Művészeti eszközök a baleset-megelőzésben
- A közlekedésbiztonsági kommunikáció az évtizedek során folyamatosan változott.
- A „hőskorban” jellemző, hosszabb szöveges tartalommal kísért oktatófilmek és egyéb képi megjelenítések mellett mára a célzott és rövid üzenetek a leghatékonyabbak.
- Napjainkban a szakemberek egyre gyakrabban élnek a művészeti ágak nyújtotta lehetőségekkel is.
- A Pop Art plakátkampány az ötvenes évek tipikus művészi stílusában hívja fel a figyelmet a különböző kockázatokra: képregényszerű figurákkal és rövid szöveggel.
- Németországban különböző műalkotásokat (szobrokat, kottát tartalmazó táblát stb.) helyeztek ki az utak mentén. A kísérlet eredménye az lett, hogy az adott útszakaszokon csökkent a gyorshajtók aránya.
- A prevenció a filmművészet felé is fordult. A Star Wars filmek népszerű szereplői által jutnak el preventív üzenetek a közlekedők széles rétegéhez Ausztráliában és Spanyolországban.
A közlekedésbiztonsági kommunikációs képanyagok stílusa igencsak változatos. A szemléltetés módja és az alkalmazott eszköztár időnként jelentősen megváltozik, hiszen a hatékonyság, az elvárásokhoz történő igazodás, valamint a közlekedők figyelmének folyamatos ébrentartása miatt szükség van a változtatásokra. Évtizedekkel ezelőtt, egészen a 80-as évek végéig az oktató, szemléltető és felvilágosító jellegű képanyagok voltak a meghatározk, jellemzően hosszabb szöveges tartalom mellett, majd a 90-es években egyre nagyobb szerepe lett a képi megjelenítésnek, valamint a célzott, egyre rövidebb szöveges üzeneteknek. Az ezredforduló környékén a sokkoló, a cselekmények következményeit félreérthetetlenül bemutató, illetve érzékeltető posztereket és rövidfilmeket találták a leghatékonyabbnak. Az előző évtized közepén már olyan plakátok is megjelentek az utak mentén, amelyeknek első látásra a közlekedéshez nem sok közük volt (pl. a „Mert az élet szép!”, illetve az „Ezt veszítheted el…” megnevezésű német kampányokban), míg mostanában jellemző, hogy a különböző művészeti ágakhoz is egyre gyakrabban nyúlnak hozzá a kommunikációs szakemberek. Legyen az régebbi korokat idéző művészeti ábrázolás, kortárs szobrászat vagy filmművészet.
Pop Art a baleset-megelőzésben
2020-ban a Szövetségi Közlekedési Minisztérium és Digitális Infrastruktúra (BMVI) és a Német Közlekedésbiztonsági Tanács (DVR) figyelemre méltó plakátkampányt indított. Az autópályák mentén olyan preventív üzenetekkel ellátott óriásplakátok jelentek meg, amelyek Pop Art stílusban készültek.
Az alkotások egy müncheni testvérpár, az Eckert fivérek nevéhez fűződnek. A „Runter vom Gas” program keretében készített képanyagok az ötvenes évek egyik tipikus művészi stílusában készültek, az amerikai képzőművész, Roy Lichtenstein ábrázolásmódjának megfelelően. Eredendően két poszter készült, mely később egy harmadikkal egészült ki. Az első poszter az okos telefonok használatának figyelemelvonó hatására („Finger weg vom Handy!”), a másik pedig a követési távolság megtartására hívta fel a figyelmet („Abstand halten!”).
Bár a képen szereplők riadt szemén és döbbent arcán egyértelműen látható, hogy veszélyes közlekedési szituáció részesei lettek, az viszont a néző fantáziájára lett bízva, hogy bekövetkezik-e baleset, vagy sem. Egy dolog azonban világos: a plakát melletti elhaladást követően a nézők elgondolkodhatnak egy pillanatra, hogy az ábrázolt kockázatok, illetve magatartások mekkora veszélyt jelenthetnek saját magukra, illetve környezetükre. Ezek a plakátok 700 példányban kerültek ki a német autópályák mellé, valamint a pihenőhelyekre.
