Mit kell tenni, ha tavaszodik?

  • Mire kell feltétlen figyelni a téli-nyári gumicsere során?
  • Milyen problémákat okozhat a rosszul beállított futómű?
  • Mi történik, ha nem cseréli le a csíkozó ablaktörlő gumit?

Bár a hosszútávú meteorológiai előrejelzések még a készítőik szerint sem túl megbízhatók, nem vállalunk túl nagy kockázatot, ha kijelentjük, a 2022-2023-as téli szezon véget ért. Lehetnek még hűvös éjszakák, meglepetésszerű hózáporok, de a 90 napos prognózisok szerint ilyenekre sem kell számítani. Jó eséllyel éjszakai fagyok sem lesznek és a nappali csúcsok rövid távon is már 10 fok felett alakulnak majd.

Minden autótulajdonos tudja, aki nem, azt ez idő tájt figyelmezteti az autószerelője, gumisa, hogy kérjen időpontot: amennyiben a hőmérséklet tartósan 7 ℃ fölé emelkedik, célszerű a téli gumit nyárira cserélni. Mert 7 ℃ felett a nyári gumikkal rövidebb a fékút, biztonságosabb a fékezés és a megállás is.

Fontos, hogy a gumik bordázatának előírt mélysége 1,6 milliméter. Azonban a gumisok szerint két milliméternél kisebb profilmélység alatt már célszerű lecserélni az abroncsokat, amikor pedig már csak 1,6, a hatályos szabályozás szerint kötelező.

Akinek nincs profilmélység-mérője (pár ezer forintért vásárolható ilyen eszköz a legtöbb autósboltban), egy százforintossal is ellenőrizheti, megfelel-e még a gumija az előírásoknak. Amennyiben az érme ezüst színű pereme belesüllyed a bordázatba, a gumi bordamélysége még jó. Ha éppen csak belefér, nézesse meg egy benzinkútnál.  Néhány száz forint borravaló, és biztos megmérik pontosan.

De nemcsak az abroncsok kopásának a mértékére kell figyelni a gumicserekor. A mai gumik a gyártók és forgalmazók tájékoztatása szerint négy-öt év alatt elöregednek, megváltozik a szerkezetük, ez által a menettulajdonságuk is. Ezért az öt évesnél öregebb gumikat akkor is tanácsos újakra cserélni, ha kinézetre még majdhogynem újak, és valóban alig használták őket.

Gumicsere után – de ez a szerelt és télen felnivel együtt tárult kerekekre cseréje esetén is igaz – célszerű néhányszor ellenőrizni a keréknyomást, a cserét követő egy-két héten legalább egyszer-kétszer és a kerékcsavarokat is meghúzni, ha szükséges.

Ma már a nagyobb gumisoknál is van lehetőség a futómű beállításának ellenőrzésére, szükség esetén a beállítására is. A szervizek többnyire automatikusan elvégzik ezt a műveletet a náluk tárolt és/vagy cserélt gumik és kerekek szerelését követően, lényegében a gumicsere részeként.

Évente egyszer akkor is célszerű a futóművet ellenőriztetni egy szakemberrel, ha az autót négyévszakos gumival szerelték, vagy télen egyáltalán nem használták és nyári gumikkal állt egy garázsban.

A rosszul beállított futómű ugyanis rendkívül balesetveszélyes. Nemcsak bizonytalanná teszi a jármű úttartását és ez által rontja a menetstabilitását, a gumik eltérő kopását okozza, ami tovább rontja a jármű menetstabilitását, fékezéskor pedig a kopottabb gumik irányába kitörhet az autó. Nagyobb sebesség mellett (nemcsak erősebb fékezés után) a rosszul beállított futóművel haladó autó nem úgy viselkedik az úton, mint jól beállított futómű esetén. Egy rosszul beállított futómű ráadásul már önmagában a rossz beállítás miatt is „eszi” a gumikat, akkor is, ha nem driftelnek vele, de még csak erős fékezésekre sincs szükség hozzá. Emiatt sűrűbben kell cserélni azokat.

A tavaszi felkészítés keretében célszerű átnézni vagy átnézetni a jármű összes gumi alkatrészét, tartozékát, és a tömítéseit. Bár az idei tél egyáltalán nem volt kemény, a nagymértékű és gyakori hőmérséklet ingadozás kikezdhette a gumi tartozékokat. Jellemzően még egy enyhe tél is tönkreteheti az ablaktörlő lapátokat. Olykor még jobban károsodnak ilyenkor, mint a hosszantartó kemény fagyok idején.

