Nagy hidegben két keréken!

  • Ha egy autó megcsúszik a havas-jeges úton, annak általában látható következményei vannak.
  • De vajon hány kerékpárost, rollerest ért baleset havas-jeges úton, ami megelőzhető lett volna?
  • Milyen gumit szereljünk a biciklire télire? És mit tegyünk, ha az e-roller gumija nem cserélhető?
  • Mennyivel csökkenhet az e-rollerek hatótávolsága fagypont alatt és még nagyobb hidegben?

Az idei első havazás országszerte okozott problémákat a közlekedésben. Több főúton és autópályán történtek kisebb tömegkarambolok, miután a letaposott hó tükörjéggé vált a kerekek alatt, és a nem kellően óvatos sofőrök képtelenek voltak időben megállni, ha az előttük haladó fékezett. Máskor egy ártalmatlan kormánymozdulattól, egy utolsó pillanatban észlelt úthiba hirtelen kikerülése miatt vesztette el valaki az uralmát a járműve felett a havas-jeges úton.

Nem tudni, hány kerékpáros és elektromos rollert használó szenvedett balesetet a hirtelen télire váltott útviszonyok miatt azokban a napokban, és azóta. A bringások és rolleresek balesetei miatt általában nem kell utakat, autópályákat lezárni, így, ha csak nem történik súlyos, esetleg halálos kimenetelű baleset, az ő eleséseik, ütközéseik, kicsúszásaik nem kerülnek be a közlekedési balesetekről szóló hírekbe.

Ettől azonban még a jég a két keréken közlekedők számára is veszélyes, ahogy a havas, hókásás, átázott falevelekkel borított útburkolat is. Írásunkban a kerékpárosok és rolleresek biztonságos téli közlekedéséhez gyűjtöttük csokorba a legfontosabbakat.

A személy- és tehergépkocsikhoz hasonlóan a kerékpárokat is fel kell készíteni a téli használatra. Mint minden közlekedési eszköznél, a kerékpárnál is a legfontosabb a megfelelő műszaki állapot és hogy jó minőségű gumik legyenek a kerekeken.

A jó megfelelő műszaki állapot ez esetben kellően feszes láncot, jó állapotban lévő fékeket és bowdeneket, hidraulikus fék esetén megfelelő fékfolyadék-szintet, stabil kormányt és jól működő világítást jelenti. Mivel ma már egy jó minőségű kerékpárért igencsak borsos árat kérnek a forgalmazók, megfontolandó a téli felkészítést, és a főbb alkatrészek ellenőrzését, karbantartását szakemberekre bízni.

Ami azonban a gumikat illeti, arról már a bringások véleménye is megoszlik, hogy mi az igazán előnyös.

Klasszikus téli gumik kerékpárokra nincsenek, mint az autókra, de számos olyan gumiabroncs létezik, amelyek hidegben vagy vizes úton jobban helytállnak az átlagos gumiknál. De szinte minden gyártó kínálatában létezik legalább egy olyan gumi fajta, illetve típus, ami téli körülmények között is jól teljesít, amellyel biztonságosabban kerekezhetnek a bringások télen az utakon. Amik kvázi téligumiként funkcionálhatnak.

Ezek az abroncsok az autók téli abroncsaihoz hasonlóan lágyabb anyagból készülnek, így hidegben sem merevednek meg annyira, és a bordázatuk is jobb tapadást, vízelvezetést biztosít a hagyományos abroncsokhoz képest. Persze egy-egy ilyen szett nem olcsó, de hát a biztonságnak ára van.

Sokan takarékossági megfontolásból, inkább leengedik kissé a kerekeket, mondván: a kissé lapos gumi nagyobb felületen érintkezik az úttal, azaz jobban tapad. Persze csak óvatosan a leeresztéssel! A túlságosan lapos gumi a kerékpáron sem jó. Nemcsak nehezebb lesz tekerni, de hamarabb tönkremegy maga a gumi is.

