Mobi-pontok: hogy senki ne törje el a lábát!

  • Már 380 Mobi-ponton vehetik fel és parkolhatják le a kölcsönzött e-rollereket a használók Budapesten, és a hálózat tovább terjeszkedik.
  • Népszerűségük töretlenül nő, de nő az elégedetlenség is, amiért sokan száguldoznak velük és használat után szétdobolják a gépeket.
  • Az önkormányzat jobb híján a szolgáltatókat bünteti, ha nem a kijelölt helyen parkoltnak a bérlőik vagy szétdobálják az e-rollereket.
  • Még nem tudni a szolgáltató tovább hárítja-e a bírságot vagy árat emel, de azokat már ők is büntetik, akik nem a kijelölt helyen parkolnak az e-rollerjükkel.

Fotó: BKK/Nyírő Simon

Fejlesztés és rendteremtés, kettő az egyben megoldással. Így is jellemezhetnénk a fővárosban zajló mikromobilitási fejlesztéseket, amelyek pillanatnyilag még csak a rendteremtés szolgálják, úgy, ahogy, de megálmodói szerint hosszú távon Budapest biztonságosabb, kevésbé környezetszennyező közlekedési infrastruktúrájában fontosabb szerepet tölt majd be a kerékpár és az e-roller, mint ma gondolnánk.

A Mobi-pontok – ez lett a mikromobilitási pontok új neve – kialakításával a főváros annak az elementáris erővel felszínre törő igénynek próbált eleget tenni, hogy „Csináljanak már végre rendet a belváros utcában, járdáin”, mert a szerteszét hagyott e-rollerek miatt sok helyen már balesetveszélyessé vált a gyalogosközlekedés, különösen az idősek és a csökkentlátók számára. „Ne várják meg, amíg valaki eltöri a lábát a szanaszét hagyott rollerek miatt!”

Már korábban is a támadások kereszttüzében voltak az e-rolleresek. Gyalogosok és autósok egyaránt támadták őket, előbbiek azért, mert veszélyesen és kiszámíthatatlanul cikáznak köztük, az autósok – lényegében ugyanezért. Azonban miután az utak az e-rolleresek számára is túl veszélyesek, ezért kihasználva, hogy ma még a KRESZ nem szabályozza, hogy hol és milyen feltételekkel közlekedhetnek, többségük visszatért a járdákra és a kerékpárutakra. De főleg a járdákra.

Mégsem emiatt orroltak meg rájuk elsősorban a belvárosban élők és dolgozók. Sokkal inkább azért, ahogy a kölcsönzött, avagy megosztott e-rollerekkel bántak. Lapunkban is több cikket írtunk már és számos fotót közöltünk a járda közepén, a zebra előtt hagyott e-rollerekről, és arról is, hogy a szórakozóhelyek közelében egyes kereszteződésekben szanaszét dobált e-rollerek között csetlik-botlik a nép.

Az e-rollerhasználat kultúrája úgy tűnik alulmúlja az autós, motoros, kerékpáros közlekedési kultúránként, pedig az sem túl magas színvonalú sajnos.

A szolgáltatók hallgattak, a rendszeresen e-rollerezők mosták a kezüket, ők sosem hagynák a járda közepén keresztbe fordítva az e-rollert, pláne nem borogatnák fel azokat. Felelős nem volt, káosz annál inkább.

Június elsejétől ennek a gyakorlatnak kívánt véget vetni a főváros a Mobi-pontok létrehozásával. Kísérleti jelleggel már korábban is kialakított kisebb e-rollerparkolókat, ezek száma és mérete azonban nem mindenhol felelt meg az igényeknek. Ma már – július végén – a Budapesti Közlekedési Központ tájékoztatása szerint 380 Mobi-ponton helyezhetik el az e-rolleresek a járgányaikat. Nemcsak a kölcsönzöttekkel, a sajátjukkal is parkolhatnak ott.

Immár nagy, egy autónyi parkolóhely méretű Mobi-pontok és léteznek. Ezeket tábla, a kerékpárok és a saját e-rollerek rögzítéséhez kialakított támasztékok és zöld burkolatfestés jelöli. A szabály értelmében a három jelölés közel egynek legalább meg kell lennie ahhoz, hogy Mobi-pont legyen a Mobi-pont. E pontokat feltüntetik a szolgáltatók applikációin, már csak a büntetés elkerülése végett is, így elvileg minden e-rolleres rájuk találhat, bárhol alakították is ki azokat.

