„Minden kábítószer kábító szer!”

Június 26. – A kábítószer-fogyasztás és -kereskedelem elleni küzdelem világnapja

  • Évről évre nő a bódult vezetésen ért sofőrök száma a magyar utakon.
  • Kaszt-harc: a drogos sofőrök szerint alsóbbrendűek az ittasan vezetők.
  • A drog napjainkban a legnagyobb globális fenyegetés a világ egészére.
  • Magyarországon nulla tolerancia érvényesül: a drogozás nem alapjog.

175 métert csúszott-sodródott ütközéstől megállásig egy bedrogozva száguldozó 19 éves fiatal autója, miután három éve Győrött halálra gázolt egy kerékpárost. E tragikus eset sajnos már nálunk sem számít meglepőnek. Egyre gyakrabban találkoznak a rendőrök olyan sofőrökkel, akinek a szervezetében nem vagy nemcsak alkoholt, hanem valamilyen hagyományos vagy új típusú pszichotróp drogot találnak a közúti ellenőrzésen vagy baleset után.

2015 és 2020 között megnégyszereződött a közúti ellenőrzésekkor bódult vezetésen ért autósok és motorosok száma. És a trendek további növekedésre mutatnak. Az utóbbi években ezer körüli eljárást indítanak „bódult állapotban elkövetett gépjárművezetés” vagy ilyen állapotban okozott balesetek miatt. Azonban szakértők szerint még nem késő megálljt parancsolni a bódult vezetésnek. Ehhez azonban nem elég csak a határozott rendőri fellépés.

A sérüléses balesetek között szinte minden évben van legalább félszáz, ahol a drogteszt pozitív eredményt mutat, és tíz körül mozog azoknak a száma, amikor valamilyen bódító szer hatása alatt állt a sofőr, amikor halálos balesetet okozott. És egyelőre a kilátások nem túl biztatóak.

Egy, az ittas és bódult gépjárművezetők utáképzésében jártas pszichológus mesélte: sok esetben tapasztalták, hogy lenézik az ittas vezetőket azok az autósok, akiket bódult (azaz drog hatása alatti) vezetés miatt küldtek utánképzésre, mert szerintük ők, azaz a bódult sofőrök, a magasabb rendű kaszthoz tartoznak. És ők erre büszkék!

Napjainkban a drogok jelentik az egyik, ha nem a legnagyobb globális fenyegetést az egyes emberekre és a társadalmakra egyaránt – mondta a Kábítószer-fogyasztás és -kereskedelem elleni küzdelem világnapja alkalmából az ORFK Teve utcai Igazgatási Központjában rendezett szakmai konferencián Horváth László kábítószer-kereskedelem felszámolásáért felelős kormánybiztos.

Tao-kuang, Kína császára 1839-ben betiltotta az ópium kereskedelmét az országban, jelentős bevételektől fosztva meg ezzel az angol Kelet-indiai Társaságot. Lin Cö-hszü császári biztos a döntés után több tonna ópiumot koboztatott el Guangzhou kikötőjében a kereskedőktől, és a teljes mennyiséget helyben felégettette. Ez a lépés vezetett ez első Ópium-háborúhoz, ami hatalmas technikai fölényének köszönhetően az angolok győzelemével végződött. 150 évvel később, Lin Cö-hszü császári biztos emléke előtt tisztelegte nyilvánította az ENSZ Közgyűlés A kábítószer-kereskedelem Elleni világnappá június 26-át.

A kormánybiztos hangsúlyozta: „Minden kábítószer kábító szer! Ebből az alapállásból nem engedhetünk. És abból sem, hogy a kábítószer-fogyasztás nem alapjog! A drogfogyasztással és kereskedelemmel szembeni zéró tolerancia mindenkire vonatkozik, mert mindenkiért van! A drogok ugyanis nemcsak mérhetetlen illegális profithoz juttatják azok előállítóit, kereskedőit, és a háttériparukat, hanem elveszik a fogyasztók életét, gyakran sajnos a szó szoros értelmében. Tönkreteszik őket és a környezetüket, családi kapcsolatokat, a közösségüket. Szó sem lehet semmiféle liberalizációról, egyes szerek legalizálásáról. A drog nemtől, vallási hovatartozástól, társadalmi berendezkedéstől függetlenül mindenütt ugyanúgy hat: öl, pusztít, rombol.

