Minimum 50 000!
- Maga alá gyűrt egy robogót egy piroson áthajtó országúti vasaló Budapesten.
- A szabályosan közlekedő motoros súlyos sérülésekkel, de túlélte a találkozást.
- Magyarországon már évek óta népbetegség áthajtani, átgyalogolni a piroson.
Ha csak egyetlen másodperccel később vetette volna le magát az ételszállító futár a robogójáról, minden bizonnyal a piroson áthajtó tehergépkocsi alatt végezte volna. A jellemzően építkezéseknél használt teherautó sofőrje ugyanis már túl később vette észre a jobbról érkező robogót, s bár kissé félrerántotta a kormány, járműve még így is a kerekei alá gyűrte a robogót.
A futár azonnal felállt és saját lábán menekült le az úttestről. Később egyik kollégája azt nyilatkozta az RTL Klub híradójának, hogy a balesetet szenvedett futárnak eltört az állkapcsa és elvesztette pár fogát. Azaz a szerencsés végkifejlet ellenére a sérülései nemcsak jogi értelemben súlyosak.
Az esetről felvételt készített az egyik szemből érkező autó fedélzeti kamerája. A Budapesti Autósok Közössége oldalára feltöltött videón jól látszik, hogy a tehergépkocsi totál piroson áthajtva fékezés nélkül gázolt keresztül a motoroson. Bár ez a felvételen nem látszik, a teherautó vezetője a baleset után azonnal megállt.
A rendőrség szabálysértési eljárás keretében vizsgálja az esetet. Csécsi Soma, a BRFK szóvivője az RTL Klub híradójának a történtek után fokozott rendőri fellépést ígért a piroson áthajtókkal szemben. Elmondta, hogy civilnek látszó autókból is figyelik majd a piroson áthajtókat.
Rendőrségi források szerint szinte naponta történik baleset a lámpa piros jelzésével mit sem törődő közlekedők miatt. És ez esetben nemcsak az autósokról van szó. A motorosok, a kerékpárosok és a gyalogosok is előszeretettel hagyják nagy számban figyelmen kívül a közlekedési lámpák jelzését.
Pedig pontosan ötvenezer érvünk lenne, hogy miért ne tegyék.
A tiloson áthajtást 50 ezer forint közigazgatási bírsággal rendeli büntetni a vonatkozó kormányrendelet. És nemcsak az autósok számíthatnak az 50 ezer forintos büntetésre, ha átszáguldanak a piroson (és nem okoznak balesetet, mert, ha okoznak, akkor az már más megítélés alá esik és többe is kerül), hanem a motorosok és kerékpárosok is. Sőt, gyalogosoknak is postázott már a rendőrség 50 ezer forintos csekket, bár velük jellemzően kesztyűs kézzel bánnak.
De ez csak akkor van így, ha nem okoznak közben balesetet!
A piroson áthajtás alapvető KRESZ szabálysértésnek minősül. Aki piroson áthajtva balesetet okoz, annak az ügyében még Budapesten is bíróság dönt, pedig a Fővárosi Főügyészség az efféle ügyeket előszeretettel és igen nagy számban tereli mediációs útra.
A piroson áthajtók esetében azonban nem ezt a gyakorlatot követik.
Emlékeztetőül: így járt Lovasi András, a Kispál és a Borz, valamint a Kiscsillag zenekar frontembere ellen, aki tavaly márciusban okozott súlyos kimenetelű közlekedési balesetet Budapesten. Ő is a lámpa piros jelzése ellenére hajtott be a Dózsa György és a Damjanich utca kereszteződésébe, ahol összeütközött egy rendőrautóval. A balesetben a járőrkocsiban ülő mindkét rendőr megsérült. Egyikük súlyosan, eltört a kulcscsontja és több foga is kitört.
Lovasi elismerte a felelősségét és mindenben együttműködött a hatóságokkal. Ám, amikor kezdeményezte, hogy mediációs eljárásban döntsenek a büntetéséről, kérését a kerületi ügyészség elutasította. A főügyészség szóvivője akkor visszautasította, hogy pedagógiai céllal döntöttek így, s azért nem engedték mediációs eljárásra az ügyet, mert egy ismert ember volt a vétkes.
„A Fővárosi Főügyészség bizonyos esetekben ragaszkodik a bírói úthoz, magyarázta Rab Ferenc, a Fővárosi Főügyészség helyettes szóvivője. Például a büntetett előéletűek esetében, vagy az olyan ügyekben, amikor a vádlott alapvető közlekedési szabályt sértett meg. A piroson áthajtás ezek közé tartozik, mondta.”
A motoros futáron átgázoló – piroson áthajtó teherautó vezetőjének azonban nemcsak amiatt főhet a feje, hogy egy alapvető KRESZ szabályt sértett meg. Hivatásos sofőrként számára súlyosabb következményei lehetnek az „alapvető” szabály megsértésének, meglehet, vastagabban fog majd a bíró tolla, mint ha egy úrvezető követett volna ugyanezt a szabályszegést.
A közlekedésbiztonsági szakemberek véleménye megoszlik arról, hogy miért hajt keresztül oly sok autós a piroson. A sajtó már évek óta cikkezik arról, hogy nálunk már-már népbetegség a piroson áthajtás. A rendőrség teszi is, amit lehet, hogy megváltoztassa ezt a veszélyes népszokást, de egyelőre úgy tűnik, ez egy lehetetlen küldetés.
Országszerte számos kamerát telepítettek kifejezetten a piroson áthajtók lefülelésére, és az elsősorban a gyorshajtók megfékezésére szolgáló VÉDA-rendszernek is van olyan funkciója, ami a tiloson áthaladók levadászását segíti. A rendőrség Pofátlan(TAN)ító autónak felvételeinek jelentős része ugyancsak piroson áthajtókról készült. Szinte semmi látszata. Hetente nem egy balesetet okoznak a tiloson áthajtók.
A rendőrök szerint a piroson áthajtó sofőrök egy része minden bizonnyal gyorshajtó, aki már nem tudott vagy nem mert olyan erővel a fékre lépni, hogy még biztonságosan megállhasson a stopvonalon. Mások pedig talán azért nem fékeznek időben, mert valami elvonta a figyelmüket, például a mobiljukkal babráltak vagy csak elbámészkodtak.
Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő szerint azonban lehetséges, hogy egy még banálisabb oka van a sok piroson áthajtásnak. Pausz, aki korábban az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztálya vezetője is volt, azt gyanítja, sokan abból indulnak ki, hogy amikor a forgalomirányító lámpák pirosra váltanak nem adnak azonnal zöldet a keresztirányú forgalomnak. Van egy kis idő, pár másodperc, amikor az egyik irányból még, a másikból már tilos behajtani a kereszteződésbe.
Pausz szerint sokan bazíroznak arra, hogy ők „abban a pár másodpercben még simán átérnek”, ezért amikor a lámpa már sárgán világít a fék helyett inkább a gázra lépnek.
Az esetek többségében szerencsésen túljutnak a kereszteződésen, ami azt az illúziót keltheti a sofőrökben, hogy ezt máskor is megúszhatják, és hogy csak arra kell figyelniük, hogy ne legyen a közelben rendőr.
Baleset jellemzően egyfelől és azokkal történik, akik rosszul saccolják meg, hogy mekkora utat kell megtenniük, hogy biztos ne keresztezzék a zöld jelzésre elindulók útját, másfelől akkor, ha egy olyan járművel találkoznak, ami nem a lámpa zöld jelzésére indult, hanem lendületből érkezett a kereszteződésbe, vagy ami az átlagnál gyorsabban gyorsul – például egy motor.
F.Gy.A.