Mikor kell víz alatt szállítani az elektromos autókat?

  • Nem tűzveszélyesebbek az elektromos autók hagyományos társaiknál, de azért okozhatnak bonyodalmakat.
  • Minden létező típusról tudják, hol vannak a vágási pontok, hogyan lehet a legbiztonságosabbak áramtalanítani.
  • 12 évvel ez előtt kezdte a felkészülést a Katasztrófavédelem az elektromos autók oltására, műszaki mentésére.

Tűzveszélyesebbek-e az elektromos autók a hagyományos motorral szereltekhez képest? – A kérdés évek óta foglalkoztatja a közvéleményt és szakembereket is. Nemcsak a gépjárműipar szereplőit, hanem a tűz- és katasztrófavédelem beavatkozó munkatársait is.

Mi történik, ha lángra kap egy elektromos autó akkumulátora? – vetődik fel időről- időre a kérdés, olykor nem kis aggodalmat keltve azok körében, akik tartanak az akkumulátortüzekben felszabaduló mérgező anyagoktól. Nyugat-Európában több helyen is előfordult, hogy mélygarázs-tulajdonosok az elektromos autók akkumulátortüzétől, és a következményeitől tartva egyszerűen kitiltották az új járműveket (azaz elektromos és hibrid meghajtású típusokat) a parkolóikból.

Kétségtelen, ha lángra kap az elektromos autó akkumulátora, az emberi egészséget súlyosan károsító vegyi anyagok kerülhetnek a levegőbe, amik – zárt térben – súlyosan károsíthatják az ott tartózkodók egészségét.

„Az elektromos járművek tűzvédelmi szempontból azonban nem veszélyesebbek, mint a hagyományos, robbanómotoros autók, az elektromos hajtású járművekben sem keletkezik gyakrabban tűz, mint a benzin- és a diesel meghajtásúakban”, szögezte le a Közlekedésbiztonság kérdéseire adott írásos válaszában az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság.

2019. január 1. és 2022. december 31. között országszerte 2377 személygépkocsi gyulladt ki, köztük 14 volt elektromos meghajtású. A katasztrófavédők tapasztalatai szerint jellemzően maga a jármű gyullad ki és nem az akkumulátora.

Év Kigyulladt személyautók száma Ezekből elektromos meghajtású
2019 551 1
2020 577 2
2021 606 3
2022 643 8

Forrás: OKF 

Számos oka lehet persze annak, hogy az elektromos autók ritkábban kapnak lángra hagyományos társaiknál. Mindenekelőtt az, hogy bár számuk az utóbbi időben rohamos növekedésnek indult, még mindig nagyságrendekkel kevesebb fut belőlük az utakon, mint ahány benzin vagy diesel üzemű járműből. És persze az elektromos autók fiatalabbak is, műszaki állapotuk már csak emiatt is lényegesen jobb a forgalomban lévő járművek nagy többségét alkotó hagyományos motorral szerelt autókéhoz képest.

Amiért tűzvédelmi szempontból mégis az érdeklődés középpontjába kerültek az elektromos autók az az, ami akkor történik, ha lángra kap ezeknek a járműveknek a méretes akkumulátora.

A Katasztrófavédelemtől kapott tájékoztatás szerint amennyiben a lítiumion-akkumulátort kívülről, hosszú időn át láng- vagy erős hőhatás éri, illetve roncsolódik az akkumulátorpack, megindulhatnak bizonyos „nemkívánatos kémiai reakciók” az akkumulátoron belül. Ugyan igen csekély az esélye annak, hogy ez bekövetkezzen, azaz, hogy az elektromos autók akkumulátorát efféle hatás érje, ha mégis megtörténne, ha mégis kigyulladna a lítiumion-akkumulátor, bizony akár méteres szúróláng is felcsaphatna belőle.

Egy ilyen műszaki mini-katasztrófa bekövetkezésére, és az azzal összefüggő kárelhárításra azonban a Katasztrófavédelem is készül. Már évek óta kiemelten foglalkoznak azzal, írták lapunk megkeresésére válaszolva, hogy mit kell tenniük elektromos autótüzek esetén, hogyan kell eljárniuk a kárhelyeken, milyen új kihívásokkal kerülhetnek szembe.

2011. áprilisában tartották az első olyan továbbképzést a tűzoltásoknál, a műszaki mentéseknél parancsnoki feladatokat ellátó tűzoltóknak, ahol már az elektromos járművekkel kapcsolatos szakszerű és biztonságos tűzoltói beavatkozási módok és taktikák is az anyag részét alkották. Azóta az ilyen járművekkel kapcsolatos speciális tudnivalók beépültek tűzoltóság képzési rendszerébe.

Minden tűzoltó a beosztásának megfelelő mértékben sajátítja el, hogy ezen járművek esetében hogyan kell beavatkozni, hol lehet azokat áramtalanítani, hol helyezkednek el az akkumulátorok, melyek a vágási pontok. Az alternatív meghajtású járművek tüzének megelőzésével és oltási taktikájával kapcsolatban egyre hatékonyabb és egyre kockázatcsökkentőbb műszaki megoldások születnek és terjednek el. Mindezeken túl folyamatosan figyelemmel kísérik a nemzetközi tapasztalatokat, a témában elérhető publikációkat.