A Pop Art az 1950-es és 1960-as évek művészeti irányzata. Leghíresebb képviselője az amerikai festő és tanár, Roy Lichtenstein (1923–1997), aki műveiben a reklámok és képregények stílusát használta fel. Rendkívül termékeny művész volt, alkotásainak száma 4500-ra tehető. Az irányzat neves képviselője volt továbbá Andy Warhol és Robert Rauschenberg. A Pop Art, azaz populáris művészet ismertetőjegye, hogy alapvetően közismert témákkal foglalkozik, és mondanivalóját képregényes figurákkal, valamint rövid feliratokkal, szövegbuborékokkal jeleníti meg. Jellemzője továbbá a fotórealisztikus stílusú, túlméretezett ábrázolások.
A műalkotások lassításra ösztönzik a sofőröket?
Ezt a kérdést vizsgálták meg az elmúlt évben egy kísérlet keretében, mely három németországi egyetem (az Ottersberg Alkalmazott Tudományok Egyeteme, a TU Hamburg és a Lüneburgi Leuphana Egyetem) közreműködésében valósult meg. A kísérlet helyszíne az alsó-szászországi Amelinghausen volt, pontosabban a településnek a bevezető útszakasza, ahová a tapasztalatok szerint a lakott terület kezdetét jelző tábla ellenére az autósok nagy része eltúlzott sebességgel, átlagosan mintegy 80 km/h-val(!) hajtott be, és csak a későbbiekben lassított.
A kísérlet során a forgalomcsillapítás érdekében az út szélén különböző műalkotásokat helyeztek el – például narancssárga, sárga, lila és piros színű, négy elemből álló kompozíciót, egymásra illesztett, különböző méretű piros légballonokból álló szobrot, közlekedésbiztonsági felirattal ellátott nagyméretű zenei kottákat stb. – és az érintettek izgatottan várták a műalkotások autósokra gyakorolt hatását.
A vizsgálat megállapította, hogy a művészeti tárgyak látványa meglepte, elgondolkoztatta, illetve gondolkodásra ösztönözte az autósok többségét, akik ennek során automatikusan leléptek a gázpedálról, és lassító fékezést alkalmaztak. Talán meglepő, de a műtárgyak kihelyezését követően 24%-kal csökkent a sebességtúllépések száma a különböző mérési pontokon, az egyébként 50 km/h megengedett sebességű útszakaszokon. Hasonló kísérlet más településen, pl. a Bréma melletti Ottersberg-ben is történt, a vizsgálati megállapítások nagyjából azonosnak mondhatók. (fotó: dpa)
Star Wars és a közlekedésbiztonság?
Úgy látszik, a Star Wars filmek a közlekedésbiztonsági kampányok készítőit is megihlették. Ezen nem is lehet csodálkozni, hiszen a Föld vélhetően legnépszerűbb, eddig kilenc önálló részből álló sci-fi sorozatának százmilliós rajongótábora van, és megsaccolni sem lehet, hogy az 1977. évi első rész bemutatása óta hányan – és hány alkalommal – nézték meg a sorozat filmjeit. A Star Wars bevonása a prevenció világába tehát kézenfekvő: a film népszerű szereplői által a preventív üzenetek nagyon sok emberhez, a közlekedők széles rétegéhez juthatnak el.
Ausztráliában napjainkban Darth Vader nagyúr érzi zavarónak a biztonsági öv hiányát, amennyiben valaki elfelejti becsatolni azt, és ennek egy hozzáillő hangulatú képen hangot is ad.
A spanyol hatóságok ugyancsak szerződést kötöttek a jogtulajdonos The Walt Disney Company-vel, hogy fontos közlekedésbiztonsági célra, a bukósisak viselésének ösztönzésére használhassák egyik népszerű figurájukat (a mediterrán országban ugyanis viszonylag alacsony a bukósisak használati aránya – Görögországhoz, Ciprushoz és Olaszország déli részeihez hasonlóan).
„Robogón és motorkerékpáron ülve legyél Mandalorian, soha ne vedd le a sisakot!”- olvasható az üzenet. A spanyol kormány, a belügyminisztérium és a Közlekedési Főigazgatóság (DGT) 2023. évi kampányában alapvetően az Interneten, a közösségi felületeken és video csatornákon szólítja meg a fiatalokat és a felnőtteket (Twitter, YouTube stb). A Star Wars szereplők baleset-megelőzési célra történő felhasználásának ötlete jó, ugyanakkor a kampányok hatékonyságáról, tényleges preventív hatásáról egyelőre még korai lenne nyilatkozni.
G.I.