Milyen a jó biztonsági gyermekülés?

  • Semmit sem ér a jó biztonsági gyermekülés, ha rosszul rögzítik az autóban és nem kötik be rendesen a benne utazó gyermeket.
  • Mire eléri a gyermek testmagassága a 150 centit, két-három gyermekülést szinte bizonyosan ki fog nőni.
  • Vásárlás előtt jó, ha tisztázzuk milyen gyermekülés rögzíthető egyáltalán az autónkba, főleg, ha a jármű már nem túl fiatal.

Több mint húsz éve kötelező Magyarországon a taxik kivételével a személygépkocsikban minden 150 centiméternél nem magasabb gyermeket biztonsági gyermekülésben utaztatni. Mégis gyakran történnek még ma is gyermekek súlyos sérülésével, olykor halálával végződő balesetek, amelyeknek a következményei bizonyíthatóan enyhébbek lettek volna – akár karcolásokkal vagy talán még azok nélkül is szállhattak volna ki az autóból az apróságok –, ha számukra megfelelő biztonsági gyermekülésben utaznak.

De milyen a megfelelő biztonsági gyermekülés?

A választás nem könnyű, mert a kínálat hatalmas, a gyermekek pedig csak ideig-óráig hajlandók üléspróbákkal tölteni az időt. Legalábbis az a korosztály, amelyik már tud beszélni és szavakkal is el tudja mondani melyik ülés „jó” és melyik „nem tetszik”. Ezekkel a sommás értékítéletekkel persze többnyire nincs kisegítve a szülő, ezért más, praktikusabb információkat kell keresnie, ha a legjobbat akarja a gyermekének, és lehetőleg azért megfizethető áron.

Aki állt már autós- vagy bababolt polcai előtt, lapozgatta a webáruházak kínálatát, megtapasztalhatta, a választék méret, szín, anyag és nem utolsó sorban az ár tekintetében tekintélyes, a döntés még a gyermekének a legjobbat akaró szülők számára sem egyszerű. Még azok számára sem, akiknél anyagi szempontok nem korlátozzák a választás szabadságát.

Nézzük a szikár tényeket. A biztonsági gyermeküléseket három fő csoportba sorolják, ezeken belül lehetnek (vannak is) alcsoportok. Senki ne lepődjön meg azonban, ha az interneten több vagy éppen kevesebb csoportbesorolással találkozik. Ezek mind iránymutatásul szolgálnak a szülők számára, hogy hol keressék a gyermekük korának megfelelő üléseket.

Szögezzük le elöljáróban, hogy mire a gyermek eléri a 150 centiméteres testmagasságot minimum két, de inkább három biztonsági gyermekülést elfogyaszt. Sorra kinövi őket ugyanis, mint a ruháikat. És, ahogy a ruháknál nem tanácsos takarékossági megfontolásból hagyni, hogy a már túl feszeset hadd hordja még egy darabig a gyermek, vagy egy számmal nagyobbat venni, hogy majd belenő, a biztonsági gyermekülések esetében sem az. Sőt, itt a túl kicsi és a túl nagy is veszélyes lehet.

A már kinőtt gyermekülés kényelmetlen, a gyerek hamar nyűgös lesz benne, és okkal, hiszen úgy érzi benne magát, mint amikor egy papíron öt személyes kis autó hátsó ülésén két testes utas közé beültetnek egy filigrán hölgyet, mert ő még befér oda. Befér, de csak egy nagyon rövid út erejéig. Nem beszélve arról, hogy a túl szűk ülés sem nyújtja azt a biztonságit, amit a gyártó ígért a vásárlóinak.

Nem jó az sem, ha túl nagy az ülés, a „majd belenő” elv itt nem követendő. Ugyanis a túlságosan tág ülésben a gyermeket nehéz biztonságosan rögzíteni, aminek egyenes következménye lesz, hogy az ülés nem, vagy nem olyan hatékonyan védi, mint remélték, és ahogy azt a gyermekülés gyártója „garantálta”. Ez a garancia ugyanis arra az esetre vonatkozik, ha a gyermeket szabályosan kötötték be az ülésbe és az ülést is a használati utasításban leírtak szerint rögzítettek az autóban. Ráadásul a túl tág ülésből akár ki is csúszhat, mászhat az apróság.

De nemcsak a gyermeket kell gondosan és szabályosan bekötni az ülésbe!

Nem egy baleset történt már amiatt, hogy a gyermeket ugyan szabályosan becsatolták az ő biztonsági ülésébe, azonban a szülők magát az ülést elfelejtették rögzíteni. Arra is volt példa, hogy az „ugyan már, csak három saroknyira lakunk, induljunk!” elvet követve a szülők elő sem vették a csomagtartóból a biztonsági gyermeküléseket. Félúton jártak hazáig, amikor az autó megcsúszott és egy kőfalnak rohant. A hátul utazó gyermekeik egyike kizuhant az autóból és szörnyethalt.

