Ne a gyártó mondja meg biztonságos-e a roller!
- Átfogó és szigorúbb szabályozást sürget az ETSC a mikromobilitási eszközök piacán.
- Jelentősen nőtt Európában az e-rollerrel elszenvedett balesetekben elhunytak száma.
- Nagyobb kerekek, 20 km/h sebességkorlátozás, kisebb gyorsulás és dupla fék kellene.
- A magyarországi tervek számos ponton megegyeznek az ETSC javaslataiban írtakkal.
A napokban közzétett jelentésében az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) az elektromos rollerekre vonatkozó kötelező műszaki követelmények kidolgozását és a biztonsági követelmények tekintetében az egységesítését szorgalmazza az Európai Unióban. Jelenleg ugyanis az e-rollerek gyártói önbevallással igazolják, hogy az általuk forgalmazni kívánt eszközök biztonságosak.
[A jelentés teljes egészében innen tölthető le.]
Az ETSC a mai gyakorlattal szemben azt tartaná megnyugtatónak, ha a különböző mikromobilitási eszközöket is bevonnák a Személyek és áruk szállítására szolgáló, közúti használatra típusjóváhagyás alá nem tartozó könnyű motoros járművekre vonatkozó szabályozás (az EN 17128:2020 szabvány) hatálya alá. Azaz, ha ezt a szabványt a tagállamok nemzeti joguk részévé tennék és érvényesítenék a mikromobilitási eszközökre is az abban foglalt előírásokat.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács az EU-nak és a tagállamoknak is javasolja, hogy számolják fel a gyártók saját szabványai miatt meglévő sokféleséget, továbbá a közlekedésbiztonság érdekében egységes és a mostaninál szigorúbb szabályokat alkossanak az eszközökkel szemben támasztott műszaki követelményekkel, illetve a használatukkal kapcsolatban egyaránt.
Jelenleg a gyártók adnak kvázi „szakvéleményt” a termékeikről, az ő nyilatkozatuk alapján minősülnek a saját normáiknak megfelelőnek és ezáltal használatra alkalmasnak, biztonságosnak.
Az ETSC azt javasolja az Európai Uniónak és a tagállamoknak, hogy a mikromobilitási eszközökkel szemben támasztott új követelményekről mielőbb készüljön egységes szabályrendszer, amelynek mielőbbi megalkotása során
- Maximálják ezen eszközök sebességét 20 km/h-ban (egyes gyártók már ma is leszabályozzák az e-rollereik maximális sebességét)
- Maximális gyorsulásuk ne lehessen nagyobb 2 m/s²-nál
- Minimális lassulási képességüket 3,5 m/s²-ban állapítsák meg
- Írjanak elő dupla fékrendszert: az elektromos fékezés mellett mechanikus fékeket is alkalmazni kell
- Legyen kötelező első és hátsó világítás
- Kötelezzék a gyártókat/forgalmazókat rá, hogy a ma általánosnak mondható méretűnél nagyobb kerekekkel szereljék fel az elektromos rollereiket
- Írják elő kötelezően valamilyen irányjelző használatát
- Legyen kötelező tartozék valamilyen hangjelző eszköz (csengő, elektromos duda)
- Írják elő továbbá olyan manipuláció-ellenes mechanizmusok beépítését, amelyek megakadályozzák például a leszabályozás megszüntetését.
Ami az eszközök használatát illeti, az ETSC azt javasolja:
- Korlátozzák 16 évben ezen eszközök használatát a közlekedésben
- Tegyék kötelezővé sisak használat.
- Tiltsák meg kategorikusan utas(ok) szállítását az e-rollereken és a hasonló eszközökön
- Írják elő, hogy ezen eszközök sem használhatók ittasan és kábítószer hatása alatt
- Szabályozzák a járdán való közlekedésüket
- Indítsanak kampányokat az elektromos rollerek biztonságos használatának oktatására, megismertetésére
Az ETSC ajánlásai számos ponton egybecsengenek a már formálódó hazai közlekedési szabályrendszerben eddig körvonalazódott elképzelésekkel.
Már ma is tilos Magyarországon ittasan és bódult állapotban e-rollerezni, ahogy utast szállítani is. Előbbieknek, azaz az ittas és bódult rollerezésnek már szabálysértési és/vagy büntetőjogi következményei is lehetnek és mind gyakrabban vannak is.
