„Ne nézzen ránk ilyen csúnyán!”

  • A kijárási korlátozás nem érinti a KRESZ szabályait
  • Nem minősül egyéni sportnak a csoportos piknikezés, az utcai bandázás és a gyorsulási motorverseny
  • A járdán veszélyhelyzetben is tilos kerékpározni
  • Hosszúra nyúlhat a sor a zebráknál, ha betartják az egymástól ajánlott távolságot a gyalogosok

Elvileg kevesebb gyalogossal, kerékpárossal, motorossal és autóssal kellene találkozni az utakon a kijárási korlátozás miatt, de csak elvileg. Mert a gyakorlat enyhén szólva mást mutat.

Kétségtelen, a metró szinte kihalt, a buszokon is jóval kevesebben utaznak, mint adott napszakban máskor, békeidőben. Azonban, ami az utakat és utcákat illeti, talán csak az esti órák forgalma mutat szembeötlő különbséget a járvány előtti hétköznapokhoz képest. Talán, mert zárva vannak szórakozóhelyek és a plázák.

Bár az autóforgalom a legtöbb helyen a csúcsidőben is jobbára csak a korlátozások előtti vasárnap délelőttöket idézi, vannak kivételek. Nem is kevés. Sokan – fiatalok idősebbek vegyesen – viselkednek úgy a hétköznapokon is, mintha csak egy soknapos ünnep előtt-alatt lennénk. Nincs kétméteres távolságtartás, nincs maszkviselés (ha nem kötelező, nem is kell, nem igaz?).

A kijárási korlátozás első igazi tavaszi hétvégéjén kiderült, hogy mindenki meg tudja magyarázni, hogy ott és akkor miért nem vonatkozott rá a kijárási korlátozás, avagy, hogy ott és akkor épp a korlátozás alól felmentést adó milyen tevékenységet folytatott.

Mára a piknikezés egyéni testedzéssé vált, és félméter már majdnem kettő tulajdonképpen. Csoda-e, hogy mind többen sürgetik a kijárási korlátozás szigorítását, a szabályok megszegőinek a büntetését. Hogy húsvét előtt mind több turistaparadicsom  parkolói lezárásával, utcái meghiúsításával, a „maradj otthon” felhívás különböző – és nem is mindig barátságos – átirataival igyekszik távol tartani a „minket nem érdekel a koronavírus” szemléletű turistákat?

A kialakult helyzet azonban más veszélyeket is hordoz: a szabályok esetleges szigorításának és a kényszerű bezártság meghosszabbításának a kockázatát!

Kiszámíthatatlanná vált a közlekedés. Bár mi is többször megírtuk, és mások is megírták máshol, vagy beszéltek róla, úgy tűnik sokan gondolják, hogy a kijárási korlátozást azt is jelenti, hogy aki az utcán van, annak viszont mindent szabad – veszélyhelyzetben a KRESZ is fel van függesztve.

Pedig ez nincs így. S a tapasztalatok azt mutatják, elég lehet egy-két súlyosabb közlekedési baleset és a rendőrség sokak szemében ma gyengeségnek tűnő megértő magatartása gyökeresen meg fog változni! A legnagyobb valószínűséggel a főutakon a kijárási korlátozás alatt is gyakorta megtartott illegális motoros és autós gyorsulási versenyek résztvevői számíthatnak újabb átfogó akciókra.

Minap, a szokásos heti egyszeri félnapos bevásárló-ügyintéző utam során meg is szólt egy gyermekével a járdán kerékpározó apa:

„Ne nézzen már ránk ilyen csúnyán, hát nincs elég baj a nyakunkon?!”

Hirtelen nem tudtam mit mondani. Szalonképeset legalábbis nem. Nem akartam önkéntes rendőrt sem játszani, ezért nem tartottam neki gyorstalpalós KRESZ-tanfolyamot sem.

Ketten kacsáztak a gyalogosok között a járdán, miközben az út mindkét oldalán van kiépített, felfestett külön biciklisáv. Hát minek a kerékpárút, ha akiknek készült a járdán kerekeznek? Mire tanítja „Ne nézzen már ránk ilyen csúnyán…” apa a gyermekét?

Nem az üzletbe mentek, nem is a dohányboltba – más meg nincs is a környéken, ahová mehettek volna és ami nyitva is lett volna akkor éppen… Ők, gondolom, sporttevékenységet végeztek.

„Hát nincs elég baj a nyakunkon?” – kérdezhetném én is a járdán bicikliző urat.

Az ilyen és hasonló esetek azonban óvatosságra kell, hogy intsenek minden közlekedőt. Nem biztos, hogy mostanság dugóba kerülhet ott, ahol máskor szinte mindig.  Az sem biztos, hogy ahol eddig szabadon lehetett nyomni a gázt, most is lehet. Semmi sem olyan, mint a járvány előtt volt. A közlekedésben sem.

Néhány dologra különösen érdemes odafigyelni:

  • Számoljanak azzal, hogy a gyalogosok, akik a korlátozás ellenőre kényszerűségből vagy felelőtlenségből az utcán tartózkodnak lassabban kelnek át a zebrán, mint máskor – már ha betartják az ajánlott távolságot egymástól.
  • A fenti állítás igaz lehet a kerékpárosokra is.
  • Olyan helyeken is feltűnhetnek nagyobb számban gyalogosok, kerékpárosok és akár még motorosok is, ahol máskor nemigen szoktak.
  • Napközben – délelőtt 9 és déli 12 óra között – a szokásosnál több, az átlagnál lassabban közlekedővel találkoznak a boltok és piacok környékén; az ugyanis a 65 év felettiek bevásárló ideje.

Legyünk türelmesek. Türelmesebbek, mint máskor. Mindenkit hazavárnak.

F.Gy.A.