Ezért hirdetett zéró toleranciát a kormány a drogok és a drogkereskedelem ellen – szögezte le Horváth László, aki azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy a drogfogyasztás visszaszorításában nemcsak a kormánynak, a rendőrségnek, az egészségügynek vannak feladatai. Horváth László szerint a helyi közösségeknek, kulturális és sportegyesületeknek, az egyházaknak is fontos szerepük és feladataik vannak abban, hogy a fiatalok (és persze a többi korosztályok is) értelmes és hasznos célokat találhassanak maguknak.

Március elsején a rendőrség Delta-akció néven országos hajtóvadászatot indított a drogkereskedelem felszámolására. Azóta több mint 3500 büntetőeljárás indult droggyártók, -termesztők és kereskedők ellen. Meghaladja a fél tonnát a lefoglalt drogok mennyisége és több mint 250 millió forint készpénz mellett járműveket, ingatlanokat foglaltak le a gyanúsítottaktól.

Dr. Töreki Sándor rendőr vezérőrnagy, bűnügyi országos rendőrfőkapitány-helyettes a konferencia megnyitóján azt mondta, a rendőrség érzi maga mögött a széles körű társadalmi támogatottságot. Az emberek tudatában vannak a drogok jelentette veszélyekkel és örülnek, ha a környezetüket megtisztítják a szerektől és azok terjesztőitől.

Az összefogás és az együttműködés fontosságáról beszélt dr. Surján Orsolya országos tisztifőorvos is, aki nyomatékosan figyelmeztetett: csak akkor lesz sikeres a kábítószer-terjesztés és -fogyasztás elleni küzdelem, ha mindenki elvégzi a maga dolgát. Amíg igény lesz, drogok is lesznek! – szögezte le, ezért fontos, hogy minden valahol már jónak bizonyult ötletet széles körben megismertessenek a drogellenes küzdelem résztvevői.

A különböző drogok eltérő módon hatnak a gépjárművezetők vezetési képességére. Szinte mindre igaz, hogy torzítja az ítélőképességet. Némelyik altat, így lassítja a sofőr reakcióit, ami a szer hatására akár másfél-kétszeresére is nőhet. Emiatt jelentősen megnőhet a fékút is. Bár sokszor a lelassult reakciót hirtelen és túlságosan intenzív pánikszerű reakció és vészfékezés követi, emiatt viszont a bódult sofőr könnyen elveszítheti uralmát a járműve felett.

Más esetekben viszont a vezetési képesség túlértékelése felelőtlen száguldozásban nyilvánul meg. A sofőr térérzékelése lecsökken, azonban ő maga ezt (sem) érzékeli, s emiatt olyan manőverekre ragadtatja magát, amiket még tiszta fejjel, ideális körülmények között sem lenne képes végrehajtani.

Azonban a drogokkal, a leginkább a ma divatos dizájner szerekkel az a legnagyobb baj, hogy senki, gyakran még a gyártója sem tudja, hogy pontosan mit, milyen anyagokat milyen arányban tartalmaz. Ez az igazi orosz rulett. Sem a fogyasztó egészségére, sem a vezetői alkalmasságára gyakorolt hatását nem lehet még csak megjósolni se.

Aki tiltott szerekkel él, rendszeresen fogyasztja azokat, nem tudja, nem is képes belátni, hogy a volán mögött már nemcsak önmagát veszélyezteti, hanem másokat is – mint azt megannyi bódult állapotban vezető sofőr által okozott baleset is bizonyítja. Esetükben nagy a környezetük felelőssége. Családjuknak, barátaiknak, ismerőseiknek kell meggátolni, hogy volán mögé ülhessenek. Egyebek között erre a felelősségre is figyelmeztettek A kábítószer-fogyasztás és -kereskedelem elleni küzdelem világnapján politikusok és szakemberek.

F.Gy.A.