Nagy utazás nagy járművel

  • Ne üljön át egyik napról a másikra egy kisautóból egy túlságosan nagyba!
  • Két-három gyakorló napot javasolnak a lakóautó- és lakókocsi-kölcsönzök.
  • Indulás előtt próbálja ki, hogy lassul, miként lehet vele előzni és kanyarodni!

A lakóautó-, lakókocsi-kölcsönzők tájékoztatása szerint egyre több magyar kel útra az országon belül és azon túlra is nyaranta lakóautóval, lakóbusszal, lakókocsival. Összességében olcsóbb, mint szállodát foglalni, ráadásul az utazó nincs helyhez kötve, szinte bárhol megállhat és addig maradhat, amíg ott jól érzi magát. Akár távol a városok, nyaralóhelyek zajától is eltölthetnek egy-egy éjszakát, senkit nem zavarva, senkitől nem zavartatva.

Indulás előtt fontos azonban tisztázni néhány kérdést, és utána alaposan felkészülni az utazásra, hogy a romantikus félnomád utazás ne váljon a végén rémálommá. És ez esetben sokkal alaposabban tanácsos készülni az útra, mint amikor a saját, megszokott autójával indul útnak az ember. Egyáltalán nem kockázatmentes ugyanis egy Toyota Yaris vagy egy átlagos méretű Suzuki volánja mögül egyik napról a másikra átülni egy lakóautóba vagy lakóbuszba.

Amit mindenképpen tisztázni kell!

  • Hányan utaznak egy autóban, mekkora lakóautóra van szükség és mennyi időre?
  • Fontos tisztázni az úti célt, mert ezekkel az autókkal nem mindig lehet ugyanazon az útvonalon végigautózni, mint egy kisebb családi autóval!
  • Az utazáshoz milyen járművet célszerű bérelni (funkciók szerint) és az mennyibe kerül?
  • Ellenőrizni kell továbbá, hogy az utasok közül egyáltalán kik vezethetik majd a járművet!

Bár a kölcsönzők e tekintetben általában ellenőrzik a leendő sofőrök okmányait, sőt, le is másolják azokat, fontos ellenőrizni, hogy a jármű forgalmi engedélyében feltüntetett kategória besoroláshoz kinek van megfelelő vezetői engedélye. Már, ha a családból, baráti körből többen is vezetnének út közben. Könnyen kellemetlen helyzetbe kerülhetnek ugyanis, akik abból indulnak ki, hogy négyen utaznak együtt és majd felváltva vezetnek, ha kiderül, hogy a lakóbuszra az egész csapatból csak egy valakinek van érvényes vezetői engedélye.

B-kategóriás jogosítvánnyal kizárólag

  • Személygépkocsit,
  • 3,5 tonnánál nem nagyobb össztömegű „teherautót”,
  • személygépjárművet könnyű, 750 kg-nál nem nagyobb össztömegű pótkocsival

vezethet.

A 750 kg-nál nagyobb össztömegű pótkocsik vontatásához (mint amilyen például a lakókocsik) már minimum B+E kategóriás jogosítványra van szükség.

Fontos! Ebben az esetben nem az a kérdés, hogy ténylegesen mekkora teher van a pótkocsin, nem attól lesz könnyű vagy nehéz a pótkocsi. Az számít, hogy a gépjármű vezetőjét a jogosítványa milyen jármű vagy járműszerelvény vezetésére hatalmazza fel! Ha egy pótkocsi a mérete, de még inkább a gyári adatai alapján nehéz pótkocsinak minősül, annak vezetésére a B-kategóriás vezetői engedély már nem elegendő.

Vezetéstechnikai szakértők azonban arra is felhívják a figyelmet, senki ne induljon útnak felkészületlenül az általa rendszeresen használtnál jóval nagyobb járművel, még egy nagy SUV-val se! Vontatási rutin nélkül viszont akkor se induljon útnak egy lakókocsival az autója mögött, ha egyébként a jogosítványa alapján megtehetné. És még némi gyakorlás után is ajánlott fokozottan óvatosan, a megszokottnál lassabban haladni!

A nagyobb méretű és tömegű járművek lassabban gyorsulnak és lassulnak. Fékútjuk például akár a 2-3-szorosa is lehet az átlagos méretű és tömegű gépkocsikénak. Másképp alakul a holtterük, jellemzően nagyobb is, és korántsem biztos, hogy be tudnak állni velük azokba a parkolókba, ahová a saját autójukkal szoktak. Vagy, hogy áthajthatnak egy jól ismert felüljáró alatt.

Célszerű indulás előtt venni pár gyakorló leckét. Ha az út során többen is vezetik majd az autót, úgy mindannyiuknak. Nézzék meg, járják körbe az autót, hogy pontosan mennyi helyet foglal el a parkolóban, milyen ívben szedi a kanyarokat, hogy lehet vele előzni, sávot váltani (itt megint fontos, hogy a sofőr képben legyen mekkora területet nem lát be maga mögött, már ha nincs holttérfigyelő kamerája).

Gyakorolják a

  • parkolást és tolatást (segédkamera nélkül is, mert az akár meg is hibásodhat!),
  • szűk fordulókat, mekkora az autó fordulóköre,
  • sávváltást, előzést (holttérfigyelő kamera nélkül is!),
  • tapasztalják meg, hogy viselkedik az autó üresen és hogyan megrakottan.

Két-három gyakorló út után már el lehet indulni. Célszerű azonban figyelni, nehogy átvegyék az irányítást a régi reflexek.

  • Autópályán ne hajtson a 130-cal még egy 3,5 tonnással se, ha pótkocsit vontat, pláne ne!
  • Tartson nagyobb követési távolságot, az ajánlott 2 helyett 3-5 másodpercet!

Használjon kifejezetten a lakókocsis, lakóautós turistáknak vagy nekik is szánt applikációkat, hogy elkerülje a túl szűk utcákat, ne szoruljon be egy alagútba vagy egy felüljáró alá.

Név Funkció
Park4Night Lakóautós parkolóhelyek, éjszakázási pontok
Campercontact Kiemelt kempingek és szolgáltatások
GasApp Gázpalack-cserék helyszínei Európában
Sygic GPS Truck Méretfüggő navigáció lakóautóra, utánfutóra
Waze Forgalomfigyelés, traffipax-információk
Campercontact, Park4Night, Éjszakázást segítő applikációk

Az autós turisták hajlamosak túlságosan megpakolni a járművüket, végül is súlykorlátozással nekik nem kell számolniuk, mint a repülőgéppel utazóknak. Biztonságuk érdekében azonban tartsák be a pakolás írott és íratlan szabályait!

Ne haladja meg az autó össztömege a forgalmi engedélyben megengedettet! A motor, a fékek, és minden más ahhoz van méretezve. Ha túlterhelik az autót lassabban fog gyorsulni, többet fogyaszt, gyorsabban kopnak a gumijai – de ezek a kisebbik gondok.

A túlsúlyos jármű nehezebben is állítható meg, nehezebb manőverezni vele és a menetstabilitása is rosszabb. Nehéz, fárasztó vezetni.

A csomagokat arányosan helyezzék el az autóban! Minél nehezebb valami, annál inkább középre és annál alacsonyabbra rakják őket, hogy a jármű súlypontja minél közelebb legyen az út burkolatához!

F.Gy.A.