Milyen magasan hordja az orrát az autód?

  • Egy tanulmány szerint a magas motorházzal rendelkező pickupok és a SUV-k 45%-kal nagyobb veszélyt jelentenek a közúton a gyalogosok és kerékpárosok számára.
  • Az amerikai biztosítók 40 hüvelykben, 100 centiméterben határozzák meg a határt, amely fölött fokozottan balesetveszélyes egy gépkocsi.
  • A probléma nem korlátozódik az USA-ra: egy kisméretű városi SUV orra is könnyen megközelítheti a kritikus méretet.

Az Insurance Institute for Highway Safety új kutatása szerint a 40 hüvelyknél (1,016 méternél) magasabb motorháztetővel rendelkező pickupok és SUV-ok körülbelül 45%-kal nagyobb valószínűséggel okoznak halálos balesetet a gyalogosok és kerékpárosok között, mint az alacsonyabb, lejtős motorháztetővel rendelkező járművek – tette közzé a Reuters.com.

Ne gondoljuk azt, hogy az egyméteres orr csak az amerikai autóparkra jellemző. Ajánlom mindenkinek, aki SUV-ot használ, hogy egy mércével álljon saját járműve elé, és meg fog lepődni. A próba kedvéért az utcán néhány járművet lemértem. Az Opel Mokka X, amely kisautó, a Corsa közeli rokona, és nem mondható éppen nagy termetűnek, 90 centivel emeli az orrát az úttest fölé. Egy pickup, mint a Nissan Navarra motorház fedele azonban már 125 centinél is magasabban található.

Azt már korábban is kimutatták, hogy a SUV-k és pickupok több halálos gyalogos balesetet okoznak. Az új tanulmány azonban az egy méternél magasabb motorháztetővel rendelkező járművek kockázataira összpontosított, és kigyűjtötte ezt az adatot közel 18 ezer baleset átvizsgálása révén.

A magas, szögletes motorháztetővel rendelkező járművek világszerte divatosnak számítanak. Az amerikai gyalogosok haláleseteinek a száma azonban gyorsabban növekedett, mint a közlekedési halálesetek száma a járványügyi korlátozások enyhítése óta.

Az Insurance Institute, az USA biztosítóinak intézete bár nem rendelkezik semmilyen jogkörrel, de tanulmányait figyelemmel kísérik a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal szabályozói. A szakértők szerint az autógyártók biztonságosabbá tehetnék a járműveket azáltal, hogy alacsonyabb és lejtősebb orrokat terveznek. Az amerikai hatóságok mérlegelhetik, hogy olyan előírásokat fogalmazzanak meg a gyártóknak, amelyek figyelembe veszik az új autók esetében motorháztető magasságát.

A probléma az Államokban nagyon is égető. Pete Buttigieg közlekedési miniszter válságosnak nevezte a halálesetek számának növekedését. A Biden-adminisztráció ebben az évben 800 millió dollárt különített el a járművek és a gyalogosok biztonságának javítását célzó infrastrukturális fejlesztésekre.

N.V.