Milyen gumik valók az elektromos autókra?

  • Télre az elektromos autókon is ajánlott gumit cserélni! De hogyan válasszunk gumit?
  • Az elektromos járműveknél még fontosabb, hogy megfelelő gumik legyenek a kerekeken.
  • A hagyományos hajtású autóknál talán fel sem tűnik mennyi üzemanyagot fogyaszt a fűtés.
  • Mi mindentől függ egy elektromos gépjármű hatótávolsága és energiafogyasztása?
  • A gumiabroncsok az autó energiafogyasztásának akár 30 százalékáért is felelősek lehetnek.

A gépjárművek őszi-téli felkészítése kapcsán elsősorban a gumicsere fontosságát hangsúlyozzák a szakemberek, ugyanígy a gyártók és a forgalmazók is természetesen. Azt, hogy +7 Celsius fok alatt már célszerű téli gumira cserélni a nyárit, vagy, ha éves szinten nem haladja meg az autó futásteljesítménye a 10 ezer kilométert, egész évre jók a négyévszakos gumik is.

Ezt a „szabályt” az elektromos autók tulajdonosainak különösen fontos szem előtt tartani! Már csak azért is, mert az elektromos autók esetében még nagyobb a jelentősége annak, hogy milyen gumikon fut a jármű, mint a hagyományos motorral szerelteknél.

Elektromos autóknál a gumik minősége nemcsak a biztonságos közlekedést befolyásolhatja jelentősen, hanem a jármű hatósugarát, az akkumulátor és a gumik élettartamát is!

Mi minden befolyásolja egy elektromos autó energiafelhasználását és egyben a hatótávolságát?

Az akkumulátor. Az akkumulátorok kapacitása a használat időtartalmával többé-kevésbé arányosan csökken. A csökkenés mértéke akkumulátor- és autótípusonként akár jelentősen is eltérhet. Jelentősen befolyásolja az akkumulátor elhasználódásának ütemét (ahogy az autóét is), hogy miképpen használja a vezetője a járművet.

Az akkumulátor (és magának a járműnek) az élettartama jelentősen növelhető,

  • ha nem teszik minden nap gyorstöltőre, és
  • ha nem teszik ki huzamosabb ideig jelentős hőterhelésnek, azaz se nagy melegnek, se nagy hidegnek, mert egyik sem tesz jót az akkumulátornak.

A fűtés és a klíma. Bár magától értetődő, fontos rámutatni, hogy télen a fűtés, nyáron a klíma használata is jelentősen megnövelheti az elektromos autó energiaigényét, azaz csökkentheti a hatótávolságát. Így a külső hőmérséklet közvetlenül is befolyásolja az elektromos autók hatótávolságát. Nincs ez másképp persze a benzinnel, gázolajjal hajtott járműveknél sem. Egy túlfűtött vagy túlhűtött autó több üzemanyagot éget el, ahogy az a jármű is, ahol légkondi hiányában vagy annak használata mellett is huzamosabb ideig lehúzott ablakkal halad. Talán csak kevésbé feltűnő, hogy ezek miatt a benzines/diesel autók hatótávolsága csökken.

Fontos! Csak azért, hogy ne csökkenjen az autó hatótávolsága ne kapcsolja ki a fűtést (nyáron a klímát)! Hideg autóban utazni ugyanis nemcsak az egészségre lehet káros, megfázhatnak az utasok, összeszedhetnek egy tüdőgyulladást is akár, és balesetveszélyes is lehet. A túl alacsony hőmérséklet rontja a gépjárművezető komfortérzetét, és persze az utasoknak sem kellemes. Nem beszélve arról, hogy hidegben nő a reakcióidő, csökken a koncentráló-képesség.

A sebesség. Már az általános iskolai fizika órákon megtanulhatta mindenki, hogy a testek mozgatásakor számos ellenállást kell leküzdeni, köztük a levegő ellenállását is. Minél nagyobb a sebesség, annál nagyobb a légellenállás! Azonban a légellenállás a sebesség növelésével nem lineárisan nő. Minél gyorsabban halad a jármű, annál inkább növekszik a légellenállás! A tervezők aerodinamikai szempontból igyekeznek optimalizálni az elektromos járművek karosszériáját. Könnyebb, áramvonalas felépítményekkel jelentősen csökkenthető az elektromos autók esetében az egységnyi távolság megtételéhez szükséges energiaigény, de csodát ők sem tehetnek. A legjobb formatervezők és fejlesztők sem képesek a fizika törvényeit áthágni.

A gördülési ellenállás. Talán ez az autók hatótávolságát jelentősen befolyásoló tényező, amiben jelentős eltérés mutatható ki a hagyományos motorral hajtott és az elektromos autók között. Amikor a gumiabroncsok az útfelülettel érintkeznek, a súrlódásnak (súrlódási energiának) köszönhetően tapadnak meg rajta, és annak köszönhetően gördülnek előre. A gördülést lehetővé tévő súrlódás leküzdéséhez is energia szükséges. Minél kisebb a gördülési ellenállás, annál kevesebb.

