Miért vigyük már most szervizbe az autót?

  • A rendőrség nemcsak a ROADPOL akció miatt és nemcsak a mobilozó sofőröket ellenőriz.
  • A KTI kutatása szerint a mobiltelefon a legnagyobb figyelemelvonó eszköz a gépkocsikban.
  • Mikor és mivel érdemes kezdeni a gépjárművek őszi-téli műszaki-biztonsági felkészítését?
  • Hogyan csökkenthető annak a kockázata, hogy esőben, sáros úton kelljen gumit cserélnie?

Focus on the road! Azaz Figyeld az utat! Ez a szlogenje az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (ROADPOL) egész Európára kiterjedő hagyományos októberi akciósorozatának, melyben elsősorban azt ellenőrzik a csatlakozott országok rendőrségei, használnak-e mobiltelefont vezetés közben a sofőrök. Az akcióhoz a magyar rendőrség is csatlakozott. Október 7-17. között ezért országszerte fokozott rendőri jelenlétre kell számítani az utakon. De jó eséllyel még később is.

A vezetés közben kézben tartott mobiltelefonon beszélni nemcsak szabálysértés, hanem veszélyes is. A KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet igazolta, a vezetés közbeni mobilozás a legnagyobb figyelemelterelő tevékenységek egyike, ha nem a legnagyobb. Egy párszavas üzenet elolvasása közben gyakorlatilag vakon vezet a sofőr, miközben sebességtől függően tíz métereket tesz meg. Váratlan akadály esetén nem képes időben reagálni, mert túl későn észleli a veszélyt.

Azonban a rendőrség most sem csak a mobilozó sofőrök kiszűrésére készül, és nem is csak a ROADPOL-akció alatt tart ellenőrzéseket. Az ORFK illetékes vezetői hangsúlyozták, az öt fő baleseti okot, a gyorshajtást, az elsőbbségadás, valamint az előzés és kanyarodás szabályainak a megsértését éppúgy folyamatosan ellenőrzik és szankcionálják is az utakon, mint a mobiltelefon szabálytalan használatát vagy a biztonsági öv és a biztonsági gyermekülés használatának elmulasztását. És persze szondáztatnak is!

 Milyen a gumik állapota?

Azonban az első őszi hétvégéken több olyan súlyos sérülésekkel járó és halálos baleset is történt az ország útjain, amelyek az elsődleges helyszíni adatok szerint egyfelől azért történtek, mert a közlekedők – nem feltétlen csak a gépjárművezetők – még nem alkalmazkodtak a megváltozott út- és látási viszonyokhoz. Másfelől, mert sok autót sem készítettek még fel az őszi közlekedési viszonyokra!

Hagyományosan az autók téli felkészítését tartják fontosnak a gépjárművek üzembentartói. A legtöbb autós (nem reprezentatív felmérések szerint tízből nyolc) novembertől vagy az első fagyos-jeges napok után téli gumira vált, vagy eleve négyévszakos gumikkal közlekedik.

Még nem indokolja az időjárás a téli gumik felszerelését. Azt azonban már a gumisok és a közlekedésbiztonsági szakemberek szerint igen, hogy mindenki vizsgálja (vagy vizsgáltassa) meg az abroncsait. Mert ami nyáron, a száraz úton a nagy melegben még biztonságos volt (mert a profilmélysége alapján a még megfelelő kategóriába tartozott), hűvös időben, nedves aszfalton már nem ugyanolyan megbízható.

Mekkora a nyomás a kerekekben?

Ellenőrizzék az abroncsnyomást! Elvileg kéthetente meg kellene tenni, de a legtöbb autós csak akkor foglalkozik vele, ha már láthatóan laposodik a gumi. Pedig a megfelelő nyomás nemcsak a menetstabilitás és a fékhatás miatt fontos, a gumik élettartamát is jelentősen csökkentheti, ha tartósan túlságosan lapos vagy túlságosan keményre pumpált gumikkal közlekedünk.

Célszerű megnézni, nem fúródott-e szög a gumikba, nem szorultak-e apró kövek a mintázatba. Van, hogy napokig autózhat valaki szöggel a (lyukas) gumijában, aztán egyszer úgy állnak meg a kerekek, hogy a szög mellett kiszökhet a levegő. Murphy törvénye szerint ott és akkor, ahol és amikor a legkevésbé sem szívesen cserélne kereket az ember!