Közúti ellenőrzések során a rendőrök számtalanszor találkoznak rosszul rögzített gyermekülésekkel vagy a biztonsági gyermekülésbe nem megfelelően bekötött gyermekekkel. De sajnos olyanokkal is, akiket nem gyermekülésben utaztattak a szüleik.

Fontos tehát, hogy a megfelelő méretű gyermekülésben utazzon a gyermek és mind ő, mind maga az ülés az előírásoknak megfelelően legyen rögzítve. A nem megfelelő, rosszul beállított vagy rögzített gyermekülésben a gyermek ugyanúgy megsérülhet, nemcsak egy baleset, hanem egy erősebb fékezéskor is, mint az a felnőtt, aki nem megfelelően igazította magához a biztonsági övet. Komoly nyaki és hasi sérüléseket lehet összeszedni az amúgy az utasok biztonságát szolgáló rendszerektől, ha nem megfelelően használják azokat.

Csak példaképpen: sokan hiszik például, hogy felesleges bekötniük magukat, ha van légzsák az autójukban. Az első vészfékezéskor kiderül persze, hogy ez nem igaz, de akkor már késő. Ha az autó nem ütközik semmivel, a légzsákok ki se nyílnak, a be nem kötött utas azonban lefejelheti a szélvédőt. Akkor sem jár jobban, ha ütközéskor kinyílik a légzsák. Fájni fog, amikor az arcába csapódik a felfúvódó légzsák. Azt ugyanis úgy alakították ki, hogy a biztonsági öv használata mellett, az övvel együtt fejtse ki jótékony hatását. Önállóan kevésbé véd, azaz nagyobb fájdalmat okoz, mintha már az utasnak az öv által némileg megfékezett testével ütközne.

A fentiekhez hasonló veszélynek teszik ki az apróságokat azok, akik rosszul rögzítik a biztonsági gyermekülést az autóban, vagy a gyermeket a biztonsági gyermekülésben!

Az újszülöttek számára (10, illetve 13 kg-ig) a 0, illetve 0+ jelzésű kategóriába sorolt babahordozók használata ajánlott. Ezekben minden esetben a menetiránynak háttal kell utaztatni a gyermeket, így még egy esetleges frontális ütközésnél is biztonságban lesz a bébi. Érdemes szakemberek tanácsát kérni, hogy a csöppség számára melyik a legjobb. Fontos tekintettel lenni arra, hogy a legkisebbek még nem képesek ülni, így mindenképpen olyan kialakítású babahordozóra van szükségük, ami megfelelően megtámasztja a gerincüket az utazás alatt, és ha netán baleset történik. Emellett védenie kell a benne utazó csöppséget minden külső erőhatástól, bármilyen irányból érje is az.

Fontos: amennyiben a babahordozót az első ülésen használják, az anyósülés oldali légzsákot ki kell kapcsolni!

A babahordozó addig használható, amíg a csöppség feje túl nem nő a hordozó felső élén.

A 9-18 kilós gyermekeknek (azaz nagyjából 9 hónaposnál idősebbeknek, de még négy év alattiaknak) ajánlják az 1. jelzésű kategóriába sorolt biztonsági gyermeküléseket. Ezeknek két fajtája is létezik. Az egyiknél egy külön ötpontos biztonsági övvel rögzítik a gyermeket az ülésben, a másiknál a jármű saját biztonsági övét használják erre a célra egy speciális védőpajzs közbeiktatásával.

Ez utóbbi megoldás előnye, hogy frontális ütközésnél a gyereket valamivel kisebb erőbehatás éri, mint a másiknál. Az ötpontos biztonsági övvel készült modellekben viszont a kényelmesebben alszanak a gyerekek és kevésbé izzadnak meg bennük. Fontos, hogy  az ötpontos biztonsági övek használatakor az övet feszesre kell húzni, ez akadályozza meg, hogy ütközéskor túl nagy terhelés érje a gyermeket. Természetesen ülést is a lehető legfeszesebben kell rögzíteni az autóban.

Néhány gyermekülés – a babahordozókhoz hasonlóan – menetiránynak háttal is beköthető. Bár ezek a gyermekülések drágábbak, mint amelyeket csak hagyományosan, azaz a menetiránnyal szembe lehet rögzíteni az autókban, frontális ütközés esetén nagyobb védelmet nyújtanak a gyerkőcöknek.

Gyakran felvetődik a kérdés, mit tegyen az autós-szülő, ha a kocsija gyári biztonsági öve nem elég hosszú a biztonsági gyermekülés rögzítéséhez. Elvileg használhatna övhosszabbítót, de ezt a legtöbb gyártó nem javasolja. Válasszon inkább egy olyan ülést, amit a gyári övvel is képes rögzíteni az autójába.

