Ne legyen bizonytalan, mint a felkészületlen tavaszi motoros!

  • Tízből hat motoros baleset gyorshajtás, kettő a kanyarodás és irányváltás szabályainak megsértése miatt történik.
  • Sok két keréken közlekedő a járművét ugyan felkészíti a szezonra, önmagát azonban már nem, mert nem hiszi el, hogy a télen megkophatott a rutinja.
  • Az ORFK-OBB és a KTM Centrum összefogtak a motorozás biztonságosabbá tétele, a motorosok tájékoztatása érdekében.

Köztudomású tény, hogy átlag feletti a motorosok baleseti kockázata a közlekedésben. Nem védik őket olyan passzív biztonsági elemek, mint az autókban utazókat, a két keréken közlekedő járművek már csak amiatt is, hogy két keréken gurulnak az úton, instabilabbak a négykerekűeknél. Mivel méretre kisebbek, ám a négykerekűek többségénél gyorsabbak, de legalábbis rövidebb idő alatt gyorsulnak, az autósok nehezebben veszik észre őket a forgalomban. Főleg akkor, ha a motoros ruházata sem javítja a felismerhetőségét, sőt… A fekete motorosruha menő és talán karcsúsít is, figyelemfelhívónak, jól láthatónak azonban aligha nevezhető.

A motorosok, a motorozás biztonsága érdekében kötött együttműködési megállapodást a napokban az ORFK-OBB és a KTM Centrum. Közleményük szerint KTM Centrum és az általa létrehozott MotoFun Közhasznú Nonprofit Kft. célja egyebek között az, hogy hozzájáruljon a magyar motoros társadalom és a közszféra motorosokat érintő szereplői közötti operatív, hatékony kommunikációhoz, egyfajta kommunikációs hidat biztosítva a szereplők között.

Kimondva-kimondatlan alakulóban van a motoros nagykoalíció, az autós nagykoalíció két kerékre fazonírozott változata.

Az együttműködés elsősorban a közlekedésbiztonsági kommunikációt és marketinget érinti, de a felek nyilatkozataiból kitűnik: mindketten nagy lehetőséget látnak egy, önmeghatározása szerint több mint egy motorkereskedelemmel foglalkozó vállakozás és az ORFK-OBB együttműködésében. Ezekben a kérdésekben egyesítik erőiket, tudásukat.

A rendőrség adatai szerint az ezredforduló óta folyamatosan és gyors ütemben nőtt a regisztrált motorok és a segédmotorok száma az utakon. A nagyvárosok zsúfoltsága, a futárszolgáltatások iránti igény rohamos növekedése és a divat is növelte a keresletet a kétkerekűek iránt. Ehhez jött még a motorok fenntartásának relatív olcsósága, és kisebb tárolási helyigénye is.

Ugyanakkor míg 2017-ig évente átlagosan 43 motoros vesztette életét közlekedési balesetben az utakon, a rákövetkező két évben a motoros halálos áldozatok száma 49-re, majd 64-re nőtt. És bár tavaly, mint minden más járműkategóriában, a motorosok körében is csökkent valamennyi súlyossági fokban a balesetek száma (2020-ban 34 motoros vesztette életét az utakon), a rendőrség szerint a helyzet még koránt sem megnyugtató.

A motoros balesetek 55-60 százaléka a sebesség helytelen megválasztása miatt következik be. Főleg kezdő motorosra jellemző, állítják gyakorlott motorosok, hogy miután évekig segédmotoros kerékpárral közlekedett, vásárol magának „egy jó nagy vasat” és már az első útjai egyikén tövig húzza a gázt. Nem mindenki éli meg a felismerést, hogy tudniillik, sokkal nehezebb megülni egy nagy motort, és megfékezni a szabadjára engedett lóerőit, mint azt gondolta volna.

Nem véletlen javasolják a gyakorlott motorosok és a motoros trénerek a fokozatosság elvének betartását, azaz, hogy robogóról senki ne üljön át egyből egy többszáz köbcentis nagy gépre! De ha mégis megteszi, a kezdetekben legyen különösen óvatos. Gyakoroljon forgalom elől elzárt utakon, tanulja meg megülni a lóerőket.