A bringás szakírók azt sem javasolják, hogy bárki is a nyáron simára koptatott gumikkal vágjon neki a téli szezonnak. Annál minden más megoldás jobb.

Aki már bringázott télen, megtapasztalhatta, nem könnyű talpon, azaz két keréken maradni, pláne havas, jeges úton. Olyankor egy biciklisnek minden olyan szabályt komolyan kell vennie, amiket az autósoknak adnak ilyenkor a közlekedésbiztonsági szakemberek. Sokkal komolyabban kell venni.

Nix ugribugri! Ne télen, ne hóban vagy jeges úton mutassa meg, hogy milyen jól tud ugratni, főleg nem a városi forgalomban! Ahogy autóval, úgy kerékpárral is lehetséges egyenesen haladni, lassan gyorsulni, még lassabban lassulni még akár tükörjégen is.

Tudni kell azonban, hogy egyetlen rossz mozdulat, értsd: egy hirtelen kormánymozdulat, egy picit erőteljesebb fékezés is elég ahhoz, hogy a bringa kiugorjon valamerre. S ha már a hátsó kerék elindult valamerre, nem lesz könnyű nyeregben maradni. Még ha sikerül is letenni a lábat (legalább az egyiket), könnyen megeshet, hogy az is egy befagyott tócsán fog talajt, és akkor a lábunk jobbra, a biciklink balra csúszik.

Még a bringázás szerelmesei is azt tanácsolják, mielőtt valaki eldöntené, hogy télen is kerékpárral jár iskolába vagy munkába, próbálja ki magát, a téli bringázást, és természetesen a gépét.

Fontos! A csengő nem design elem! Azért kötelező tartozéka minden kerékpárnak, hogy használják. Különösen igaz ez télen, amikor a gyalogosok (de a kerékpárosok is) alaposan beöltöznek, sapkát, kapucnit húznak a fejükre, így nem igazán hallják meg, ha egy kerékpáros (rolleres) közeledik.

Tanácsos most kifejezetten óvatosan, lassan kerékpározni, rollerezni! Ilyenkor mindenki igyekszik kikerülni a tócsákat, fagyott vízátfolyásokat az utakon és a járdákon is, azaz még kevésbé kiszámítható a gyalogosok, biciklisek, rolleresek mozgása, mint az év más időszakaiban.

Jól felöltözni nemcsak azért érdemes, hogy ne fázzon meg a bringás vagy rolleres. Ha esetleg elesik, nem mindegy milyen öltözék van rajta, viselt-e sisakot, térd- és könyökvédőt, megfelelő kesztyűt, ami nemcsak a hidegtől, hanem a „talajfogáskor” is véd.

A rollerek kerekei jóval kisebbek, mint a kerékpároké, ám mivel állva utazik rajtuk a használója, és a kormány is elég keskeny, könnyen kibillenthet az egyensúlyából a rolleres egy-egy hirtelen kormánymozdulat után és akkor is, ha megcsúszik a jeges-havas, vagy csak vizes úton.  És persze télen a rollerek gumijait is célszerű téli abroncsra cserélni, már amelyik típuson erre egyáltalán lehetőség van.

Ha nincs lehetőség abroncsserére, sok gyártó kínál olyan kiegészítő gumikat, amelyeket kifejezetten a téli körülményekre terveztek. Ezen kívül érdemes ellenőrizni a gumiabroncsok nyomását is, hiszen a hideg levegő hatására a gumik nyomása csökkenhet, ami tovább rontja a tapadást.

Fontos! A hidegben jelentősen, 20-30, mínusz 10 fok alatt akár 50 százalékkal is csökkenhet az akkumulátorok teljesítménye és ez által a rollerek hatótávolsága. Célszerű ezért használaton kívül a rollert szobahőmérsékleten vagy ahhoz közeli hőmérsékletet biztosító helyen tartani, és – saját gép esetén – lehetőség szerint nem parkolni vele nagy hidegben hosszú ideig a szabadban.

F.Gy.A.