A 2. és a 3. üléskategóriába tartoznak a 15-25 és a 22-36 kiló közötti gyermekeknek készített ülések. Ahhoz, hogy ezek körül is a legjobbat válasszuk, érdemes tanulmányozni az ülés narancssárga címkéjét, amelyről nemcsak az derül ki, hogy átesett-e az ülés a forgalomba hozatalhoz szükséges minősítési eljáráson, hanem hogy mely korosztály számára ajánlják, vagy, hogy milyen szabvány szerint készült.

Van jelentősége annak, hogy milyen szabvány szerint készült egy biztonsági gyermekülés. Más szempontok alapján értékelik ugyanis azokat a régi R44/04 az 1990 óta létező ISOFIX szabvány szerint. Mindkettő érvényben van, de mivel az R44/04 régebbi, megengedőbb is. Például csak az ülést szemből és a hátulról érő erőhatásokkal szembeni ellenállását veszi figyelembe a teszteknél, míg az ISOFIX az oldalirányú védelmet is.

Márpedig az fontos szempont kell, hogy legyen az ülésválasztáskor, hogy az minden irányból megtámassza a gyermeket. Ne engedje sem előre zuhanni, sem oldalra csapódni egy élesebb manőver vagy karambol esetén.

Van ugyanakkor egy korántsem jelentéktelen probléma a legújabb szabvány szerint készült ülésekkel. Megvásárlásuk előtt ezért fontos tisztázni kell, hogy ISOFIX-kompatibilis-e az autónk. 2014 óta az Európai Unióban csak olyan gépjármű helyezhető forgalomba, amelyekbe gyárilag beépítették az ISOFIX illesztési pontokat. Ha van, akkor elvileg nem hibázhatunk az ülés behelyezésekor.

A legtöbb isofixes gyerekülést a gépjármű saját, hárompontos biztonsági övével is rögzíthetjük, ha nincs ISOFIX-csatlakozás beépítve, nem árt azonban előre tisztázni, hogy a mi autónkban van-e ISOFIX-csatlakozás vagy nincs, s ha nincs, akkor a kiválasztott ülés rögzíthető-e egyáltalán a biztonsági övvel.

A magyar utakon most futó autók átlagéletkora 15 év körül mozog. Könnyen előfordulhat tehát, hogy egyes típusokba nem szerelhető be akármilyen ülés!

A karosszériához való közvetlen fix csatlakozás által az ISOFIX rendszerű gyerekülés együtt mozog az autóval, és baleset esetén az öv véletlenül sem engedheti mozogni, hiszen nem azzal van rögzítve. A törésteszteken épp ezért jobban teljesítenek nem isofixes társaiknál.

Az ISOFIX ülések hátránya ugyanakkor, hogy többnyire csak az autó szélső ülésein használhatók, noha biztonsági szempontból a középső hely lenne a legelőnyösebb. Ráadásul néhány autótípusban úgy eldugták a tartókengyeleket, hogy csatlakoztatáskor könnyen megsérülhet az ülés huzata. Nem mellesleg az isofixes gyerekülések drágábbak a többinél.

Amúgy sem olcsó beruházás a biztonsági gyermekülés – a biztonságnak ára van –, a legolcsóbbak is több tízezer forintba kerülnek, és kínálnak gyermeküléseket 200 ezer forint feletti áron is, ezért sokan felteszik-a kérdést: vásárolhatnak-e használt biztonsági gyermekülést vagy sem. Elvileg semmi akadálya nincs, hogy a gyerek kinőtt ülésében később egy másik apróság utazzon.

Fontos azonban szem előtt tartani, hogy a gyermeküléseknek – a bukósisakokhoz hasonlóan – van egy bizonyos elhasználódási ideje, ami után már senki és semmi nem garantálja, hogy vészhelyzetben úgy fog teljesíteni, ahogy várjuk tőle. Nem hátrány a későbbi eladhatóság szempontjából, ha megőrizzük a vásárláskor kapott használati utasítást és hasonlókat. Ezzel nemcsak az ülés kora igazolható, de az is kiderül belőlük, hogy a gyártója szerint mit kell tudnia az ülésnek.

Ha minden rendben, használt ülést is vásárolhatunk.

A legtöbb forgalmazó ingyen a vásárlói rendelkezésére bocsátja a nála vásárolt gyermekülések hivatalos tesztjeit. Vásárlás előtt érdemes körülnézni a gyermeküléseket kínáló oldalakon, például itt. Praktikus és hasznos, a választást megkönnyítő információkat találni továbbá itt és itt is.

F.Gy.A.