Mindemellett rendszeres gyakorlatokat is tartanak, hogy mit és hogyan kell tenniük, amikor elektromos járművek baleseteinél kell beavatkozniuk.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és az elektromos autók gyártóinak szakemberei rendszeresen bemutatják az egyes típusokra jellemző, mentéshez szükséges útmutatókat, eljárási technikákat, illetve a típusra jellemző szerkezeti elemeket.

Ezeken a továbbképzéseken a mentést irányító tűzoltók sok más mellett megtanulják, hogy az egyes elektromos járműtípusokon pontosan hol helyezkednek el a vágási pontok, az akkumulátorok és vezetékek.

Tucatnyi személygépjármű, tehergépjármű és busz típussal zajlottak ilyen képzések. Így vélhetően ma már éles helyzetben sem okozna gondot egy elektromos autó áramtalanítása, biztonságossá tétele.

2019. október 10-én tesztelte először Magyarországon a katasztrófavédelem a járműtűz oltására kifejlesztett tűzoltótakarót vagy tűzponyvát. Akkor gyakorlatilag egy 5×5 méter méretű oltótakarót alkalmaztak a teljes terjedelmében égő személygépkocsi tüzének oltásához. Az oltótakaró összesen 15 percig volt a járművön, mire lehúzták, a lángok megszűntek.

A tapasztalatok alapján a takaró szakszerűen alkalmazva alkalmas a lángok elfojtására és a tűz továbbterjedésének gyors megakadályozására éppúgy, mint a járműtüzekkel járó erős füstképződés mérséklésére és a járműtüzekkel járó magas hőmérséklet izolálására. Számos jó tulajdonsága miatt az eszközt a Katasztrófavédelem is használja.

A tűzponyva elvileg az elektromos járművek kigyulladása esetén is alkalmazható. Azért csak elvileg, mert a tűz és/vagy az azzal járó maga hő hatására már elindult kémiai folyamatok az elektromos autók akkumulátorában gyakran oxigén jelenléte nélkül is végbemennek. A lítiumion-akkukban ráadásul a kémiai reakció során oxigén termelődik, így a tűz oltására csak részben alkalmazható a tűzponyva. Fontos szerepet kap azonban a tűz továbbterjedésének megakadályozásában.

Akkor tehát tűzvédelmi szempontból mégiscsak veszélyesebbek, problémásabbak lennének az elektromos autók a hagyományos meghajtású gépjárművekhez képest?

A szakemberek szerint nem.

Az elektromos járművekben keletkezett tüzek esetében az akkumulátorcellákat nagy mennyiségű vízzel lehet és kell is hűteni, a cellák melegedésének lassítása végett. A hűtési folyamat akár több óra hosszat is eltarthat. Számítani kell arra is, hogy a sérült jármű szállítása közben a mozgatás hatására kémiai reakciók indulnak el, és emiatt újra tűz keletkezhet. Ezért indokolt lehet vízzel teli konténerbe süllyeszteni a balesetben megsérült járművet, vagy éppen ponyvából egyfajta „gumimedencét” alakítani ki az autó alatt és körül az oltás utáni hűtésre, s egyszersmind a szennyezett oltóvíz felfogására.

Ennek az eljárásnak hazánkban még nem épült ki az infrastruktúrája.

Ahhoz, hogy az útjainkon egyre nagyobb számban futó e-autókkal kapcsolatos tüzek száma ne emelkedjen, a Katasztrófavédelem elengedhetetlennek tartja a felhasználói tudatosságot. Minden járműtulajdonosnak, így az elektromos autók tulajdonosainak is tisztában kell lennie azzal, hogy mi a teendő tűz esetén, azaz amikor a járművében tűz keletkezik, vagy akár csak ismeretlene eredetű füst száll fel.

Ez ügyben baleset, vagy ismeretlen okból fellobbanó tűz esetén egy elektromos jármű sofőrjének feladatai semmiben sem különböznek a hagyományos, belső égésű motorú járművek vezetőinek teendőitől, hiszen a tűz terjedése sem más a két járműtípusnál és nagyjából ugyanannyi éghető anyag található az egyik, illetve a másik típusban.

Mindenekelőtt biztonságos helyen, azaz más autóktól és épületektől lehetőleg távol meg kell állni, minden utast ki kell szállítani és biztonságos távolságra kell küldeni az autótól.

Közben értesíteni kell a tűzoltóságot.

Az OKF hazai és külföldi esetekből szerzett tapasztalatai szerint a balesetet szenvedett e-járművek akkumulátora általában nem károsodik. Épp ezért a hangsúly az áramtalanításon és az akkumulátorok folyamatos hűtésén van, hogy ez ne is történhessen meg.

A legjobb védekezés persze a megelőzés. Az elektromos autóban se tartsunk a nap sugarainak kitett helyen tükröt, palackot, dezodort és öngyújtót, semmit, amit a hő hatására jelentősen tágulhat, felrobbanhat vagy lángra lobbanhat.

Fontos továbbá a jármű megfelelő karbantartása. Sok autótűz kiinduló pontja az olajtól, zsírtól és mindenféle más gyúlékony anyagtól szennyezett fékrendszer!

F.Gy.A.