Mikroalvás – óriási baleset
- A test védekezik a túlzott igénybevétel ellen, és le-lekapcsol egy-egy agyi központot.
- A mikroalvás néhány másodpercig tart, de ez alatt a jármű elhagyhatja a sávját.
- Immár elérhető az új személyautók és kishaszongépjárművek fedélzetén a fáradtság figyelő rendszer.
Sok embertársunknak megkeseríti az életét, hogy nehezen tud elaludni. Sehogy sem jut át azon a vékony mezsgyén, ahol megszűnne az öntudat uralma, és az agy csak forgatja, forgatja a meg nem oldott problémákat, néha órákon keresztül. A félig alvással, félig ébren töltött éjszaka vagy éjszakák után csak lézeng az ember, de legtöbbször nincs mese, hajtani kell a verklit, és ha autóba kell ülni, vezetni kell, akkor gyerünk, csak vége lesz ennek a napnak is. Aki fáradtan végzi a munkáját, az könnyebben hibázik, ha könyvelő, ha pincér, ha buszsofőr. Csak éppen vannak utólag javítható hibák, és vannak olyanok, amelyek után egy sor embernek soha nem lesz olyan az élete, mint azelőtt.
A Magyar Neurológiai Társaság közleménye szerint a mikroalvás agyunk elvesztett csatájaként is leírható, ugyanis a Magnetic Resonance Imaging (MRI)-vizsgálatok kimutatták: mikroalvás előtt és közben az alvást szabályozó talamusz aktivitása hirtelen csökken, míg a figyelemért felelős agyi területek aktivitása nő, hiszen érzékelik a veszélyt. Utóbbi területek ilyenkor alulmaradnak, de nem sokáig, hosszú távon a figyelem központok nyernek, hiszen legfeljebb 10 másodpercig tart az öntudatlan állapot. Sőt, ennél sokkal rövidebb ideig is lehetséges, gyakorlatilag teljesen ébren is, hiszen egy 2011-es amerikai kutatás kimutatta: kialvatlanság esetén egyes idegsejtjeink képesek úgy leállni, mint amikor alszunk. Ilyenkor nincs konkrét alvás, inkább a figyelmet igénylő feladatoknál marad ki egy-egy pillanat, és csak az olyan hibák tanúskodnak róla, amelyek egyébként nem jellemzők ránk.
Bár mikroalvásnak hívják, a vakon vezetés egy autópályás torlódás esetén akár fél tucat jármű letarolásával is járhat. Egyetlen másodperc figyelmetlenség 100-as tempónál ugyanis 30 méter vakrepülésnek felel meg. Öt másodperc, 50-es sebességgel, 70 métert jelent mindenféle ellenőrzés nélkül. Az álmosság azért különösen veszélyes, mert alattomosan jön. A járművezetők az esetek túlnyomó részében egyedül ülnek a kabinban, vagy ha éppen személyszállítást végeznek, akkor sincs olyan társ, aki figyelne, észlelné az árulkodó külső jeleket.
Ahol az emberi erő elfogy, ott kap szerepet a mesterséges intelligencia. Ennek a furcsa, néha kissé fából faragott intelligenciának sok fogyatékosságát tapasztalni, de egy dologban kiszámítható: sosem fárad el. Amit bekapcsolásának percében tud, azt tudja kikapcsolásáig. Ebből a szempontból jó hír, hogy a hónap elejétől már csak olyan személyautó modelleket lehet forgalmazni, amelyekben a sofőr éberségére ügyelő rendszer elérhető. Idén júliustól csak olyan új modellek kaphatnak típusjóváhagyási engedélyt az EU-ban, amelyek tartalmazzák a fenti biztonsági felszerelést, 2024. július 7. után pedig már minden újonnan értékesített személygépkocsinak és kishaszonjárműnek is teljesítenie kell az Európai Bizottság előírását. Az uniós jogalkotók szándéka az, hogy az évtized végére a felére csökkentse a 2020-as, súlyos sérüléssel járó baleseti statisztikákat.
N.V.