Amikor csak vékony jégréteg keletkezik reggelre a szélvédőn, amit akár puszta kézzel is lesöpörhetnénk onnan, hajlamosak vagyunk az ablaktörlővel letakarítani „azt a kis zúzmarát”. Csakhogy, ha vékony is, attól a jég még jég, ami nem barátja a gumiból készült ablaktörlő lappátnak. Repedéseket okozhat rajta, azok pedig csíkos nyomot hagynak maguk után, amikor később már esőben használjuk az ablaktörlőt.

Már esőben is zavaróak lehetnek ezek a csíkok, de igazán akkor okoznak csak gondot, ha eláll az eső és kisüt a nap. A szélvédőre száradt csíkok, amiket a repedezett ablaktörlő lapát hagyott hátra, erős napsütésben jelentős felületen nagy mértékben rontják a kilátást. És mivel ezeken a szélvédőre száradt csíkokon megtörik a fény, amikor erősen szembe tűz a nap, vagy éjszaka a szembejövők fényszórói megvilágítják, semmit nem fog látni a sofőr csak egy nagy, fényes, csillogó foltot.

Célszerű az ablakmosó-folyadékot is már nyárira cserélni. Nem szükséges leengedni a télit, elég, ha a hiányzó mennyiséget nyárival pótolják, Ha még túl sok van a tartályban a téli ablakmosóból, érdemes tölteni bele egy kevés bogároldót. Így nem lesz tele a szélvédő bogármaradványokkal, ha erdős-mezős területen használják az autót.

Sokan a járművük téli felkészítésekor ellenőriztetik az akkumulátorukat. Akik akkor nem tették meg, tegyék meg most.

Kevesen foglalkoznak kellő alapossággal az akkumulátorral amíg az kifogástalanul működik. Pedig az akkumulátor élettartamát is nagyban befolyásolhatja a karbantartás. Kifejezetten ajánlatos évente legalább egyszer kiszerelni és töltőre tenni. Eközben meg lehet tisztogatni és szilikon zsírral vagy kontaktspray-vel kezelni a saruit. A gondoskodás jelentősen meghosszabbíthatja az akku élettartamát.

A világítás ellenőrzése, a nem megfelelően működő vagy egyáltalán nem működő fényforrások cseréje alap a tavaszi felkészítés során. Régebben ezt bárki elvégezhette otthon, a garázsban. Kötelező volt izzókészletet tartani az autóban és szükség esetén akár egy út menti parkolóban is kicserélni a kiégett izzót.

Néhány éve azonban a rendőrség már nem ellenőrzi az izzókészlet meglétét. Ha „bandzsító” autóval találkoznak, felhívják a sofőr figyelmét, hogy sürgősen cserélje vagy cseréltesse ki az izzót, de első körben nem bírságolnak.

Ma már egyre több gépjárműtípusnál az egyszerű izzócsere is szerviz körülményeket igényel. De ha nem, akkor sem örülnek a szakemberek, ha a tulajdonos áll neki az izzócserének. Elég egy kis óvatlanság és súlyos áramütés érheti az izzócserélőt, ha nem kellően gyakorlott. Nem beszélve arról, hogy a modern led lámpáknak nem tesz jót, ha puszta kézzel érnek hozzájuk. A kezünkön lévő természetes zsírréteg vagy izzadság is károsíthatja a drága, ám hosszú élettartamú fényforrásokat. A hírnevükre adó szakszervizekben fehér textilkesztyűt húznak a szerelők és úgy fogják meg a led lámpákat.

Fontos az autókat, motorokat mindenütt megtisztítani a tél nyomaitól. Nemcsak esztétikai okokból. A felverődött érdesítő, olvasztó anyagok, amiket az útkezelők szórnak ki a havas-fagyos időszakban, nem barátai a karosszériának, de más alkatrészeknek sem. Nem beszélve a sóról, amit még ma is sokan használnak az autóbehajtójuk, járdájuk jégtelenítésére és amit a gyalogosok a cipőjük talpával, a parkoló gépjárművek a kerekeikkel felhordhatnak az úttestre.

A tavaszi felkészítés jegyében tanácsos alapos, mindenre kiterjedő mosást kérni. Mivel a mai autók tele vannak elektronikával, jobb ezt (is) szakemberekre bízni. Ők tudják hol vannak az egyes típusokban olyan részek, amelyeket tönkre mehetnek, ha nagy mennyiségű víz éri őket. Már csak azért sem javasolják senkinek, hogy otthon, házi körülmények között motormosásba kezdjen. Kétségtelen, olcsóbb, mint a szervizben, viszont, ha mégis zárlatos lesz az elektronika, nem a tulajdonosnak kell fizetnie érte!

F.Gy.A.