Mikor életveszélyes a nyári gumi?
- „Azokkal a gumikkal már elindulniuk sem lett volna szabad!”
- Nyáron is csúszhatnak az utak, ezért kell a megfelelő tapadás.
- A lapos gumit nyáron gyorsabban megeszi az aszfalt, mint télen.
- Ma már „maguk a gumik is szólnak, ha elérkezett a csere ideje.”
Három fiatal, egy 20 éves fiatalember, valamint egy 17 és egy 16 éves lány meghalt, amikor az autójuk eddig tisztázatlan körülmények között lesodródott az útról és egy fának csalódott Újhartyán külterületén egy augusztusi hétvégén.
Az ütközés erejét mutatja, hogy az autó orr része teljesen megsemmisült, az első kerekei kitörtek, a motort az utastérben találták meg a helyszínre riasztott tűzoltók. Mindhárom utas a roncsba szorult, feszítővágóval kivágták ugyan őket a tűzoltók, de a mentők már nem tudtak segíteni rajtuk.
Olyan erővel csapódott az autó a fának, hogy a bennülőknek esélyük sem volt túlélni az ütközést. Azt azonban még nem lehet tudni, hogy miért vesztette el a sofőr az uralmát a jármű felett.
Az autót vezető 20 éves fiúról ismerősei azt mondták, nem ivott, nem drogozott, és általában biztonságosan vezetett. A balesetben szintén elhunyt 17 éves lány a barátnője volt, akivel – és egyikük 16 éves rokonával – egy buliba tartottak, ahonnan nem szerettek volna elkésni, ezért lehetséges, hogy akkor éppen egy kicsit talán gyorsabban hajtott a kelleténél.
A baleset körülményeit a rendőrség vizsgálja.
Nem biztos azonban, hogy a balesetet önmagában a sebesség nem megfelelő megválasztása okozta! Már a helyszíni szemlén kiderült, a kocsin rendkívül kopott nyári gumik voltak. Rendőrségi forrásunk szerint „már elindulni sem lett volna szabad azokkal az életveszélyes gumikkal”.
Közlekedésbiztonsági szakértők, gépjárművezető-oktatók és rendőrök rendszeresen felhívják a figyelmet mennyire fontos, hogy megfelelő állapotban lévő gumiabroncsok legyenek a kerekeken. A szó szoros értelmében élet-halál kérdése lehet ugyanis, hogy az autó kerekei mennyire tapadnak az úton.
Gyakran tapasztalják azonban, hogy sokan mindebből csak annyit tartanak fontosnak megjegyezni, hogy télen téli, nyáron nyári gumikat kell szerelni a kerekekre, noha épp ez nem kötelező Magyarországon. Kevésbé helyeznek hangsúlyt ugyanakkor arra, amit viszont jogszabály ír elő, hogy tudniillik mekkora az abroncsok bordázatának a minimális mélysége, amely mellett még egy gépjármű részt vehet velük a forgalomban.
Sokan sajnos csak akkor cserélik le az abroncsokat, amikor már nem halasztható tovább: a szerviz vagy a gumisuk szól, hogy „ezekkel az abroncsokkal biztosan nem engedik át a vizsgán az autót”! (Bár arra is volt már példa, hogy valaki kölcsöngumikkal vizsgáztatta le a kocsiját, majd pár napra rá, már a saját, elkopott abroncsaival balesetet szenvedett.)
A jogszabály minimum 1,6 milliméteres profilmélységet ír elő a nyári gumikra. Amennyiben a bordázat ennél nagyobb mértékben elkopott, azaz a profilmélység ennél kisebb, az autó – jogszerűen – nem vehet részt a forgalomban.
A szervizek és a gumisok kevésbé megengedők. Szerintük 3 milliméter alatt már célszerű cserélni.
Arról aligha kell meggyőzni bárkit is, hogy télen mennyire fontos, hogy olyan gumik legyenek a kerekeken, amelyekkel a nagy hidegben, jeges, havas úton is biztonságosan lehet közlekedni. Nyáron értelemszerűen másfajta gumikra van szükség. Azonban a jó időben sem mindegy, milyen gumikat tettek fel a kerekekre, és azok milyen állapotban vannak.