Fotó: BKK/Nyírő Simon

Hogy a Mobi-pontok száma sok vagy kevés, nehéz eldönteni. Budapesten több ezer bérelhető e-roller és kerékpár fut az utcákon. A BKK lapunk kérdésére megerősítette: a hálózatot folyamatosan bővítik az igények alakulása szerint. Idővel elérik a külső kerületeket is, így majd azoknak sem feltétlen kell autóba ülniük, akik a buszmegállótól távolabb laknak. Saját e-rollerükkel elmehetnek a busz, villamos vagy metrómegállóhoz (avagy a legközelebbi Mobi-pontig) ami ma még gyalog túl távolinak látszik, ott leparkolhatják az e-rollert, és közösségi közlekedéssel utazhatnak tovább. De az is lehet, hogy magukkal viszik a saját járgányt a buszon.

Sokan így képzelik el a városi közlekedés jövőjét, amitől persze még nagyon messze vagyunk.

De nemcsak nálunk okoz ma még több bosszúságot, mint örömöt az e-rolleresek a többieknek, főleg a gyalogosoknak. Lapunk is írt már arról, hogy Párizsban komoly korlátozásokat rendeltek el az e-rollerhasználattal kapcsolatban a balesetek és a tiltakozások hatására. Korlátozták a városban kölcsönözhető e-rollerek számát is.

A Spiegel tavaly nyári beszámolója szerint csak Kölnnél 500 e-rollert azonosítottak a Rajnában. Többségét a Hohenzollern híd közelében. Még nem tudják, hogy emelik ki azokat, csak azt, hogy korrodálnak az akkumulátoraik, ezért a folyó érdekében is mielőbb ki kell őket emelni onnan. Kétséges azonban, hogy a szolgáltató ki tudja és ki akarja-e fizetni a kiemelés költségeit. Ahogy az is, hogy a kölni rendőrség hónapokra, vagy akár évekre visszamenően ki tudja-e nyomozni, hogy kik hajították a folyóba azokat. Kölnben általánosan elfogadott vélemény, hogy azok tehették, akiknek már nagyon elegük lett a szanaszét szórt járgányokból.

Már Budapesten is találtak a Dunában kölcsönzött e-rollert, a szolgáltató nem árulta el, hány gép tűnt el, és a GPS jelük alapján hány pihenhet közülük a Dunában.

A főváros június elsejétől naponta és eszközönként 5 ezer forintos bírsággal sújtja a szolgáltatókat a szétdobált e-rollerekért. Úgy tudjuk, már szabtak is ki bírságokat ezen a címen. A BKK tájékoztatása szerint a hozzájuk érkezett visszajelzések azt sejtetik, a rendelkezés kezdi kifejteni a hatását. „A nyugati példákhoz hasonlóan Budapesten is javul az e-rollerek leparkolási gyakorlata”.

Tapasztalataik szerint a szolgáltatók igyekeznek megfelelni a szabályoknak. Csak a kijelölt Mobi-pontokra helyeznek ki rollereket, és  bevezették az applikációikban a kötelező parkoló-pontokat ott, ahol ilyen szabályozás érvényben van.

Ehhez jön még, hogy általában nem is engedik lezárni a bérlést addig, amíg a kölcsönvevő be nem állt a kijelölt Mobi-pontra. Azt ugyanis meglehetősen pontosan látják a GPS adatok alapján, hogy az egyes gépeik éppen hol vannak. Más kérdés, hogy az e-rollerek helymeghatározója korántsem olyan pontos, mint amilyennek lennie kellene ahhoz, hogy egyértelmű legyen: a Mobi-pontot áll-e a járgány vagy kissé távolabb. Így a Mobi-pontok körül a jövőben is lehetnek szétdobált e-rollerek.

Azt már a szolgáltatók üzletpolitikája határozza meg, hogy a szerteszét hagyott rollerek után őket terhelő bírságot egyszerűen beépítik az áraikba (azaz az új szabályozás miatt emelnek a kölcsönzési díjakon), hogy áthárítsák a bérlőkre. Az egyik szolgáltató már bevezette azt a gyakorlatot, miszerint 2 ezer forintos büntetést szab ki a felhasználókra a tiltott helyen parkolásért, amennyiben a szolgáltató által használt helymeghatározó rendszer érzékeli azt.

Akik pedig csak úgy szórakozásból szórják szét az e-rollereket – mert erre is van bőven példa – számíthatnak arra, hogy az önkormányzati rendészet vagy akár a rendőrség eljárást indít ellenük, ha rajtakapja őket.

F.Gy.A.