Miért veszélyes…? Közlekedésbiztonsági kisokos – 4. rész

Ezért csatold be a biztonsági övet!

A biztonsági öv használatának elmulasztása a halálos sérülések kialakulásának egyik leggyakoribb oka, amennyiben közúti baleset következik be. A gépjárművekbe szerelt hárompontos biztonsági övet számos szakértő az emberiség történetének legfontosabb biztonságtechnikai fejlesztésének tartja, amelynek az elmúlt évtizedekben a legszerényebb becslések szerint is legalább egymillióan köszönhetik az életüket. A biztonsági öv passzív biztonsági eszköz, mely jelentősége nem a baleset elkerülhetőségében, hanem a már bekövetkezett baleset következményeinek a csökkentésében jelentkezik. Közúti baleset bekövetkezésekor a gépjármű utasterében tartózkodó személy(ek) teste hirtelen és nagy erővel előrelendül, és övhasználat hiányában valamely testrészük a műszerfalnak, kormánynak, szélvédőnek, üléstámlának stb. ütődik. Az is előfordulhat, hogy becsatolt öv hiányában a vezető, ill. utas kirepül a járműből, ami rendszerint súlyos, tragikus következményekkel jár.

Fontos tudni, hogy a légzsák is kizárólag bekapcsolt biztonsági öv esetén nyújt védelmet. Csatolt öv hiányában ugyanis az emberi testet közvetlenül érő erőbehatások (az autó belterében lévő tárgyaknak, illetve személyeknek való nagy erejű ütődések) következtében a súlyos sérülések bekövetkezésének kockázata rendkívül megnő, de önmagában az ezredmásodperc alatt kirobbanó légzsák is okozhat halálos fej-, illetve egyéb sérüléseket.

A legutóbbi felmérések alapján hazánkban az övhasználati hajlandóság fejlődött ugyan, de még mindig elmarad a legfejlettebb közúti közlekedésbiztonsággal rendelkező uniós tagállamokban tapasztalható állapotoktól (a 99% körüli aránytól). A Közlekedéstudományi Intézet által 2023-ban végzett felmérés alapján a járművezetők 92,2%-a, az első utasok 90,5%-a használta a biztonsági övet, ugyanakkor a hátsó ülésen ülők mindössze 65,1%-a védte testi épségét biztonsági övvel utazása során.

Tévhit, hogy a hátsó ülésen utazók nagyobb biztonságban vannak, és ezért nem fontos becsatolni az öveiket! Ütközés esetén ugyanis a járműben ülők testét hasonló erők érik, akár az első, akár a hátsó üléseken utaznak. Bár tény, hogy hátul ülve kisebb az esélye annak, hogy valaki az első szélvédőn át kirepüljön az utastérből, ami csaknem egyet jelent a halálos sérüléssel. Ugyanakkor frontális baleset esetén az első ülés háttámlájának (vagy középen ülve a műszerfalnak), illetve oldalirányú ütközéskor az ajtónak, oldalablaknak való nagy erejű ütközés is súlyos sérüléssel, illetve tragédiával járhat! Végezetül: aki hátul nem csatol, az bizony az elöl ülők életét is veszélyezteti, amennyiben baleset következik be. Frontális ütközéskor ugyanis nagy erővel lendül előre az emberi test, ezáltal olyan erős ütés érheti a sofőr, vagy az első utas nyakát, ill. fejét, amelyet képtelenség sértetlenül megúszni! Ezért fontos, hogy mindenki kösse be magát a hátsó üléseken is!

Nils Bohlen, a három pontos biztonsági öv feltalálója

A Föld legelterjedtebb biztonsági fejlesztését, a három ponton rögzített biztonsági övet a svéd Nils Bohlen fejlesztette ki 1958-ban. Ez a „V” formájú változat bizonyult a legalkalmasabbnak arra, hogy az ütközés során fellépő energiát az emberi test legnagyobb teherbírású részeihez, a medencéhez és a bordázathoz vezesse el. Ezáltal képes megvalósítani a biztonsági öv azt, hogy közlekedési baleset esetén a súlyos, ill. halálos sérülések kialakulásának az esélyét minimálisra csökkentse.

Az amerikai NHTSA kutatása alapján a biztonsági öv legalább 45%-kal növeli a túlélési esélyt használója számára baleset esetén, míg egy uniós közlekedésbiztonsági tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a biztonsági övek használatát célzó intézkedések akár 7300 életet menthetnek meg évente az Európai Unió útjain.

A biztonsági öv a legegyszerűbb, legmegbízhatóbb és legolcsóbb módja annak, hogy elkerüljük a súlyos sérüléseket baleset bekövetkezése esetén. Használata semmilyen szaktudást nem igényel, és évtizedek óta minden autóba beépítik. Már csak be kell csatolni!

G.I.