A nagy meleg, a szárazság, a sofőr vezetési stílusa és az, hogy jellemzően milyen (minőségű) utakon futnak a kerekek, alapvetően befolyásolják a gumik kopásának mértékét és tempóját. Nyáron is fennáll a megcsúszás veszélye, nemcsak télen, amikor a gumi állapotán múlik, hogy a gépjármű vezetője képes lesz-e az úton tartani a járművét vagy sem.
Egy-egy, mostanában gyakori hirtelen felhőszakadás pillanatok alatt vízzel áraszthatja el az utakat. Ha nem megfelelő az abroncsok bordamélysége, a kerekek nem képesek a vizet kiszorítani maguk alól és az autó felúszik. Ez az aquaplaning jelenség. Az útburkolat és a gumi között megjelenő vízfilm megszünteti a kapcsolatot az út és a kerekek között, és az autó irányíthatatlanná válik.
Fontos, hogy amíg a jármű irányíthatatlan, a kormányát mindig abba az irányba fordítsuk, amerre haladnia kellene. Így, ha újra lesz kapcsolat a kerekek és az út között, nő az esélye annak, hogy „nem száll el” az autó.
Olykor azonban a szemerkélő eső vagy a reggeli pára nyáron is okozhat veszélyes helyzeteket az utakon, főleg a kopott gumikkal közlekedők számára. Az utakat borító finom por, a már lehullott falevelek egy kevés esővel keveredve rendkívül csúszóssá tehetik a burkolatot, közel, mint a hó vagy a jégfoltok.
Nyári gumikkal azonban inkább melegben és jellemzően száraz utakon közlekedünk. Ilyenkor a túlságosan elhasználódott gumik hirtelen fékezéskor, éles manőverek közben idézhetnek elő veszélyhelyzetet, amikor jelentős nyíróerők hatnak a gumik bordázatára. Emiatt ilyenkor korántsem mindegy, milyen állapotúak az abroncsok, milyen mély a bordázatuk, mennyi ideig képesek irányban tartani a járművet.
A profilmélység mérésére sokféle eszköz használható. Kaphatók a szaküzletekben és a nagyobb benzinkutak shopjaiban párszáz forintos mélységmérők és tizedmilliméter pontosan mérő digitális kütyük egyaránt. De szükség esetén egy 100 forintos érme is megteszi: ha az ezüst színű perem eltűnik a bordázatban, a gumi még jó, ellenkező esetben cserére szorul.
A gyártók szerint egy garnitúra nyári gumi a nálunk átlagosnak mondható út- és időjárási viszonyok mellett 50 ezer kilométerre hitelesített. Sok múlik azonban a sofőr vezetési stílusán és azon is, mennyire ügyel arra, hogy mindig az előírt nyomás uralkodjon a kerekekben.
Alacsony keréknyomás mellett romlik az autó kormányozhatósága, és mivel a lapos gumiknál nő a nyíró igénybevétel az abroncsok vállain, illetve az üzem közbeni túl nagy deformáció által a hőtermelés az oldalfalakban, az abroncsok élettartama is csökken.
Ma már a legtöbb gumi „jelzi”, hogy elérkezett az ideje az abroncscserének. Úgynevezett kopásjelzőkkel látják el a gyártók a gumikat, vannak, akik több különböző méretűt is elhelyeznek a bordázatban. Amíg ezeket a jelzéseket (általában kisebb henger alakú gumipöckökről van szó) sértetlenek, a gumi jó. Ha már láthatóan azok is érintkeznek az úttal és kopnak, cserére érett az abroncs.
Egyes típusoknál azért van több kopásjelző, hogy ne csak akkor figyeljen fel az autós a gumik kopására, amikor már muszáj, hanem tervezhesse a gumicserét. Ezért egyes gyártók három jelzőt is elhelyeznek a bordázatban, így a sofőr, ha figyeli ezeket, megtudhatja, hogy már fele vagy negyedrészben jó csak a gumija.
… mert mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.