Nehézsúlyú tévedések az autópályán

  • Videók bizonyítják: nem csak zöldfülűek vagy aggastyánok tévesztik el az autópályák bejáratát, de vérbeli profik is.
  • Szlovákiában szemkápráztató fényjelzéssel hívják fel a megtévedt sofőrök figyelmét.
  • De hogyan lehetne úgy kivezetni egy rossz irányban odatévedt járművet a zárt sztrádáról, hogy ne veszélyeztessük sem őt, sem a többieket?

Forrás: tenyek.hu

Ami elromolhat az el is romlik – mondja Mr. Murphy törvénye. És amit az ember elszúrhat, az előbb-utóbb el is lesz szúrva – teszi hozzá a pesti polgár. Miért éppen az autópálya le- és felhajtók lennének kivételek?

Eleinte csak fogtuk a fejünket, hogy micsoda népek kaptak itt kérem jogosítványt! De ahogy telik az idő, kiderül, hogy nem csak a nullkilométeres zöldfülűek, nem csak a platinaszőke, műkörmöt viselő hölgyek, és még csak nem is csak a 90 pluszos bácsik mennek szembe a forgalommal akármelyik új vagy régi autópályánkon, de a profik, a hivatásos gépkocsivezetők, sőt minősített esetben akár veszélyes anyagot szállító teherautó sofőrje is megteszi ezt. Utóbbi esetet nem is a Magyar Közút, hanem egy haját tépő autós kamerája rögzítette.

Vagyis nincs mese, előbb vagy utóbb bármelyikünkkel megeshet majd, hogy az egyirányú sávban szemben találjuk magunkat egy, mondjuk negyven tonnás tévedéssel. Jó lesz előre felkészülni lélekben az effajta találkozásra, az autópályák kezelőinek pedig ki kell dolgozniuk valamiféle technológiát vagy eljárást, amivel elháríthatják az ilyen üzemi baleseteket.

Forrás: youtube.com

Az első megoldandó feladat rádöbbenteni a rossz irányban autózót a tévedésére. Ez technikai értelemben nem is olyan nehéz, mint azt bizonyítja a szlovák autópályakezelő megoldása. Nem kell hozzá más, mint az előírt haladási iránnyal szemben felszerelt mozgásérzékelő, és hozzá kapcsolt erős lámpa. Mint a mellékelt videón látható, a tilosba tévedt vezető arcába olyan erős fény villan, amit nem lehet nem észrevenni.

A kérdés innentől kezdve az, mit csináljon a járművezető, aki mondjuk egyirányú le- vagy felhajtóban találja magát, orral a szabályosan hajtók felé. Ha megáll, ugyanúgy útban van, mintha rossz felé menne, netán tolatna. Megforduljon? És ha akkor találja telibe egy mit sem sejtő közlekedő, amikor éppen keresztben áll?

Az autópálya lényegi tartozéka a fizikai elválasztó, amely mindkét irányból fém szalagkorlátból és sűrű növényzetből áll. Ez az akadályrendszer azonban azt is lehetetlenné teszi, hogy a rossz oldalra tévedt jármű visszatérjen a jó oldalra. Az út szélén kialakított leállósáv elvileg több lehetőséget ad a manőverezésre. De csak elvileg, mert ezt az útfelületet is elég gyakran használják bizonyos közlekedők folyamatos haladásra.

Ki lehet itt elég okos? Megoldás lehetne talán meghatározott térközökben valamilyen technikai megoldással, kizárólag vészhelyzetben megnyitni az autópálya elválasztót és a széleket is. De az is lehet, hogy ezzel még nagyobb bajt csinálnánk.

Fogadjuk meg Oliver Cromwell tanácsát, aki ugyan lóháton közlekedett, de dióhéjban összefoglalta nekünk is a tennivalóinkat, ha kihajtunk a közútra: „Bízzál Istenben, és tartsd szárazon a puskaport!”

N.V.