[A készülő új KRESZ-ről korábban itt és itt írtunk.]
Az ETSC több ország tanulmányaira és tapasztalataira alapozva állította össze jelentését, amelyben egyebek között emlékeztet rá:
Bár az e-rollerek csak 2018-2019-ben jelentek meg az európai piacon, ma már bejáratott és népszerű eszközei a városi közlekedésnek. Feltűnésük és tömeges használatuk azonban bizonyos fokú kockázattal is jár, amit a jelenleginél hatékonyabban kell kezelni.
A biztonságosabb városi közlekedési környezet, a biztonságosabb járművek és a biztonságosabb vezetői magatartás megfelelő kombinációjával biztosítható, hogy az utak biztonságosabbak legyenek az e-robogósok, valamint a kerékpárosok és a gyalogosok számára, áll a jelentésben.
Megbízhatónak távolról sem nevezhető felmérések szerint 2021 és 2022 között 81-ről 119-re nőtt a közlekedési balesetben elhunytak száma és több ezren sérültek meg. A számok megbízhatóságát maga a jelentést készítő ETSC is megkérdőjelezi, lévén, hogy számos uniós tagállamban egyáltalán nem gyűjtenek adatokat az elektromos rolleresek által elszenvedett és okozott balesetekről.
Magyarországon az idén kezdődött az ORFK és a KSH által közösen kidolgozott módszertan alapján. Így derülhetett ki, hogy hazánkban kétszer annyi e-rolleres okozója baleseteknek, mint ahány vétlen áldozata!
Az év első hat hónapjában már 320 olyan személyi sérüléses baleset történt országszerte, amelyekben valamilyen formában mikromobilitási eszközök is érintettek voltak”, közölte az ezredes.
Még ott sem teljesen megbízhatóak azonban az e-rolleres balesetekről szóló statisztikák, ahol létezik e tárgyban adatgyűjtés. Az ETSC tanulmánya rámutat: az ilyen balesetek gyakran aluljelentettek, különösen akkor, ha más gépjárművek nem voltak érintettek a balesetben és éppen akkor nem járt ott rendőr sem. Még, ha az áldozatok kórházba kerülnek is, a körülmények nem mindig és nem feltétlen indokolják a rendőrség értesítését, és az ilyen esetek nem is kerülnek be a baleseti statisztikába.
Az Európai Unió szinte valamennyi tagállama, de más országok is keresik a megfelelő válaszokat a mikromobilitási eszközök által jelentett kihívásokra.
Spanyolországban a 2022 januárjában jóváhagyott szabályozás szerint ezeknek az eszközöknek meg kell felelniük az EN 17128 szabványnak, amely egyebek között előírja a világítást, elektromos biztonsági elemeket és minimális kerékméretet. Egyes városokban (Valencia, Spanyolország): A rendőrség hordozható eszközöket használ az e-scooterek maximális sebességének és teljesítményének mérésére. A szabályokat megszegő járműveket a helyszínen kivonják a forgalomból, és a tulajdonosokat megbírságolják.
A zsúfolt területeken, például piacok környékén csökkentett sebességgel kell közlekedni ezekkel az eszközökkel.
Németországban az e-rollerek maximális sebessége 20 km/h, a tömegük pedig legfeljebb 55 kg lehet, és rendelkezniük kell biztosítással.
Ausztriában (Bécsben) a gyalogos zónákban és lakóövezetekben automatikusan csökkentik az ilyen eszközök sebességét.
Angliában bizonyos zónákban az e-rollerek sebességét 15,5 mph-ra (kb. 21 km/h) korlátozzák, és gyalogos területeken teljesen leállítják őket.
Észtországban (Tallinnban) péntek és szombat éjszakákon az e-rollerek maximális sebességét 25 km/h-ról 17 km/h-ra csökkentették, amivel sikerült 20%-kal csökkenteni a balesetek számát.
Finnország (Helsinki): Az éjszakai sebességet 15 km/h-ra csökkentették, és éjfél és hajnali 5 óra között teljes tiltást vezettek be, ami felére csökkentette a balesetek okozta sérülések számát.
F.Gy.A.