Mitől lesz biztonságos egy autó?
- Tévedés, hogy „a magyarok csak az árat nézik” új autó vásárlásakor!
- Még a kínai Wey Coffee modell is maga mögé utasította a Volvót.
- Ma már nemcsak a benne utazókat kell megvédenie a karosszériának!
- Mi mindennek kell lenni egy igazán biztonságos személygépkocsiban?
Milyen az igazán biztonságos személygépkocsi? Mi mindent kell tudnia, milyen aktív és passzív biztonsági rendszereket kell beépíteniük a gyártóknak egy típusba ahhoz, hogy elmondhassák róla: a létező legbiztonságosabb autót hozzák forgalomba?
Úgy is feltehetnénk a kérdést, hogy milyen szempontok alapján válasszunk autót, ha maximális biztonságban akarjuk tudni magunkat és szeretteinket utazás közben. Önmagában az ötcsillagos törésteszt már rég nem elég. Ma már ez szinte alapkövetelmény minden személygépkocsinál. Egy-két olyan típus van talán még a piacon, amelyeknek az új modelljei sem teljesítik ezt a követelményt. Azok típusleírásában nem találja meg még a „törésteszt” kifejezést sem az érdeklődő.
A törésteszt egy szempont a többi között az autóvásárláskor, a szakemberek azonban azt javasolják, hármas alatti törésteszttel – vagy még rosszabbal – büszkélkedő autót már senki nem vásároljon!
A közvélekedéssel ellentétben nem igaz, hogy a magyarok számára az ár elsődleges és minden mást megelőző szempont az autóvásárláskor. A témában készült felmérések közvéleménykutatások szerint a vásárlók elsődleges preferenciája a gépjármű mindennapi használhatósága, majd a második helyen csak néhány százalékponttal marad el mögötte a biztonság. A harmadik legfontosabb szempont, a magas minőség is csak fele olyan súllyal esik latba a felmérések szerint új autó kiválasztásakor, mint az előző kettő.
A magyar autósok az új autó fogyasztását és vezetési kényelmét is előbbre sorolják a döntési szempontok közül az árnál. Legalábbis a közvéleménykutatási adatok szerint. Mert a magyarok által kedvelt – vagy legalábbis 2022-ben és 2023-ban legnagyobb számban vásárolt típusok, a Suzuki S-Cross és a Vitara, valamint a Skoda Oktavia nem szerepelnek az e tekintetben mértékadó Euro NCAP lista első öt helyén. Bár az is igaz, hogy a 2022-ben legbiztonságosabbnak tartott autók más árkategóriába tartoznak, mint a nálunk leginkább keresett típusok.
Meg kell azonban jegyezni, hogy a Volvo és a Mercedes sem ért el dobogós helyezést, noha korábban mindkét típust a legbiztonságosabb autóként aposztrofálták, és – tegyük hozzá – nem ok nélkül. Tavaly azonban a Tesla Y és S modellje, valamint a Lexus RX-e ért el dobogós helyezést. A Mercedes EQE-ét csak a negyedik legbiztonságosabb autó címére tartották érdemesnek az Euro NCAP lista összeállítói.
Meglepetésre a lista ötödik helyére a kínai Great Wall Motor Wey Coffee 01. kapaszkodott fel, ezzel is jelezvén, hogy a kínai gyártók is képesek európai csúcsminőségű, biztonságos autót előállítani!
A német Autóklub (ADAC) listáján jó ideje nem volt ekkora trónfosztás. Ami azért is meglepő lehet a téma iránt érdeklődők számára, mert 2020-ban megváltoztatták az autók „csillagozásának” a szempontjait. Már nem elég, hogy a karosszéria védje meg az autóban utazókat. Úgy kell megvédeniük őket, hogy közben a balesetben érintett más járműveket és az ütközés helyszínének közelében tartózkodóknak se okozzanak súlyos sérüléseket és ne növeljék a balesetben érintett más járművekben keletkezett kárt.
Ha a biztonságról van szó, milyen szempontokat mérlegeljen az, aki maximalizálni akarja a biztonságot?
Az 5 csillag alapkövetelmény. Még a 4 is elmegy, de legyen inkább öt. Fontos még az is, hogy mikor készült a jármű töréstesztje. Csak 2014 utániakat fogadjon el!
Persze minden biztonsági elem és rendszer csak akkor nyújt védelmet, ha használják. A karosszéria adott, a gyűrődési zónái elnyerik az ütközési energia egy részét, így védik meg a benne ülőket karambol következményeiről.
Mit sem érnek az aktív és passzív biztonsági elemek és eszközök, ha az utasok nem vagy nem megfelelően használják a biztonsági övet és kirepülnek az autóból. Sokkal nagyobb a baleset túlélésének az esélye még egy felismerhetetlenségig összeroncsolódott autóban is, mint abból kirepülve!
Természetesen a legjobb törésteszt-eredményt produkáló karosszériák sem képesek csodákra. Eltérő mértékű védelmet nyújtanak frontális és oldalirányú ütközés esetén vagy amikor hátulról rohannak bele egy autóba, illetve felborul a jármű.
Még a minden lehetségesre is felkészített versenyautókban is érheti, olykor éri is halálos vagy súlyos kimenetelű baleset a bennülőket. Ezért nem szabad kísértésbe esni akkor sem, ha a világ ma legbiztonságosabbnak számító autóját vezetjük is.
F.Gy.A.