Ne vezess! Ne ülj mellé! Ne engedd! Ne itasd!

  • Tavaly először csökkent ezer alá az ittas gépjárművezetők okozta balesetek száma.
  • Az idén sem rendeltek el központilag országos közlekedési ellenőrzést húsvétra.
  • A vármegyei rendőr-főkapitányságok maguk döntenek az esetleges akcióikról.
  • A cél a forgalom zavartalanságának, a közlekedők biztonságérzetnek fenntartása.

Bár húsvétkor nálunk már-már szinte kötelező koccintani a vendégekkel, a rendőrségi statisztikák azt mutatják, évről évre kevesebben ülnek volán mögé ittasan ezen az ünnepen. Sőt, már nemcsak locsolkodás idején.

Tavaly ötödével kevesebb közúti közlekedési balesetet okoztak az ittas sofőrök az előző évihez képest az utakon. Ezzel a baleseti statisztikai adatgyűjtés kezdete óta először csökkent ezer alá (828-ra) az egy évben regisztrált ittas vezetők okozta balesetek száma Magyarországon.

Nemcsak ez az oka azonban annak, hogy az Országos Rendőr-főkapitányság az idén sem rendelt el központilag országos sebességmérős-szondázásos közlekedésbiztonsági akciót húsvétra. Berzai Zsolt alezredes, az ORFK balesetmegelőzési osztályvezetője, az ORFK-OBB főtitkára lapunknak elmondta, a rendőrség tapasztalatai szerint már évek óta egyre kevesebb gépjárművezető ül a volán mögé húsvétkor.

Egyes vármegyékben az elmúlt években húsvétkor kevesebb ittas sofőrrel szemben intézkedtek, mint év közben egy-egy átlagos hétvégén.

Ennek ellenére azért a hétvégén is fokozott rendőri jelenlétre kell számítani az utakon. A rendőrség célja Berzai szavaival „a közlekedés folyamatosságának és biztonságának fenntartása, a közlekedők biztonságérzetének fenntartása, javítása”. Azt, hogy hol lesznek, ha lesznek szondáztatások, és hol mér sebességet az ünnepek alatt is a rendőrség, a vármegyei rendőr-főkapitányságok saját hatáskörben döntik el.

Már tart viszont az ORFK Tilos a tojás! kampánya, amely nemcsak a sofőröket kívánja szabálykövetésre bírni.

Alap elvárás, hogy aki ivott, ne üljön volán mögé, ne akarjon vezetni. Ezzel elvileg minden autóvezető és motoros tisztában kell, hogy legyen. Ne csak azért, mert tilos inni, mert büntetik, hanem azért is, mert könnyen veszélybe sodorhat másokat és persze veszélybe sodorhatja önmagát is.

Legalább annyira fontos és megszívlelendő lenne azonban az is, hogy senki ne üljön be utasként olyan autóba, amelyet ittas sofőr vezet.

Egyre gyakrabban tapasztalni, hogy családi, baráti összejöveteleken nem engedik vezetni az autóval érkező sofőrt, ha ivott. Még akkor se, ha – állítása szerint – egy itallal ő még biztonságosan tud vezetni, mert már nem egyszer megtette. Egyes szórakozóhelyeken elveszik és elzárják az ittas vendégek slusszkulcsait másnapig, így akadályozzák meg, hogy részegen hazavezessenek. Ne engedjék vezetni azt, aki ittas!

Mindazonáltal fontos lenne, hogy a vendéglátók se traktálják itallal a locsolódókat, ha azok autóval érkeztek. Erre kéri, erre hívja fel a figyelmet a kampány „Ne kínáld alkohollal a locsolót, ha vezet!”, felhívása.

Még alkoholmentesen is hordoznak magukban némi veszélyt a húsvéti ünnepek, népszokások. Egyfelől ez az első olyan négynapos hosszú hétvége, amikor a fél ország útra kel. Sok rutintalan sofőr is megjelenik ilyenkor az utakon – ők vezetnek a család rutinos sofőrtagja helyett, hogy az ihasson.

Másfelől a nagy családi összejöveteleken elfogyasztott tekintélyes mennyiségű nehéz étel önmagában is veszélyes lehet a sofőrökre. A kajakómaként ismert jelenség, amikor tele gyomorral áltában is képes lenne elaludni az ember, a volán mögött – alkoholos befolyásoltság nélkül is – veszélyes lehet.

Soha ne induljon útnak, még pár kilométeresnek se, feszülő gyomorral! Egy kis pihenés, egy kis séta, ha mód van rá egy frissítő zuhany biztonságosabbá teheti a hazautat.

… mert mindenkit hazavárnak!

F.Gy.A.