Most keresse fel az optikusát!
- Október a Látás hónapja! Több tucat optikában kínálnak ingyenes szem- és szemüvegvizsgálatot.
- Nemcsak látni kell, fontos, hogy láthatók legyünk az utakon és ez nemcsak a gépjárművekre vonatkozik.
- Nemrég halálra gázoltak egy éjszaka, láthatósági mellény nélkül, sötét ruhában gyalogló 48 éves férfit.
- Tudja Ön, mikor és hol kell (értsd úgy: kötelező!) láthatósági mellényt viselniük a gyalogosoknak?
Most érdemes felkeresni azt az önhöz legközelebb lévő optikust, aki csalatkozott a Magyar Látszerész Szövetség 17 éve útjára indított kampányához. Ennek lényege, hogy októberben, azaz a látás hónapjában, országszerte mintegy 300 helyen ingyenes szemüveg és látásellenőrzésre, díjmentes szaktanácsadásra várják az érdeklődőket.
Több okból is fontos, hogy minél többen éljenek a felkínált lehetőséggel – mutatnak rá a szakemberek. Kutatások igazolták, hogy a szemüvegesek jelentős része nem a megfelelő, gyakran már elavult szemüveget használ. Emiatt éreznek sokan közülük fáradékonyságot, ezért fáj a fejük gyakran látszólag minden ok nélkül és ezért rossz olykor napokon, heteken keresztül a közérzetük.
Arról viszont egyáltalán nincsenek megbízható adatok, hányan vezetnek szemüveg nélkül olyanok, akiknek pedig már szükségük volna rá.
Akinek hamar elfáradnak a szemei, ha éjszaka vagy rossz látási viszonyok között kell vezetnie, gyakran fáj a feje – nem feltétlen csak egy hosszabb vezetés után, hanem olvasás, számítógépes munka után vagy ha hosszabb időt töltött neonfényben például, fontolja meg, nem lenne-e itt az ideje megvizsgáltatni a szemeit. Kérdezze meg erről az orvosát vagy keressen fel egy optikust!
Az októberi akcióban résztvevő optikai szaküzletekben a látásellenőrzés részeként megvizsgálják a jelentkezők aktuális látásélességét és összevetik azt a viselt szemüveg értékeivel. Szükség esetén cserét és a további vizsgálatokra, esetleges új szemüveg vagy kontaktlencse használatára tesznek javaslatot.
Látni és látszani! Két egyaránt fontos követelmény a közlekedésben. A saját és mások életével játszik, aki nem lát vagy nem látszik jól az úton.
Október másodikára virradó éjszaka egy 48 éves gyöngyösi férfi gyalogolt Gyöngyös irányából a 3-as úton, ahol egy autó elgázolta. Láthatósági mellényt nem viselt, más fényvisszaverő anyag sem volt a ruházatán, ami a sötétben felhívta volna rá az autósok figyelmét.
A gázoló sofőr a rendőröknek azt mondta, egyszer csak a semmiből feltűnt előtte egy alak, azonban akkor ő már tehetetlen volt. A gyalogos nem élte túl a balesetet.
Az idén már több mint ezer gyalogost gázoltak el Magyarországon. Csak az első félévben 940-et. A statisztikák szerint a közlekedési balesetek halálos áldozatainak negyede gyalogos. Augusztus végéig 298 halálos kimenetelű közúti közlekedési balesetben 336-an vesztették életüket. Néggyel többen, mint az előző év azonos időszakában, amikor 293 halálos baleset történt.
Sokan nem tudják, vagy csak nem veszik komolyan a rájuk is vonatkozó szabályt: lakott területen kívül, éjszaka és rossz látási viszonyok közepette a gyalogosoknak is kötelező láthatósági mellényt viselni. És a KRESZ szerint az út bal oldalán, a forgalommal szembe kell közlekedniük, ha nincs járda, kerékpárút vagy biztonságos útpadka. Erre azért van szükség, hogy ők is időben észlelhessék a szemből közeledő járműveket és indokolt esetben a biztonságuk érdekében le tudjanak húzódni az útról.
Sajnálatos módon a kerékpárosok mind nagyobb hányadával ellentétben a gyalogosok még nem viselnek kellően nagy számban láthatóságot segítő eszközöket. Pedig akár egy pár, a fiatalok körében oly népszerű világító-villódzó fény kibocsátó cipő, egy fejlámpa, de még egy a táskára, kabátra erősített macskaszem is életet menthet.
A személygépkocsik fényszórója 40-50 méterre világítja meg a jármű előtti útszakaszt. Egy 90 km/h sebességgel haladó autó ugyanakkor másodpercenként 25 métert tesz meg. Azaz, két másodperc alatt befutja a lámpája által bevilágított utat. Ennyi ideje van a sofőrnek észlelni a sötétből elélépő alakot és reagálni – fékezni és ha lehetséges kitérő manőverbe kezdeni. Mindenképpen a gyalogosnak fáj majd jobban, ha mindez a rendelkezésre álló idő alatt nem sikerült.
Mindez természetesen csak akkor igaz, ha a sofőr fitten, elvárhatóan jó látással, a vezetési képességét károsan befolyásoló anyagok és szerek hatásától mentesen vezet. Értelemszerűen ide tartozik, hogy jók a szemei, megfelelő a térlátása.
Még, ha ezt a gyakorlott sofőrök észre sem veszik, a szemek folyamatosan dolgoznak. Hol az őt szélére, hol a közeledő kereszteződésre, hol a műszerfalra fókuszálnak, időnként a tükrökre. Közben nemcsak az út és a közlekedési viszonyok változnak olykor pillanatról pillanatra, hanem a fényviszonyok is.
Egy ideig a házak, fák árnyékában autózik az ember, majd hirtelen szembe tűz a nap, ilyenkor ősszel már igen kis szögben, ezért bár az ereje már a töredéke a nyárinak, mégis legalább annyira elvakítja az embert, ha nem jobban. Korábban sötétedik, mint azt az elmúlt hónapokban megszoktuk, ami szintén nagyban befolyásolja a látást és a láthatóságot egyaránt.
Megfelelő színű és bevonatú szemüvegekkel komfortosabbá és ez által biztonságosabbá tehető a vezetés. Már csak ezért is érdemes kihasználni a látás hónapjában felkínált lehetőségeket.
És, ha már van, mert kell szemüveget viselni, célszerű használni is. Főleg azoknak, akiknek az orvos a vezetéshez előírta. Az okmányirodákban igen gyakran azokról is szemüveg nélkül készítenek fényképet a jogosítványhoz (az ottani kamerák nem bírják a szemüvegek csillogását), akik egyébként szemüvegesek, ez azonban nem jelenti azt, hogy emiatt már nem is kötelező a szemüveg viselése.
A nyilvántartóba az orvosi szakvéleménynek megfelelően szerepeltetik a sofőr vezetési jogosultságát. Így akár zsebre menő következményei is lehetnek annak, ha egy közúti ellenőrzésen a rendőr azt látja, se szemüvege, se kontaktlencséje nincs a sofőrnek, pedig az orvos csak ezek használata esetén tartotta alkalmasnak a vezetésre!
F.Gy.A.