjain a rendőrség néhány óra alatt akár 2-300 gyorshajtót is megbírságolhat, néhány nappal később minden megy tovább, mint ha mi sem történt volna. A száguldozók száguldoznak, a helyiek aggódnak és újabb sebességmérő akciókra kéri a rendőrséget.
A tavalyi tragédia után, amikor is egy 650 lőerős tuningolt Mercedes AMG sofőrje nem tudta az úton tartani a járművét, átszakította a szalagkorlátot és halálra gázolt egy mögötte közlekedő kerékpárost, a rendőrség a korábbiakhoz képest gyakrabban tartott sebességmérő akciókat, közúti ellenőrzéseket. Mégis volt, aki pár nappal a tavalyi tragédia után 170 feletti sebességgel száguldott át a hídon. Nehéz elhinni, hogy nem hallott a balesetről, sem arról, hogy a rendőrség fokozott ellenőrzéseket tart.
Nem véletlen, hogy sok helyen inkább a jognál erősebb, s ami adott esetben talán még fontosabb, állandó fizikai akadályt jelentő eszközökkel és megoldásokkal igyekeznek ellehetetleníteni, értelmetlenné tenni a gyorshajtást. Kisebb települések bevezető és átvezető útjain építenek a városkapukat, amelyek egyszerre látványosságok és forgalomlassító eszközök.
Bármilyen sebességgel is érkezzen valaki, muszáj lesz lassítania.
Ezért alakítanak ki a bevezető utakon járdaszigeteket, építenek fekvőrendőröket a zebrák előtt, sok helyen a fekvőrendőr olyan széles, mint maga a gyalogos-átkelőhely. És ezért kötik össze a traffiboxokat a közlekedési lámpákkal; ha valaki a megengedettnél gyorsabban hajt be a településre, a legközelebbi közlekedési lámpa pirosra vált előtte. Így már nem éri meg sietni, mert azt az időt, amit a sebességtúllépéssel nyer, elveszti a pirosnál várakozva.
Vannak más innovatív megoldások is, amelyekkel lassítható a forgalom, amelyekkel el lehet érni, hogy ne érje meg versenypályának használni a többinél „szélesebb”, „egyenesebb”, még „jobb minőségű burkolatú” utakat. Még az olyan gyorshajtókat vonzó pályát sem, mint amilyen az Árpád híd.
Ilyenek a világító utak, amelyeken a burkolaton fluoreszkáló felfestéssel jelzik az autósoknak az aktuális sebességhatárt.
Nálunk is sok helyen felgyullad a „Lassíts!” jelzés, ha valaki a gyorsabban meg a megengedettnél. Ennek a figyelmeztető jelzőrendszernek egyes szakemberek szerint szintén jótékony hatása lehetne a közlekedésbiztonságra, ha sokkal több lenne belőlük és ha mögöttük, a közelükben rendszeresen tartana megállításos ellenőrzéseket a rendőrség.
A fluoreszkáló vonalakat egy optikai trükknél is eredményesen használják, ami éjjel-nappal egyaránt hatásos. Bizonyos távolságonként a menetirányra merőleges vonalakat festenek fel. Ezek távolsága egymástól egy ideig azonos, majd elkezdik csökkenteni. Az egymást egyre gyorsabban követő vonalak a sofőrökben azt az érzést keltik, mintha gyorsulna alattuk az autó és a tapasztalatok szerint hamarabb vesznek vissza a gázból, mintha a sebességmérőre pillantanának.
Szintén kiváló sebességcsökkentőnek bizonyultak a burkolatba épített rezgető csíkok. Ezeket úgy alakítják ki, hogy amikor a jármű egy bizonyos sebességnél gyorsabban halad át rajtuk, rezgést idéznek elő, ami az autóban is érezhető. Így figyelmeztetik a sofőröket, hogy csökkentsék sebességüket. És minél nagyobb a sebességtúllépés, annál irritálóbb a rezgés.
Ezek az eszközök különösen hatékonyak gyorsforgalmi utak lejtőin és éles kanyarokban. De alkalmas lehet a vasúti átjárók előrejelzésére – az Andráskeresztetekkel és a jelzőtáblákkal, lámpákkal ellentétben – ezeket nehéz figyelmen kívül hagynia, még a legfigyelmetlenebb sofőrök is észreveszik, ha rájuk hajtanak.
Léteznek a világban már olyan mozgó fekvőrendőrök is, amelyek csak akkor emelkednek ki kissé a burkolat síkjából, ha egy autó a megengedettnél gyorsabban közelít feléjük.
F.Gy.A.