A második legfőbb baleseti ok a kanyarodás, irányváltás szabályainak a be nem tartása! Nagyjából minden ötödik baleset ezek miatt történik. Minden tizedik pedig a szabálytalan előzés miatt. Azaz valamennyi főbb baleseti ok, az emberi tényezőre, a motor vezetőjének a figyelmetlenségével, a szabályok nem ismerésével és gyakran a felelőtlenségével magyarázható.

Az ORFK-OBB szerint a mostani a legveszélyesebb időszak a motorosra nézve. Sokan jó ideje nem ültek már motoron, kissé megkopott a rutinjuk, talán a tudásuk is, kiestek a gyakorlatból.

Másfelől még nem szokták meg az autósok sem, hogy már nagyobb számban vesznek részt a forgalomban más járműveknél jóval kisebb, ugyanakkor jóval fürgébb járművek, amik az egyik pillanatban még csak nem is látszottak a tükörben, a következőben már mellettük száguld.

A motorosok esetében is igaz – a rendőrség szerint –, hogy a balesetek elsöprő többsége (szerintük 99 százaléka) emberi hiba miatt történik. És bár ezt a számot sokan vitatják, tény, hogy a motorozás biztonságosabbá tétele érdekében az utóbbi időben számos kampány zajlott, ezeknek minden bizonnyal szerepük volt abban, hogy ma már ritkábban találkozni bukósisakot nem viselő motorosokkal, és a védőruhákkal szembeni elvárások is emelkedtek a motorosok körében.

Az ORFK-OBB és a KTM Centrum megállapodása értelmében ezentúl közösen kampányolnak majd a védőfelszerelések (a még hatékonyabb és biztonságosabb védelmi eszközök) használatáért, és hívják majd fel a figyelmet a motorok nem megfelelő műszaki állapotából és motorosok nem elég jó vezetéstechnikai felkészültségéből eredő kockázatokra, azok lehetséges hatásaira, következményeire.

Éppen a jelenlegi időszak, a tömeges motorozás szezonkezdete az, amikor különösen fontos, hogy akik egész télen pihentették a gépüket, most ne akarják ott folytatni a motorozást, ahol ősszel abbahagyták. Ne akarják egyből bevetni magukat a forgalomba, és főleg ne vezessenek úgy, ahogy korábban, amikor minden nap motorra ültek.

A szakemberek szerint, aki letette télire a motorját, mindenekelőtt tisztogassa meg, ellenőrizze a gumikat, a fékeket, a bowdeneket, az olajszintet és a hasonlókat. Nem hátrány, ha a gépük évindító műszaki átvizsgálását szakszervizre, de legalábbis szervizre bízzák. Már csak azért sem, hogy az esetleg szükségessé vált alkatrész- és tartozékcseréket ott helyben elvégezhessék.

Ezeket a legtöbb motoros meg is teszi, vagy elvégezteti. Amire azonban már kevesebben fordítanak időt, pláne pénzt, az az emberi tényező: a gyakorlás. Sokan vannak, de még messze nem elegen, akiknek a szezon kezdetén az első útjuk valamelyik tanpályára vezet, vagy egy forgalommentes útra (például a bevásárlóközpontok zárás után kiüresedő parkolóiba), hogy ott gyakoroljanak egy kicsit.

A motorozást, ahogy a kerékpározást sem, nem lehet elfelejteni. Koránt sem mindegy azonban, hogy milyen gyorsan reagál egy motoros a forgalomban a különböző közlekedési szituációkra, és hogy a manőverei közben stabil marad-e a motor alatta!

Az ORFK-OBB és a KTM centrum megállapodása – az aláírók reményei szerint – nagyban hozzájárul majd ahhoz, hogy a motorosok még szélesebb rétegéhez jussanak el a biztonságos motorozáshoz szükséges információk és tudás.

Mert mindenkit hazavárnak…!

F.Gy.A.