Négyötödös többségben a hagyományos autózás hívei

  • A német autósok fontosnak tartják a környezet védelmét, de ragaszkodnak a megszokott járművükhöz.
  • A személyautó továbbra is az egyéni mobilitás szabadságának záloga.
  • Hajlandók lennének áldozatot hozni az alacsony CO₂-értékű meghajtás érdekében, ha nem kerülne sokba.

Forrás: adac.de

Európa legnépesebb autós társadalma számára a környezet- és klímavédelem önmagában nem jelent erős mozgatórugót a közlekedési eszközök megválasztásában – derült ki a német autóklub, az ADAC felméréséből, amelynek során több mint ezer 18 évesnél idősebb németországi lakost kérdeztek meg online interjúk keretében.

A kapott válaszokban természetesen némi szórás mutatkozott: a legnagyobb különbségek a 30 év alatti és a 60 év feletti korcsoportok, valamint a 20 ezernél kevesebb és fél milliónál több lakosú városok, azaz a vidékiek és a városiak között mutatkoznak. A tömegközlekedést a városi területeken használják inkább a fiatalok az autózás kiváltására.

A függetlenség, a rugalmasság, a megbízhatóság és a rendelkezésre állás a legfontosabb tényezők, amikor közlekedési eszközt választunk a mindennapi élethez, a szabadidőhöz vagy a nyaraláshoz.

– A kínálati oldalon jelentős erőfeszítésekre van szükség ahhoz, hogy az emberek elfogadják a változást – mondta Karlheinz Jungbeck, az ADAC turizmusért felelős alelnöke a felmérés eredményeinek berlini bemutatásakor. Politikai intézkedésekre van szükség mind az autó alternatíváinak elterjedése, mind a meghajtási rendszerek megváltoztatása érdekében. Jungbeck szerint különösen az elektromobilitás és az alternatív üzemanyagok területén lesz szükség központi támogatásokra, mert, mint mondta, a mobilitási átállás alulról felfelé nem fog sikerülni.

Németországban az emberek fő közlekedési eszköze a személygépkocsi – akár nyaraláskor, akár szabadidőben, akár a mindennapi életben. A második helyen a gyaloglást említik a mindennapi életben és a szabadidőben, a nyaraláskor pedig a repülőgépet.

A mobilitás költségei egyértelműen nagy szerepet játszanak a környezetbarát közlekedésre való áttérésben. Az alacsony CO₂-kibocsátású meghajtási rendszerekre, például elektromos autókra vagy éghajlatbarát üzemanyagokra való átállás, valamint az alacsony kibocsátású közlekedési módokra (pl. vasút, tömegközlekedés, kerékpározás) való átállás hasonlóan fontos az emberek szempontjából a közlekedéssel kapcsolatos éghajlati célok elérése szempontjából. A legtöbb ember hajlandó lenne változtatni a mobilitási magatartásán. Például a megkérdezettek 73 százaléka fontolóra venné, hogy gyakrabban kerékpározzon, különösen szabadidős tevékenység során. Húsz százalék ugyanakkor nem áll készen egyik vizsgált lehetőségre sem. Általánosságban elmondható, hogy az emberek leginkább a tömegközlekedést lennének hajlandók többet használni. Ehhez a jobb vasúti és tömegközlekedési kapcsolatokat tartják a legfontosabb eszköznek az éghajlatbarátabb mobilitás megvalósításához.

Ugyanakkor a fő kérdés, hogy ki fizesse a révészt? A válaszolók ugyanis kevésbé hajlandók környezetbarát, de drágább üzemanyagot tankolni, vagy egyéb okokból magasabb költségeket vállalni. A személyautózás támogatottsága a német közvéleményben elsöprő: a mindennapokban legfeljebb 21 százalékuk mondana le az autóvezetésről.

N.V.