Az, hogy mekkora energia kell a gördülési ellenállás leküzdéséhez, nagyban függ a gumi milyenségétől. Alacsonyabb gördülési ellenállásra optimalizált gumiabroncs használata esetén nő az elektromos autó hatótávolsága is. (Nyilván nem lehetséges a végtelenségig csökkenteni a gördülési ellenállást, hiszen, ha nincs ellenállás, azaz nem tapadnak a gumik az útburkolathoz, az autó el sem tud indulni.)

Azonban az elektromos autók esetében, azok fékrendszere miatt, a gumik milyensége nagyobb hatással van az üzemanyag-felhasználásra, mint a hagyományos hajtásúak esetén.

Az elektromos autókat hagyományos és regeneratív fékrendszerrel is szerelik. Ellentétben a hagyományos autók fékrendszerével, amely fékezéskor a jármű mozgási energiája a fékeken fellépő súrlódás révén kizárólag hőenergiává alakítja, a regeneratív fékrendszer működtetésekor, azaz lassítás vagy fékezés esetén egy generátort hajt meg, ami áramot termel, amit az akkumulátorba visszatáplál. A súrlódó fék az elektromos autókban már csak a jármű megállása előtti utolsó pillanatokban kap szerepet, amikor nagy a lassítási igény, és az akkumulátor tele van.

Ez a fékezési mód egyfelől 17-18 százalékkal képes megnövelni az elektromos autók hatótávolságát a fékezéskor visszatáplált energia miatt, viszont igencsak igénybe veszi az abroncsokat. Ezért az elektromos autóknál – hagyományos autókhoz képest – nagyobb a jelentősége annak, hogy a gumik gördülési ellenállás tekintetében optimális teljesítményt nyújtsanak.

Még kevésbé mindegy, hogy az elektromos autón milyen gumik vannak, mint a benzines vagy a diesel hajtásúak esetén!

Az elektromos autók villanymotorjai azonnali nyomatékot és azonnali gyorsulást biztosítanak, nem véletlen, hogy kicsi „női” autók többszáz lovas „nagyfiúkat” simán maguk mögé utasítanak induláskor, és még csak nagyon erőlködniük sem kell a vezetőknek. De nemcsak elinduláskor, fékezéskor is jelentős erőhatások érik a gumikat a nagy tömeg és a dinamikus erőhatások miatt. Ezért sem mindegy, hogy milyen gumikat szerelnek az autóra.

A tét nem csekély!  Egyes számítások szerint a gumiabroncsok az autó energiafogyasztásának akár 30 százalékáért is felelősek lehetnek. És épp a gumik azok az alkatrészei az autónak, amelyeket bizonyos határok között bárki kedvére ki- és lecserélhet, amivel persze jelentősen módosíthatja is egyben az autó gördülési ellenállását.

Szakértők szerint az elektromos autókra fejlesztett abroncsokkal akár 10-15 százalékkal kisebb fogyasztás érhető el a többi gumitípushoz képest, és így egy jól kiválasztott, elektromos autóra szánt gumival akár négy-öt százalékkal is növelhető a jármű hatótávolsága.

A nagy márkák gyártói azonban állítják, hogy fejlesztéseiknek köszönhetően az abroncsaik bármilyen meghajtású autóra felszerelhetők. Azonban a szakemberek szerint ezeket a kijelentéseket nem feltétlenül kell mindig készpénznek venni. Szerintük jobb, ha a tulajdonosok ragaszkodnak az autó gépkönyvében ajánlott gumi típusokhoz, amiket az autóhoz és az elektromos meghajtás sajátosságaihoz fejlesztettek.

Ha valaki mégis az ajánlottól eltérő gumikat szeretne az autójára szerelni, figyeljen! Általában HL (high load) vagy XL+ jelzéssel hozzák forgalomba a gyártók azokat a gumikat, amelyeket kifejezetten elektromos autókra ajánlanak.

Egy elektromos autó átlagosan 3-400 kilóval nehezebb egy hasonló adottságokkal bíró hagyományos autónál. Kerekenként tehát közel 100 kilós plusz terhelést kell a gumiknak kompenzálniuk!

Erre akármilyen gumi nem képes!

Az elektromos autókra is igaz, hogy a gördülési ellenállásuk, a regeneratív fékrendszer hatásfoka akkor optimális, ha a kerekekben az autóra előírt (üzemi) nyomás uralkodik. Ez minden típusnál a vezető oldali első ajtó oszlopának oldalán vagy az üzemanyagtöltő nyílásnál, annak nyitható fedlapján megtalálható.

Nemcsak a gumik élettartalmát, a jármű menetstabilitását és fékezhetőségét, hanem az autó hatótávolságát is jelentősen befolyásolhatja, hogy megfelelő nyomás uralkodik-e a megfelelő gumikban vagy sem.

F.Gy.A.