Nagyobb autó, több szennyező gumipor

  • Aki feltétlenül a szükségesnél nagyobb, súlyosabb és erősebb autót használ, az az abroncsok kopása miatt mikroműanyag-kibocsátással is szennyezi a környezetet.
  • A környezetkímélőnek tartott elektromos autók a nehéz akkumulátor és a nyomatékos hajtás miatt jobban fogyasztják az abroncsokat.
  • A modern gumiabroncsok egyszerre lehetnek alacsony kopásúak és biztonságosak, csak éppen ezek a legdrágábbak.

A műanyaghulladék szennyezi a környezetet, veszélyezteti az emberek egészségét – és a mikroműanyag-kibocsátás nem elhanyagolható része éppen az autógumikból származik. A német autóklub (ADAC) szerint lineáris összefüggés van a jármű súlya és a gumiabroncsok kopása között. Ugyanakkor az is tény, hogy a kopás a valós vezetési körülményektől és a vezetési stílustól is nagymértékben függ. Általánosságban elmondható, hogy az üzemanyag-takarékos vezetési stílus csökkenti a gumiabroncsok kopását is.

A fenti megállapítások jórészt szembe mennek a jelenlegi autóipari trendekkel. Részben azért, mert a járművek mérete és tömege folyamatosan nő, részben mert maguk a gumiabroncsok mérete is folyamatosan növekszik. Egy méretes autó alatt egyszerűen nem mutat jól egy korábban átlagosnak tekintett méretű abroncs. Míg korábban a 15-16 collos átmérőjű abroncsok jelentették az átlagot, ma már a nagy SUV-k esetében a 19-20 collos méret általánosnak mondható.

Az ADAC, amely évtizedek óta vizsgálja a gumiabroncsok kopását, megállapította, hogy a következő tényezők növelik a gumiabroncsok kopását:

nagyobb járműtömeg, nagy nyomatékú motorok, sportos tengelygeometria, nagyobb sebesség, hegyvidéki régiók, aszfalt helyett beton útburkolat, vezetés utánfutóval.

Nyilvánvaló, hogy a nagy méretű SUV-k (5 m x 2m x 1.80 m) divatja növeli a tömeget, az elektromos autók akkumulátor csomaggal két-három tonnás tömege, az elektromos hajtás azonnal jelentkező nyomatéka ugyancsak a gumiabroncsok fokozott igénybevételét eredményezi.

Az ADAC tesztelte a kereskedelemben elérhető gumiabroncsokat nemcsak a teljesítményük, de a tartósságuk szempontjából is. Megállapították, hogy már árulnak közlekedésbiztonsági és a környezetvédelmi szempontoknak is megfelelő gumikat, azonban ezek a jelenleg elérhető legdrágábbak. Az ADAC szorgalmazza, hogy az EURO7 kibocsátási normák tartalmazzák majd az abroncsok kopására vonatkozó kritériumokat is.

Az autós szervezet ajánlásokat fogalmazott meg az autók tulajdonosai számára. Eszerint különösen a gyakran közlekedőknek érdemes alacsony kopású gumiabroncsokat vásárolniuk – ez nemcsak pénzt takarít meg, hanem a környezetet is védi. A nyári/téli gumiabroncsokat szezonálisan cserélni kell, hogy ne essenek a megfelelő hőmérsékleti tartományon kívülre, ami szükségtelenül növelné a kopást. A gumiabroncsok nyomását rendszeresen ellenőrizni kell. A túl alacsony nyomás ugyanúgy növelheti a kopást, mint a túl magas.

A következetes és előrelátó (defenzív) vezetési stílus nemcsak alacsony üzemanyag-fogyasztást biztosít, de csökkenti a gumiabroncsok kopását is.

Az ADAC szerint a gumiabroncs gyártóknak arra kell törekedniük, hogy csökkentsék a gumiabroncsok kopásának környezeti hatását. A jövőben nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a biztonságos és környezetbarát gumiabroncsokra, és háttérbe kell szorítaniuk a prémium vagy ultrasportos képességeket.

N.V.