A gumiabroncsok mintázatának mélysége különösen fontos az őszi és téli hónapokban. Az optimális tapadás érdekében legalább 4 mm mélység javasolt, akkor is, ha jogszabályban előírt minimális profilmélység 1,6 mm. Minél kisebb a profilmélység, annál kevésbé képes az abroncs mintázata kivezetni a kerekek alól a vizet, annál nagyobb a csúszás, nagyobb esőben a felúszás veszélye. Ha pedig a hőmérséklet rendszeresen 7 Celsius fok alá süllyed, akkor is célszerű téli gumikra váltani, ha az előrejelzések nem ígérnek havazást.

Tudta?

Németországban az „O bis O” szabály szerint októbertől húsvétig ajánlott a téli gumi használata. Külön is felhívják a német autósok figyelmét a ködlámpák használatára is, mivel az ősz a sűrű köd időszaka.

A skandináv országokban a jégkaparók, hóláncok és a fűthető szélvédők fontosságát már az őszi hónapokban szorgalmazzák. A téli felkészülés részét képezi továbbá az akkumulátor tesztelése és az alvázvédelem.

Az angol autósokat az ottani időjárási viszonyokhoz képest is esősebb időszakban a gumiabroncsok állapota és a fékek rendszeres ellenőrzésére figyelmeztetik. Nagy hangsúlyt fektetnek továbbá a szélvédők és tükrök tisztán tartására.

Ősztől egyre hamarabb sötétedik, emiatt hosszabb ideig kell felkapcsolt lámpákkal közlekedni.

Nem csak az izzót, a lámpaburát is meg kell vizsgálni!

A gépjárművek őszi felkészítésekor célszerű ellenőrizni a világítást! Működik-e minden lámpa, nem sérültek-e a lámpaburák. Egy kis repedés is jelentős fénytörést képezhet, ami tönkre teheti az izzót, az pedig nem olcsó mulatság.

Fontos! Nem elég a nappali menetfény, amit sokan takarékossági megfontolásból (vagy divatból) a tompított fényszórók helyett használnak. Az nem világítja meg kellőképpen az utat az autó előtt, hátra pedig egyáltalán nem világít, így a sofőrök később észlelik az előttük haladó járművet, mintha az rendesen ki lenne világítva.

Érdemes az ellenőrzést szervizben elvégeztetni. És ha az izzó állapota vagy kora miatt cserére szorul, nem lehet halogatni az izzócserét. Megint csak Murphyt idézve: ami elromolhat, el is romlik és mindig a lehető legrosszabbkor. A rendőr szól, de nem büntet, ha valaki „bandzsa autóval” közlekedik, mivel ma már a legtöbb autótípusnál az izzók cseréjéhez is szervizkörülményekre van szükség, csak figyelmeztet, hogy sürgősen cseréltesse ki azt, ami már nem világít.

Ha már az autó úgyis a szervizben van, az őszi időjárás, a változóban lévő, illetve már megváltozott útviszonyok indokolják a fékek, lengéscsillapítók, a futómű ellenőrzését is. Évente kétszer ezt amúgy is célszerű megtenni. Akik szervizben vagy erre felkészült gumisoknál cseréltetik a nyári gumikat télire, a legtöbb helyen a futómű ellenőrzést csomagáron kapják a gumicseréhez.

Fék, lengéscsillapító, futómű és a folyadékok!

A legtöbb szerviz őszi-téli felkészítő csomagokat kínál az ügyfeleinek. A gumi, fék, futómű rendszerek ellenőrzése mellett ellenőrzik a folyadékszinteket, téliesítik az ablakmosó folyadékot (nem kell leengedni a nyárit, de egy kis fagyállót a biztonság kedvéért nem árt bele tölteni, hogy akkor se történjen semmi gond, ha beköszöntene néhány fagyos éjszaka. Ellenőrzik a fékfolyadék szintjét, a fagyállót. Kitakarítják és beállítják a klímát és a fűtést – nyáron sem kellemes a bűzölgő klíma, de télen még szellőztetni sem lehet a megfázás kockázata nélkül.

Ellenőrzik és szükség esetén cserélik a szervizek (de ezt bárki otthon maga is megteheti) az ablaktörlő lapátokat, megvizsgálják a szélvédőt, nincsenek rajta olyan sérülések, amelyek a sofőr látását zavaró fénytörést okozhatnak.

F.Gy.A.